Оптимизъм за зимния сезон, чака се ръст на туристите до 12%
Българите се интересуват най-много от балнео и спа хотелите
Българските хотели традиционно имат доста свободни места по Коледните празници, но за Новогодишните балнео, спа и зимните хотели са пълни. Очаква се над 90% заетост на легловата база. Азия е ключова за нас и определено искаме да вземем някаква частица от този необятен пазар. Китайските и японските туристи обожават България и там лесно може да се формира един локален туристически продукт - не само за България, а и за съседните страни. Това каза Константин Занков, Институт за анализи и оценки в туризма, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Роселина Петкова.
Навиците на туристите в следствие на пандемията са променени и значително са скочили резервациите в последния момент, което затруднява планирането, но това постепенно се преодолява и вече има ранни записвания дори за летния сезон 2023 година, разкри Занков. Друга промяна е, че хората "дадоха шанс" на вътрешния туризъм и са се обърнали към алтернативни форми на туризъм, като "голям акцент вече са семейните хотели и къщи за гости, а не само големите хотелски комплекси", които преди бяха масово предпочитани, предава dnes.bg.
Позитивни са очакванията за зимния туристически сезон, като прогнозите са тази година да има повече международен туризъм, а не само локален. Туристите от далечни дестинации все още избягват нашия регион заради войната в Украйна, но европейските пазари вече са доста по-активни, заяви Константин Занков. "Имаме добра заетост и планиране". Очакваме да надхвърлим 1.2 млн. туристи за целия зимен сезон. Ръстът ще е между 8 и 12% спрямо предишната година, каза той.
Основните дестинации, които предпочита българинът за пътуване извън страната по празниците са балканските страни, където може да се отиде с автомобил, на второ място сред предпочитанията са европейските столици и на трето - екзотични дестинации като Египет, Тунис, Дубай и Тайланд. За България на първо място предпочитани са балнео и спа курортите и съответно зимните курорти, каза туристическият експерт. "Пандемията даде възможност на българските хотелиери да се докажа на българския пазар сред българските туристи".
Чуждестранните туристи, на които сега разчита браншът (освен от съседните ни държави), са от дестинации, които са обслужвани от редовни авиолинии. Сериозни ръстове бележи Великобритания, която за нас е ключов пазар за зимния сезон, добави Занков. Засега германският пазар все още не е достигнал нивата от преди пандемията, но вървим към възстановяване.
Запитан за увеличението на цените в туристическите обекти гостът каза, че към момента то е между 11 и 18%, като в някои хотели стига и до 20%, но това можеше да се очаква, тъй като инфлацията е оскъпила самата себестойност на туристическия продукт.
"Надяваме се при цените на ски картите, които още не са обявени от всички курорти, да няма голямо увеличение, защото това би увеличило много цената на цялостната туристическа услуга. Увеличение от около 10% би било разумно".
За да преодолее българската туристическа индустрия трудностите, свързани с поредицата от кризи, са нужни няколко крачки - развитие на публично-частните партньорства, адекватна стратегия на България за развитието на туризма в четири сезона, подчерта експертът. "Проблемът при нас е, че наистина имаме много къса сезонността заетост при конвенционалните, най-популярни форми на туризъм - морски, ски и сноуборд. Хотелите в този сегмент работят три до четири месеца, което не прави добро управлението на приходите и разходите".
"Това може да се случи чрез развитие на различни форми на туризъм - има конгресен, спортни форми на туризъм, а също и здравен. Не всичко е море или ски. Там има много силни климатични зависмости".
За зимния сезон няма проблем с намирането на достатъчно кадри в туризма, за разлика от лятото, сподели гостът. По думите му страната ни не е успяла да се възползва по най-добрия възможен начин, за да привлече целогодишно и дългосрочна на работа украинските бежанци. Само малка част от пристигналите през изминалата година украинци са се установили в България и работят в туристическия сектор.