„Керамика-Бургас“ е рекордьор по ръст сред най-големите от бранша в България
С новата тухлена пещ дружеството увеличи значително производствените си мощности и достигна до 30 млн. керамични блока за 2021 г.
Водещите производители на керамични изделия в страната отбелязват повишение в продажбите си, като сред тях безспорен рекордьор по ръст с над 58% е производителят на тухли "Керамика - Бургас", с оборот от близо 21 млн. лв. през миналата година. Предприятието е наследник на някогашната Керамична фабрика и е собственост на бургаския бизнесмен Светлин Куртлаков. Малка част от увеличението на приходите през миналата година се дължи на спада през 2020 г., когато в първите месеци след обявяването на пандемията компанията отбеляза силен спад на производството и продажбите - близо 50%. По-съществена причина е изпълненият инвестиционен проект за изграждане на нова тухлена пещ, който е приключил в края на 2020 г., става ясно от отчета на компанията. Равносметката за 2021 г. е на "Капитал".
„Дюра-тайлс БГ" в Нови пазар, която произвежда керамични плочки (основно гранитогрес), също увеличава приходите си през миналата година, макар и по-умерено (8.4%). Компанията е собственост на турската Akgun Seramik (част от Akgun Group), която през 2016 г. купи завода в града, който беше изграден и оборудван няколко години по-рано, но никога не беше работил. В момента фабриката произвежда основно за външния пазар (над 80%). През 2021 г. от дружеството отчитат увеличение на продажбите за износ, главно към Азия, както и запазване на силните продажби към Румъния, Сърбия, Молдова и Гърция. Минимално са се увеличили продажбите в страната, където основните клиенти са големите строителни хипермаркети. В същото време печалбата се свива. Причината за това са нарасналите разходи с 26%, като тези за суровини и материали са се покачили с 39%. Най-голяма тежест за формиране на разходите за материали имат суровините, природният газ и електроенергията, пише в отчета на дружеството. От там става ясно още, че тече разширяване на капацитета на производство, който ще достигне 15 хил. кв.м/ден (приблизително 5.5 млн. кв.м годишно). В момента капацитетът е 8 млн. кв.м годишно. С това ще нарасне и броят на работниците до 300 души. Една от задачите за тази година е навлизане на нови пазари, като приоритет е Америка.
Средната печалба обаче намалява, а две дружества отчитат загуба. Причината са повишените разходи за суровини, материали и енергоносители, които само частично са били компенсирани с ръст на цените към клиентите. Тези фактори се очаква да продължат да оказват натиск върху резултатите и през тази година.
Топ 20 на производителите на строителни материали
Най-големите компании за метали в България
Факт е, че заради бума в строителството през последните години няколко от дружествата инвестират в разширения. А секторът е сред малкото, в които има големи чужди инвеститори.
С оборот близо 144 млн. лв. начело в сектора остава производителят на плочки "Хан Аспарух" от Исперих, следван от дъщерното си дружество "Хан Омуртаг" - Шумен. И двете компании са част от "КАИ груп", която е собственост на американската Mohawk Industries (с оборот 11.2 млрд. долара за 2021 г.). Предприятията в България произвеждат плочки от фаянс, теракота и гранитогрес, а основната част от продукцията им се изнася. В отчета на Mohawk се посочва, че през 2021 г. върху рентабилността на компанията влияние е оказала инфлацията при материалите, енергията, транспорта и разходите за труд, макар че групата донякъде е успяла да компенсира ръста с повишение на цените. При "Хан Аспарух" рентабилността леко спада - от 9 на 8.2%, а печалбата на "Хан Омуртаг" е около два пъти по-ниска през миналата година.
На трето място с 58 млн. лв. оборот и близо 24% ръст се нарежда пловдивската "Робъртшоу", която произвежда керамични компоненти за бяла техника (запалими електроди за горелки, механични и електромеханични части за печки и др.). Доскоро компанията се казваше "Каст футура - БГ" и беше част от италианската CastFutura, която в края на 2018 г. беше придобита от американската Robertshaw.
Дружеството е създадено през 2003 г. като малък цех в село Горна Малина, община Елин Пелин, а по-късно разширява производството си с фабрика в Пловдив, където държи помещения под наем.
Производителят на санитарен фаянс "Рока България", който е собственик на бившия завод "Фаянс" в Каспичан и е част от испанската група Roca, отбелязва над една четвърт ръст на приходите, но и утрояване на загубата. В отчета си компанията посочва, че са се увеличили както продажбите към предприятия от групата, така и към други клиенти. Повишената загуба е резултат основно от разходите за енергоносители и растящите цени на основни суровини и материали. "Като цяло ситуацията на пазара остава трудна и това от своя страна води до значителен натиск по отношение на цените и конкурентоспособността, а в резултат на това и на маржовете", пише в отчета. Предприятието прави различни продукти за баня с марките Fayans, Roca и Laufen.
Минимален спад на продажбите регистрира производителят на тухли и керемиди "Винербергер" в Луковит, който е част от австрийската Wienerberger. Според отчета на компанията причината за понижението е негативното развитие на сектора през първата половина на 2021 г., когато строителният пазар се е свил с 10% заради ограниченията покрай пандемията, но то е било отчасти наваксано през второто полугодие. Същевременно с това от дружеството отчитат значително намаляване на показателите за рентабилност, което се дължи, от една страна, на намаления обем продажби, но също така на сериозната инфлация при суровини, материали и енергоносители върху производствените разходи през 2021 г. Това е било само частично компенсирано в рамките на годината чрез повишаване на продажните цени на компанията. От там обаче прогнозират, че е възможно "охлаждане" на пазара на нови имоти още до края на 2022 г. заради глобалната несигурност и достигането на такива нива на цените на имотите, които не съответстват на покупателната способност на голяма част от населението.
Русенският производител на плочки за подове и стени "Керос България", който е собственост на испанската Keros Ceramica, увеличава приходите си с над 17% през 2021 г., но отчита и спад на печалбата. Компанията работи основно за износ (около 80% от продукцията), а традиционно големи пазари са България, Румъния и Гърция. От дружеството посочват, че намалението на печалбата се дължи на факта, че през 2021 г. цените на основни суровини за производство - газ, инертни материали и електричество, са се увеличили значително през втората половина на годината. От отчета на компанията се вижда, че тези разходи са се покачили с близо 50%.
Добра година
С над средното за сектора расте пловдивската "Фат", която е собственост на Атанас Петков. Компанията е създадена през 1982 г. като малко семейно производство на рекламни сувенири от полиестерна смола, но сега произвежда санитарни изделия от композитни и други материали (кухненски мивки, смесители, сифони и др.), сочи представянето на сайта й. Според отчета на дружеството лекият спад в печалбата през миналата година се дължи на повишените разходи за наем (предприятието работи в наети помещения), но увеличение има и на разходите за материали (около 20%). Въпреки трудната среда от дружеството посочват, че първите месеци на 2022 г. са потвърдили положителната насока за развитие от последните месеци на 2021 г. и очакванията са за добра година, като компанията планира да увеличили или запази обема на дейността си.
Челната десетка се оформя от "Пролайф технолоджи", която е с предмет на дейност производство на тухли и хотелиерство и расте с 30% през 2021 г. През 1993 г. компанията купува неработещата керамична фабрика в софийското село Мирково и след ремонт възстановява производството на тухли, а по-късно купува и нова технологична линия. Дружеството е собственост на Димитър Георов. "Пролайф технолоджи" е една от малкото компании в сектора, които увеличават печалбата си през миналата година.