Тодор Димитров от Карнобат – виртуозен музикант, изпод чиито ръце се раждат уникални гайди и кавали
Неговите изпълнения са омайни, на сцената гайдата и човекът стават едно цяло, карат те да настръхнеш
Баща му пръв забелязва влечението му към народната музика. Често го чува да си припява песента „Разболяла се Еленка“ и решава да го провокира. Изкарва от гардероба гайдата, купена години преди това за неговия брат, надува я и започва да се учи. Така увлича и малкия Тодор, на който някак си гайдата привира в ръцете, все едно цял живот я е държал. И тя, вече повече от 40 години му е верен спътник и истински другар, неизменна част от живота му. Любовта към фолклора го отвежда в Котел, в музикалното училище, специалност „Гайда“. Истинската школа за него, като за всеки музикант, са сватбите, където звукът на гайдата разплаква невестата и разтуптява сърцата на сватбарите. Следват години на професионално развитие в състави, оркестри. И така до днес. Професионалните му ангажименти са свързани с оркестър „Пъстрича“, с карнобатското читалище, където е корепетитор на Ансамбъл „Карнота“.
Тодор Димитров е от музикантите, които не обичат да говорят за себе си. Името му в музикалните среди се свързва, освен с виртуозните му умения на гайдата, но и с неговия майсторлък. От десетина години той е сред най-добрите майстори на гайди и кавали. Колегите му казват, че познава душата на гайдата, затова изпод неговите пръсти тя може да страда, да се радва, да разказва истории. Неговите изпълнения са омайни, на сцената гайдата и човекът стават едно цяло, карат те да настръхнеш, да почувстваш силата на Балкана, славното минало и да се наречеш с гордост българин.
- Откъде тази любов към народната музиката?
- От малък, мисля, че бях във втори клас. В основното училище в с. Цонево преподавателят ни по музика Димо -певеца, с едно акордеонче идваше и ни пееше, и то все народни песни. В неговите часове за пръв път забелязах, че ми харесва народната музика. От него чух песента „Разболяла се Еленка“, която си припявах непрекъснато. После любовта се засили с годините в Котел, работата в ансамблите, оркестрите… Уроци по гайда започнах в седми клас.
- А годините в Котел?
- Те са незабравими, най-хубавите години от живота ми. Отиваш дете, няма майка, татко, съучениците сме като едно семейство, раждат се приятелства за цял живот. От сутрин до вечер там се свиреше и пееше. В онези години в музикалното училище се приемаше много трудно. Бяхме 17 кандидати, за шест места. Приемните изпити бяха много сериозни, в два тура. Аз свирех с дясна ръка отгоре. Това ми създаде допълнителни главоболия в трети курс, когато дойде заповед от Министерството на културата, че който свири с дясна ръка, трябва да си обърне ръцете. Наложи се да започна от А, Б.., за да свикна да свиря с лява ръка отгоре.
- Как се става добър гайдар?
- Трябва да ти идва отвътре. Лесно не се става гайдар. Всичко се постига с много труд, разбира се, нужен е и талант. Аз деля хората от нашия бранш на музиканти и изпълнители. Първите могат да изпълняват само заучени неща, а другите могат да импровизират. С много труд един гайдар може да стане добър изпълнител, за да стане музикант са нужни талант и усет. Грамотният музикант първо може да интерпретира, после импровизира майсторски, създава музика…
- Музикант къща храни ли?
- В онези години хранеше. Започнах да свиря на сватби още като ученик, в четвърти курс. Тогава баща ми вземаше за месеца 240 лв., а аз събота и неделя ги вземах. И до ден-днешен помня първата си сватба, притеснението, старанието, което полагаш, за да те харесат, защото хората тогава разбираха от народна музика. Беше 80-те години, в с. Роза, Ямболско.
- След Котел как продължи пътят ти?
- След казармата започнах работа в Обредния дом във Варна. Първият оркестър бе „Галатея“. След това направихме „Сребърна лира“. След него започнах работа в създадения от Пенчо Кубадински ансамбъл в гр. Лозница, беше на 1 август 1986г. По него време музикантите бяхме всички професионалисти, 12 човека оркестър. Звучахме невероятно. Имахме целогодишно концерти в страната, турнета в Италия и Франция. Из-вестно време се занимавах с животновъдство, купих овце. Събота и неделя ходих по сватби да свиря.
- Захвърлял ли си някога гайдата за дълго време?
