За учителите най-порочната практика на МОН е бумащината
74% настояват да се отменят кухи законови текстове и наредби
Най-порочна практика на МОН е прекомерната административна натовареност. На това мнение са 72,8% от участниците в национално изследване относно неработещите политики и практики в Закона за предучилищното и училищно образование.
Изследването е проведено от Синдикат „Образование“ сред 4575 учители, директори, родители и заинтересовани.
Резултатите от изследването ще бъде бъдат представени на министъра на образованието и науката и политическите партии, участващи в 48 Народно събрание.
Възрастовата група на участниците кореспондира с високата средна възраст на българските учители: От 45 до 55 години 38,3 %; от 55 до 60 години 22,3 %; от 35 до 45 години 21 %; до 35 години 10,6 % и 60+ 7,8%., уточняват от синдиката.
74% от участвалите в изследването смятат, че незабавно трябва да се променят или отменят кухите текстове в ЗПУО и многобройните образователни наредби.
64.3% настояват да се намали драстично практиката, да се изискват идентични информации от МОН и РУО.
Да се премахнат многобройните платформи, които следват всяка дейност и проект от МОН, и да се ползва единна електронна платформа, са настояли 61% от участниците. Учителите настояват за свобода на избора на платформи, без ограниченията и натискът на ИКТ дирекцията на МОН, оглавявана от Борис Герасимов.
Учителите от Синдикат „Образование“, твърдо настояват Борис Герасимов, директор „Дирекция ИКТ“ към МОН, да се извини публично на българските учители за изявлението: „Основната пречка пред дигитализацията на всяка образователна система са учителите“.
Да се промени процедурата за налагане на санкции към учениците, са настояли 37% от участниците.
Сред другите предложения са да се забрани на администрацията на МОН и РУО да изисква справки и информация, налични в НЕИСПУО, както и да не се налага на класния ръководител, да провежда разследвания заради отсъствията на учениците, а ако министърът смята за важно, да назначи администратори в образователните институции.
Над 90% от документацията, свързана с работата на учителите за деца и ученици със СОП е лишена от смисъл, а това отнема от ресурса и времето за работа с тези деца и ученици, предложението е да се намали драстично отчета, за сметка на работата, посочват учителите.
Образователна бумащина, като системен порок отблъсква на първо място постъпващите в системата учители, което е повод и за високата средна възраст на българските учители, обобщават от синдиката.