Не Фейсбук, а Epic Games ще яхнат здраво вълната на „метавселената”
Компанията зад Unreal Engine има пълния потенциал да реализира виртуалната реалност такава, каквато сме я виждали засега само по филмите
Много преди Марк Зукърбърк да ребрандира компанията си от „Фейсбук” на „Метавърс”, една друга фирма се заиграва с възможността за живот във виртуалния свят. Създадена през вече далечната 1999 г. Epic Games в момента е известна на пазара като един от най-големите създатели на компютърни игри, най-успешната от които безспорно е Fortnite. Въпреки че потребителите разпознават Epic като компания за игри, тя наистина такава ли е? Ще направим едно приключение в обещаващото бъдеще на метавселената и Уеб 3.0.
Интересно е, че моделът на работа на Epic Games, които стоят зад заглавия като Unreal Tournament и Fortnite, е изцяло безплатен. В своя „магазин” те предлагат безплатни всеки месец заглавия на игри, някои от които по принцип струват десетки и стотици долари. Разбира се, има и такива, които се купуват на пазарна цена, но като цяло това, което привлича потребителите е възможността да играят без да плащат. Тук идва и най-важното заглавие на компанията – Fortnite, в която в момента има регистрирани над 350 млн. играчи, които помежду си са направили общо 2.5 млрд. приятелски връзки. През 2021 г., в разгара на пандемията, тази игра генерира приходи от 5.8 млрд. долара – бидейки безплатна. Как?
Как генерират Epic Games средства?
Има няколко начина. Първия е през игрите. Макар безплатна по естество, Fortnite предлага редица т.нар. „микротранзакции” – потребителите имат възможността да платят истински пари, за да си закупят различни козметични придобивки за своите герои. Те варират от дрехи, оръжия (все пак играта е свързана със стрелба), парашути, различни превозни средства, аксесоари и т.н. Само с тази проста търговска схема тази игра се оказва, че генерира между 85 и 90% от всички приходи на компанията.
Вторият начин е чрез т.нар. Unreal Engine – платформа, позволяваща на всеки да създава свои игри или да ползва тримерното пространство за други проекти, свързани с визуализациите. Интересно е, че дори тази платформа се предлага абсолютно безплатно на потребителите. Гледали ли сте сериалите “Mandalorian”, “West World”, “Love, Death & Robots”? А поредицата Harry Potter? Значи сте виждали в действие и Unreal Engine. Можете да го използвате абсолютно безплатно, но ако продуктът ви генерира определено количество приходи, 5% от тях отиват в компанията. Така от тази платформа Epic Games правят около 1 млн. долара годишно.
Има и трети метод – Онлайн магазинът на Epic Games. В момента той се конкурира жестоко с дългогодишния лидер на пазара „Steam”. Той вече е наложен и постепенно ще става все по-популярен, особено предвид факта, че интернет пространството е тръгнало в една по-различна от очакваното посока.
Какво значи всичко това?
Означава, че за разлика от “Metaverse” на Зукърбърг, Epic Games имат пълния потенциал да сътздадат това, което някои сега наричат метавселена – пълна имерсия на потребителите в интернет пространството, където от дома си те да могат да се срещат с приятелите си чрез виртуалните си аватари във виртуално пространство. Звучи странно и е. Звучи плашещо и е. Звучи невероятно, но не е. И точно натам отива света. Защо точно Epic Games – защото имат целия нужен арсенал.
Популярна игра, която позволява кустомизация на героите? Да. Магазин, през който потребителите да си купуват нови виртуални предмети? Да! Платформа, чрез която потребителите да могат да създават нови виртуални пространства и да подобряват виртуалните си аватари? Абсолютно. И не само това, но визуално Unreal Engine и най-новата му итерация – версия 5.1, изглеждат неописуемо добре.
Връщаме се на Fortnite – играта, която успя да плени милиони геймъри по света. Тя влезе в световните новини миналата година, по време на пандемията, когато се превърна в първата компютърна игра, станала сцена за първия виртуален концерт, събрал хиляди потребители на виртуален стадион. Тя вече на практика е част от т.нар. „метавселена”, населена с милиони хора, всеки от които уникален и разпознаваем пред останалите.
А когато говорим за виртуални покупки през онлайн магазините, няма как да пропуснем да споменем един друг потенциален път, по който може в близкото бъдеще да тръгне тази виртуална индустрия – блокчейн технологиите. Те биха могли да се окажат спойката между сегашното състояние на виртуалното пространство и бъдещето. Защото предлагат възможност за преминаване от фиатни пари при покупка на виртуални вещи към дигитални такива. А всеки свят в мрежата към момента е обвързан с долари или евро, което донякъде го ограничава.
Бъдещето е тук! Попътувайте в подсъзнанието си с изкуствения интелект, рисуващ изумителни картини
Още повече, че ако не ви е направило впечатление, в последните месеци една друга полусфера на информационните технологии започна да се развива скорострелно, е време да си се запознаете. Става въпрос за изкуствения интелект, който постепенно завладява почти всяка ниша в мрежата – от генерирането на текст, код, поезия и математически алгоритми, през картини, изкуство, видео и музика, та чак до оптимизация на определени процеси в човешкия живот. Симбиозата между всички тези привидно независими една от друга технологии ще промени
Бъдещето
Тази описана до тук картина може да изглежда невероятна за мнозина и действително е такава. Но сме се насочили точно към такова бъдеще. Дали това ще превърне човечеството в мързеливите подобия на хора, които видяхме във култовата анимация на Дисни „Wall-E” преди повече от 10 години, дали технологиите ще ни поробят а ла „Терминатор” и „Матрицата”, дали ще видим в реалния живот „Ready Player One”, или така ще можем да се „извисим” над първичната си природа? Само времето ще покаже.