- Да. Отказах се, защото в един момент нямах читав инструмент, с който да свиря, нямаше откъде да си купя верен инструмент. Еди-ния път за около две години, другия път издържах около година. Реших, че трябва аз да си правя гайдите. Започнах 2010 година.
- От началото до сега много гайди ли направи?
- Доста развалих. Правиш едно – не става, виждаш, къде ти е грешката, почваш другото, докато се получи беше много трудно. По принцип за изработката в България се ползват дрян и чемшир, защото са с най – голяма плътност дървесини, а това е важно, за да е звучен инструментът. Аз свиря с африкански черен дъб. Уникална дървесина. Материалът трябва да съхне най-малко пет години, гледат се порите на дървото, жилите, да не е много усукано. Нашите гайди, които правим тука се казват „джура гайда“ – висока, тънка гайда. Правил съм и родопски, три – четири за Турция, но основно се занимавам с джура гайда.
- А кожите за мяховете, откъде си ги набавяш?
- За съжаление животните вече са кът по нашия край. Дойде обаче моментът, в който трябва да гледам кози, за да имам мяхове. Само от ярешка кожа стават. От мен колегите вземат мяхове за родопските гайди, които правят. Навсякъде животните са кът.
- Лесно ли се правят гайди?
- За да правиш гайди, първото нещо е да можеш да свириш, трябва да знаеш, какво търсиш от този инструмент. Не можеш да налучкваш, налучква се само в тотото. В музиката всичко е математика, физика, акустика. Всеки детайл трябва да е на точното си място, за да ти е верен тонът.
- Последната ситуация, в която гайдата ти изправи косата…
- По време на посещението на президента Радев в Карнобат. Десет минути преди да изляза на сцената ми се пукна мяха. Хубаво, че бях правил една гайда за Америка, скочих през прозореца на стаята, нямаше как да изляза през входовете на читалището, взех другия мях. И сега в чантата винаги нося един резервен.
- Ти си автор на музиката на танца „Като Феникс от жарава“. Как се ражда музиката?
- Имало е случаи, късно вечерта, не мога да спя, а в главата ми се заражда музика. Ставам, изпявам го, записвам го. „Феникс от жарава“ се роди от един мотив от песен на Драгана. Като създадохме оркестър „Пъстрича“ решихме да свирим само наша музика. Песните са на Стефка, музиката я правим заедно с известния майстор – кавалджия Панайот Атанасов.
- Кое е важно за добрата музика?
- След толкава години в музикантските среди стигнах до заключението, че най-важното е да се мисли простичка музика, но същевременно много сладка и докосваща душата, за да могат хората да я възприемат лесно. Ние по принцип като седнем, все гледаме да правим музика за музиканти. Да се докажеш, че това, което си го направил е майсторско. Хората не искат да чуят какво може инструментът, а какво изпитва душата. Трябва да умееш да му бръкнеш под лъжичката, да му трепне, да докоснеш неговото сърце.
- Какво се случва с „Пъстрича“?
- Ходим по сватби, когато има. Продължаваме да създаваме своя музика, която мислим да запишем. Започваме репетиции, сега септември за Балканския фестивал. Оркестърът преживя промени. В момента включва шестима музиканти и две певици. Ще участваме в сватбарското надсвирване.
- Ще успеем ли да запазим българската народна музика?
- За жалост културата е оставена на изживяване. За щастие, на места в страната има сериозен интерес към изучаването на гайда. Парадокс е, но е факт, в Карнобат, откъдето са най-добрите гайдари и кларнетисти в миналото, няма желание от страна на младите към тези инструменти. Така е, защото се иска много труд, който дава резултати, едва след поне пет години уроци. Като цяло, за да поддържа добра форма един музикант, трябва да свири минимум четири часа на ден. Ако те са осем, още по-добре. Без свирене нищо не става. Мозъкът ти спира да работи.
Народната музика едно време се създаваше в селата. Селата загиват, а те бяха пазители на фолклора, имаше живот в тези села, въпреки че не беше лесно. Дано хората, които са на ръководни длъжности да замилеят за българската народна музика и да положат усилия за съхраняването й. Трябва да възпитаваме младите в любов към фолклора, да се гордеят с него, да обичат народната музика.
- Какво е за теб музикантската професия?
- Съдба, от която не можеш да избягаш. За щастие природата ми е дала уникалната възможност да свиря, да правя инструменти и да създавам музика.
Това е шанс, който имат малцина. Благодарен съм за този си талант.
източник: karnobat-voice.com