Синята зона в Бургас е изчерпано средство за контрол, нужни са етажни паркинги
Винаги преди избори се намират недоволни граждани, които протестират с подписки срещу етажните паркинги, а в жк "Славейков" има фирма, която паркира между блоковете 30 служебни коли, коментира Живко Господинов
- Г-н Господинов, гласувахте с „въздържал се” на предложението за разширяване на обхвата на съществуващата Синя зона в Бургас по време на Постоянната комисия по обществен ред към ОбС-Бургас, на която сте председател. Защо не сте съгласен?
- Още от 2011 г., когато за пръв път бе въведена Синята зона, споделихме на първото обществено обсъждане, че тя няма да реши проблемите на града с паркирането. Въвеждането ѝ на едно място води до това всички автомобили от там да се прехвърлят в съседство, където няма платено паркиране. Това е т.нар. „ефект на доминото”. Капацитетът на Синята зона да осъществява каквато и да е регулация се изчерпа много отдавна. В момента продължаваме да увеличаваме нейния обхват без каквато и да е допълнителна регулация, която тя да въвежда. Сега ще видим същия резултат – колите на тези, които не желаят да заплащат, ще отидат в съседство и отново ще завалят писмата на жители, които желаят да бъде въведена Синя зона и при тях – само и само да имат възможност да паркират спокойно. Този „ефект на доминото” няма да се реши никога, поне дотогава, докогато не се построят етажни паркинги. Такива бяха предложени дори от колегите от ГЕРБ, но винаги преди изборите.
- Последно се заговори за тези етажни паркинги през 2018-2019 г. Тогава обаче самите живущи в предложените терени за изграждането им казаха, че не искат, имаше подписки, протести.
- Нито се знае какъв процент от жителите не искат, нито колко са на брой. Винаги ще има недоволство. Но когато един човек живее в града, той трябва да се съобразява с интересите на града, в който живее. Няма как всички да страдат от желанието на минимален процент от хора, които живеят край паркингите.
- В настоящата докладна за разширението на Синята зона има ли данни за това колко точно хора са поискали такова действие от страна на Общината?
- Нямаме такава информация и такава никога не ни е предоставяна. Винаги се касае за „постъпили искания”. Аз вярвам, че такива са постъпили, защото виждам какъв е ефектът от повече от 10 години. Както казах – тези, които не искат да плащат за Синя зона, си местят автомобилите там, където такава няма и съответно заемат местата на живущите. Става затворен кръг.
- Може ли да се каже, че броят на искащите е по-малък от този на неискащите?
- Убеден съм в това. Но това е без значение. Виждаме, че в целия цивилизован свят този проблем се решава с многоетажни паркинги. Има възможност и за концесия, и за публично-частно партньорство при изграждането на такива. Никой не е казал, че Общината трябва да стартира такъв строеж със собствени средства. Много са местата, на които може да се привлече инвеститор, за да изгради нещо такова и то да бъде комбинирано с търговски обект и да се експлоатира определен брой години от него, след което да премине в общинска собственост. Така хем ще имаме допълнителен актив без вложени средства, хем ще се реши проблемът с паркирането.
- Вие сте председател на Постоянната комисия по обществен ред, общински съветник, зам.-председател на ОбС-Бургас. Хората от конкретния предложен сега район за разширението на Синята зона споделят, че основният проблем не е толкова паркирането, а повече паркирането на фирмени автомобили и товарни такива. Не би ли следвало адресирането на този проблем да е приоритет, а не разширяването на зоната?
- Разбира се, че има начин да се реши точно този проблем. Това е въпрос на регулации и на контрол. Няма как да се разрешава на фирми с повече от 2 автомобила да паркират така без да са си платили абонамент. Знаем добре за проблемите в жк „Славейков” с такива фирми, които имат над 30 автомобила. Жителите от блоковете в района писаха до нас многократно. Но тези неща изискват цялостна наредба, която да бъде изработена.
- Има всъщност точка в съществуващата наредба, според която автомобили от определени категории – основно товарни, каквито са всички фирмени МПС-та.
- И тук веднага идва вторият въпрос – този за контрола. Каквото и да има в Наредбата, имаме и Закон за движение по пътищата, който на държавно ниво регулира това. Въпросът е да се спазват правилата, защото иначе ефектът е нулев.
- Преди около година Общината закупи още един „паяк”. Достатъчно ли са средствата за принудително репатриране?
- За репатрирането и внасянето на контрол аз мисля, че са достатъчни. Колегите, които пряко се занимават с тази дейност, със сигурност имат поглед, по-добър от моя. Но съъс сигурност проблемът не е в репатрирането. Защото колкото и „паяци” да има в Бургас, докато не се изградят многоетажните паркинги, няма да има решение. На гражданите трябва да се даде алтернатива. Не може само с тояга. Когато има осигурена възможност за паркиране, а хората не са се възползвали – тогава репатриране. Но при положение, че гражданите се въртят с часове и не могат да намерят място в обхвата на Синята зона за паркиране... Истината е, че тези зони не предлагат услуга.
- Какво имате предвид?
- „Услуга” в контекста на Синята зона би било на конкретното място да е написан конкретен регистрационен номер. Когато обикаляш с часове с идеята, че може би ще намериш някъде място, това категорично не е услуга. Да не говорим за това, че когато се изграждат апартаментите, пред блока е сметнат броя на местата за паркиране. Когато плащаш данък недвижимо имущество, в него влиза и мястото. Получава се така, че един път се плаща този данък и още веднъж Синята зона. И то без да има гаранция, че ще намериш място. Това е и причината една част от гражданите да бягат от града и да се преселват към покрайнините, крайните квартали и съставни селища. Затова и казвам, че капацитетът за регулация в Синята зона е изчерпан.
