Предимно тийнейджъри звънят на телефонната линия за деца
Най-често търсят съвет за взаимоотношения, семейни проблеми
Най-много тийнейджъри се обаждат на националната телефонна линия за деца 116 111, търсейки съвети по различни въпроси. Това заяви Георги Иванов, експерт от Държавната агенция за закрила на детето, която администрира линията.
"Повече от 55% от обажданията са от деца. Типичният профил на децата, които се обаждат, е тийнейджъри между 14 и 17 години. Броят на момчетата и момичетата е почти еднакъв. На линията звънят и родители, съседи, граждани, хора, работещи с деца. Наблюдаваме една положителна тенденция за драстично увеличение на обажданията от други институции. Например 54% от страна на медицински персонал, 62% от учебни заведения, над 84% от структурите на МВР", коментира той в интервю пред БНР.
Децата звънят по най-различни теми, посочи експертът и обясни: "Най-често търсят съвет за взаимоотношенията помежду си - как да общуват с връстниците си. Имат потребност от общуване, защото се чувстват пренебрегнати, често се чувстват неразбрани от близките си. Съобщават за семейни проблеми, училищен тормоз, по-чувствителните деца трудно се адаптират при смяна на училище, чувстват се изолирани, неразбрани. Притесняват се да споделят с близките си и да задават неудобни въпроси и затова търсят консултант", предава dnes.bg.
С децата трябва да се говори, категоричен е Георги Иванов. Той подчерта, че националната телефонна линия винаги е на разположение и за децата, и за възрастните.
По думите му линията е за информиране, консултиране и психологическа подкрепа. Децата често се обаждат да потърсят информация или да споделят въпрос, което не могат да направят с родителите си, обясни той.
Експертът в ДАЗД отбеляза, че при постъпване на сигнал за дете в риск, веднага се уведомяват компетентните институции - социални работници, МВР, спешна помощ, прокуратура. На първо място обаче е да се успокои детето, категоричен бе той:
"Най-важно е да се сведе психическото напрежение. /.../ Понякога мисленето на тийнейджърите е такова, че най-малкият проблем за тях е чудовищен".
По думите на Георги Иванов често родители звънят на линията, за да потърсят съвет как да общуват с децата си или не знаят как да постъпят в случаи, когато децата са подложени на тормоз от други деца.
Линията е на разположение 24 часа 7 дни в седмицата, напълно безплатно, подчерта Георги Иванов. Той призова и деца, и родители, когато имат нужда, винаги да се обаждат на националната линия, където ще получат компетентна помощ.