Дни преди първия звънец няма яснота по колко часа ще учат децата
Наредбата се бави, а в спортните училища занятията започват на 1 септември
Двадесетина дни преди началото на учебната година ученици, родители и учители не знаят дали младежите от 5 до 7 клас ще имат повече часове по български, математика и география. Заради неяснотата и директорите стават все по-нетърпеливи и изнервени - няокои от тях започнаха да се обръщат директно към МОН в социалните мрежи, питайки кога ще има отговор по темата, други вече заявиха неодобрението си към промяната.
Както "Сега" писа, екипът на бившия просветен министър акад. Николай Денков предложи промени в наредбата за учебния план, с които следва да се увеличат с половин час седмично часовете по български и литература в 5 и 6 клас, по математика - в 5, 6, и 7 клас, и по география - в 5 клас. Заедно със здравното министерство оттам предложиха и намаляване на часовете от 45 на 40 минути, което на практика ще засегне малка част от учениците, тъй като повечето и без това са на 40-минутни часове.
"Министерството на образованието и науката, кога да очакваме евентуалното излизане на промените в Наредба 4 за учебния план? До вчера беше се срокът за обществено обсъждане на планираните промени! Наближава началото на учебната година, а ние в българските училища все още не знаем колко часа български език и литература и колко часа математика ще се учат децата в прогимназиален етап!", обърна се директорът на 107-мо училище в столицата Данко Калапиш към министерството.
"Особено за малките училища е от изключителна важност за сформиране на норматива. Моля, за по-бързи уточнения!", настоява друг директор. "И за големите училища пък води до нови учители, за нас също е важно...а кадри няма", отвръща Калапиш. "Какво да правим в спортните училища??? Учебната година започва при нас на 1 септември?", чуди се друг директор.
Председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов също призова час по-скоро МОН да излезе със съобщение приема ли промените в наредбата за учебния план или не, за да могат директори и учители да подготвят съответните планове и нормативи за педагозите. В своя позиция директорите вече заявиха, че увеличаването на часовете ще доведе до всекидневна 7-часова натовареност на учениците от 5-7 клас, което "не е здравословно, води до още по-силно обездвижване и няма да бъдат постигнати никакви реални цели". При толкова дълъг учебен ден децата от прогимназията ще завършват деня в 19:10 часа, ако учат втора смяна, освен това не е подходящо въвеждането на повече часове, без да има направена съпътстваща редакция на учебното съдържание, посочиха те.
"Не се приема"
Директори коментират помежду си, че промените така или иначе ще бъдат приети, съдейки по обобщената справка от проведените обществени консултации по наредбата. Повечето коментари на МОН по получените бележки са "не се приема". На аргументите на Съюза на работодателите например са, че се застрашава здравето на учениците заради по-голямата им натовареност от МОН отговарят, че наред с увеличаването на часовете по математика, български и география с по 0.5 учебни часа на седмица (т.е. с 20 минути седмично), се намалява общото учебно време по всички предмети, като най-сериозно - именно по български и по математика. "Дори след предлаганото увеличение на часовете учениците са ощетени с 28 учебни часа по български и с 6 часа по математика общо в прогимназиалния етап спрямо ситуацията, при която учебният час е 45 минути. В този смисъл няма основание да се говори за повишаване на престоя на учениците в училище, а добрата организация на училищно ниво може да осигури приключване на преди 19 часа", казват от МОН.
От спортното министерство са несъгласни с намаления брой часове по специализирана подготовка и предвидената възможност за компенсиране на недостига им чрез намаляване на часовете в училищните учебни планове на часовете по музика от 68 на 51. "Въпрос на решение на училищно равнище е дали в училищния учебен план специализираната подготовка ще се осъществява в пълен обем за сметка на часове по изкуства или спорт, или чрез увеличаване на общия брой на задължителните и избираемите часове над 32, но не повече от 40 часа седмично", казват от МОН.
Като становище в подкрепа на предложенията им оттам са представили и коментара на председателя на Синдиката на българските учители Янка Такева пред "Сега", която заявява, че синдикатът подкрепя увеличаването на часовете в прогимназия на базата на консултации със 700 учители, които смятат, че младежите имат нужда от допълнително време за упражнения.
10 НПО призоваха МОН да защити директорските конкурси
10 неправителствени организации в сферата на образованието призоваха служебния министър проф. Сашо Пенов да защити Наредбата за конкурсите за училищни директори, чието изпълнение наскоро бе спряно заради съдебни спорове. В резултат на жалбата на училищен директор до ВАС близо 450 конкурса бяха блокирани в навечерието на новата учебна година.
Приемането на наредбата бе правилна стъпка към създаване на условия изборът на директори да се базира на лидерски нагласи и умения, не само на добро познаване на нормативната уредба, написаха те в писмото(link is external) до министъра. Нагласите и уменията не са субективни и не се отнасят пряко до личността - те се изграждат в зависимост от опита и професионалното развитие на човек и подлежат на измерване и оценка, казват организациите. Освен това съставът на комисиите, оценяващи директорите, е същият, както досега, добавят те. От интервю на министър Пенов пред "24 часа" стана ясно, че засега той смята да изчака решението на ВАС по същество.