- Преди няколко години имаше и идея за т.нар. „буферни паркинги”. Единият такъв трябваше да е на входа на Бургас.
- Виждате каква кооперация се построи на това място. Там пак ни обясниха, че имало граждани, които не желаели там да се изгражда такова съоръжение. Става въпрос за бившия сервиз на „Москвич”. Прекрасна е идеята и затова казвам, че преди изборите колегите от ГЕРБ имат прекрасни попадения. Но това е докато приключи кампанията. После изведнъж гражданите не искат. Колко? Кои са те? Не знаем. Но изникват кооперации, които не само не решават проблема, а най-вероятно ще го задълбочат.
- Все пак вече сме в контекста на местните избори. Ще има ли кандидат за кмет БСП-Бургас.
- Задължително!
- Кой ще е той? Обсъжда ли се вече тази тема?
- Трябва да се произнесат колективните органи. Но преди да минат националните избори, няма как да поставим темата.
- Кои национални избори визирате? Първите през април, или вторите - през октомври, за които вече се говори?
- Да. Наистина не виждам смисъл от извънредните парламентарни избори през април. Най-вероятно ще минем на вариант „2 в 1” през октомрви (редовни местни и извънредни парламентарни, бел.а.). Но така или иначе трябва да мине националния вот, защото от това как са се представили партиите там ще зависят бъдещите коалиции и начинът на тяхното създаване.
- А какви политики би следвало БСП при евентуален добър резултат на местния вот т.г.?
- Мисля, че ние сме много последователни в нашите политики. От няколко мандата реализираме идеи за кварталите, малките населени места. В съставните селища инфраструктурата е изключително занемарена. Проблемите там се трупат и не се решават с годините. Това, което винаги казвам на срещи там – ако по една улица се беше правила на година, щеше да има 12 ремонтирани улици. Има отсечки, които не са реновирани от над 30 години. Въпросите към нас, когато ходим на посещения там, са едни и същи. Питат ни какво сме направили за тях. Как да направим? Ние можем да предложим на администрацията, а от там...
Друг сериозен проблем, които смятаме, че можем да решим, е този с видеонаблюдението – то да става в реално време. Виждате ръста на престъпността. Засегнати са основно възрастните хора, които са много на брой. Вечер те се страхуват – спят през деня, за да могат през нощта да са будни, за да не влезе някой да ги обере. Транспортът и т.нар. „интелигентни системи” за управление на трафика чуваме само пожелания.
- Бул. „Демокрация” не ви ли харесва? Там зелената вълна действително работи.
- Разбирам иронията ви. Имахме един свестен булевард. По отношение на зелената вълна съм съгласен с вас. Но това, което беше преди – 3 ленти, широко, сравнено със инфраструктурата сега – две ленти, буслента и паркиране, паралелно на пътното платно, при което като излизаш от автомобила си се създава сериозна предпоставка за ПТП... Имахме прекрасен булевард, сега е натоварена артерия и средствата, които се изразходиха там, мисля, че не отговарят на постигнатите цели. А по отношение на зелената вълна обичам да казвам винаги, че от 1982 г. във Варна, когато се влиза от Аспаруховия мост – ако се движиш с 40 км/ч хващаш всички светофари и пресичаш целия град безпроблемно. Тук зелена вълна на големите булеварди няма, тепърва се говори за такава. Има изключително развита интелигентна система за управление на трафика, просто не виждам да има желание за решение на проблемите.
В к-с Славейков има 1456 (безплатни - не в синя или зелена зона) места за паркиране и 21965 МПС.
Общинският съвет решава да ги включи паркоместата в синя/зелена зона, за което всеки който паркира в посочения район, трябва да заплати определена сума. Въпрос:
Колко са паркоместата в к-с Славейков и как въвеждането на платена (синя/зелена) зона решава проблема с паркирането на 20509 МПС (21965-1456) ?
Пари правят, не им пука за друго
1.Осъществява ли се ежедневен контрол по изпълнението на цитираната по-долу норма?
2. От коя служба?
3.Колко акта за нарушение са съставени миналата година за неизпълнение на чл. 8,т. 3 от Наредбата????
Чл. 8. (изм. Протокол №9/28.04.2020 г.) (1) Забранява се:
1. .....
2 ....
3.Паркиране за период над 4 часа на моторни превозни средства от категориите М2, М3, N2, N3 и на пътни превозни средства от категориите O2, O3, O4, съгласно ЗДвП, по улици, площади и на не по-малко от 50 метра от жилищни сгради, с изключение на МПС и ППС, паркирани в границите на строителните обекти;
Всички знаем, че служебните автомобили в талоните са вписани , като товарни, дори да са леки!!!!!!!
В Славейков, пред учителския университет е пълно с фирмени коли!!!!!!
НЯМАТ МЯСТО ПРЕД ВХОДОВЕТЕ НА БЛОКОВЕТЕ!!!!
Иначе етажни и подземни паркинги са добро решение, в т.ч. подземни паркинги под дворовете на училищата. една плоча отгоре и пак е спортна площадка.
:D :D :D
трябва да си много откачил за да сложиш синя зона в славейков и изгрев.
Кажи речи целия град да се измести на паркинга на пети километър
Продажници!
Предатели!
На влака и в мацква!