Ген. Спас Спасов: Пилотът на катастрофиралия СУ-25 край „Безмер” е направил най-важното
Самолетът е 35-36-годишен, но е важно как е ремонтиран в Беларус, каза той
Най-важното, което пилотът на катастрофиралия СУ-25 край „Безмер” е направил, е това, че е спасил себе си. Колкото и да е скъп самолета, не струва колкото човешкия живот. Това каза в интервю за „Здравей, България“ по Нова телевизия председателят на фондация „Български военновъздушни сили” генерал Спас Спасов.
„Доколкото знам, всички ремонтирани бойни самолети летят. Това са два двуместни и шест едноместни. Беларус е едно от местата, където ги ремонтират добре“, добави той.
Според него причината за авиокатастрофата може да е свързана със спиране на двигател, или с отказ на управлението.
Продължава разследването на инцидента. Вчера полковник Пейо Дончев катапултира от малка височина. На мястото избухна пожар, а самолетът е напълно разрушен.
Боен самолет се разби край Безмер - пилотът катапултирал
Трябва да оставим специалистите, които разследват случая, заяви генералът.
„Непрекъснато се прави нальот. И при изпълнение например на 50 часа на машина се извършват определени процедури”, обясни генерал Спасов.
„При този самолет техниката е доста подсигурена, дублирана, за да може, ако откаже нещо, да премине на резервна система. Това е станало в процеса на кацане. При него самолетът е в уязвим етап. Ако нещо се случи, няма много време за реакция. Този пилот е опитен – летял е на различни типове самолети, но когато има дефицит на време, не знаем как ще реагира, който и да е пилот. Най-важното е, че е спасил себе си”, обясни той..
„Хубав беларуски ремонт на хубав 35-годишен самолет... запазвам си правото да подчертавам, че на тази възраст колкото и да е ремонтиран...“, коментира водещият Виктор Николаев.
„И още по-възрастни летят. Важно е какъв е бил ремонтът“, каза накрая ген. Спасов.
Пострадалият пилот беше транспортиран със "Спартан" до Военно-медицинска академия в София. След обстоен преглед и изследвания от лечебното заведение заявиха, че опасност за живота на военния няма, той е контактен и в добро общо състояние, без травматични увреждания.
За щастие катапултът е сработил и пилотът е успял да се спаси, съобщава БНТ. Парашутът също се е отворил, тъй като вчера се появиха информации, че не е сработил. Полк. Пейо Дончев е 49 години и с богат професионален опит. Има зад гърба си над 750 часа полети.
Всички останали самолети Су-25 са приземени и няма да летят, докато не се уточни причината за инцидента. Регулярните полети ще се възобновят след планирани занимания с летателния състав. Изгорелият Су-25 е един от 8-те самолети, ремонтирани в Беларус през 2020 г. За ремонта България плати 88 млн. лв.
Междувременно бившият министър на отбраната Йордан Божилов каза в "Денят започва", че инциденти с бойни самолети се случват в много държави и припомни, че имаше наскоро подобна катастрофа и в Румъния. "Случват се, въпросът е защо се получават. Каквото и да се каже сега, ще бъде рано, преди да знаем резултатите от проверката", добави той.
"В Министерството на отбраната има звено за разследване на подобни инциденти, ще се съберат всички доказателства и, естествено, разказът на пилота, както и записите от параметрите, от черната кутия, от командния център. Това са много данни, които трябва да бъдат обобщени", допълни той.
Божилов категорично е на мнението, че обществото трябва да е наясно не само как, но и защо е паднал самолетът.
"Трябва да се направи извод по отношение на няколко неща. Първо, машините са относително стари. Второ, трябва да се направи анализ на това доколко пилоти, които не носят бойно дежурство, следва да летят. Третото и много важно нещо е за модернизацията на ВВС, защото виждаме, че техниката, освен че е морално остаряла и несъвместима с нашите съюзници, тя е и физически амортизирана", каза той.
Йордан Божилов коментира, че макар Су-25 да имат още ресурс, трябва да се мисли и за нови системи. В момента е изключено да ремонтираме отново тези самолети заради санкциите срещу Русия и Беларус.
"Не можем да превъоръжим армията и абсолютно всички системи да ги заменим с нови. Трябва да се направи разчет какви са възможностите на бюджета на България и какви са възможностите на военно-промишления комплекс да произвежда въоръжения", каза още той.
как ли пък не, да загине заедно с 35-т годишен таралясник.......
виж...ако беше бляд,щеше да загине геройски,щото знае,че ако не спаси самолета,военен съд ще го изстреля в затворническа колония,къде Сибир откъдето няма измъкване,я се върне жив я не.......
ТЕЖКИТЕ ШИЗОФРЕНИЦИ-русоробите, ревът че са поробени от евроджендърите и 5 мин по-късно се изхождат че другите били наведени.
Такива полуидиоти, няма и на Марс. ЕС и Бъкгария загивали, обаче не заминават за Русоспия. Прости прости, чак да не повярваш!