До какво доведе онлайн обучението ли? Средният успех на матурите по БЕЛ за Бургас е... 3.45
Средното ниво в България не е по-добро, но е очевидно, че липсата на знания и нежеланието за учене са процеси, които се задълбочават с всяка изминала година
Средният успех на матурите след 12 клас по български език и литература за Бургаска област е 3.45 – резултат, който изглежда като пряко следствие на 2-те години онлайн обучение заради пандемията. В страната средният успех е 4,02, което пак е ниско, но с една идея по-добре от този в морския регион.
Така се оказва, че бъдещите лекари, политици, архитекти, специалисти и всички останали професии, които тези 19-годишни деца в един момент ще практикуват, няма да могат да пишат и четат правилно родния си език. Този процес се задълбочава от повече от десетилетие, но ситуацията сега изглежда критична.
Комбинацията между онлайн обучението, което с поглед назад вече можем да определим като категоричен провал, и социалните мрежи очевидно оказват своя ефект върху психиката и капацитета на младежите. Именно динамиката на интернет пространството, в което се очакваше учениците да получават знанията си по време на пандемията, е причина за жестокия дефицит на внимание, който сега е характерен за подрастващото поколение.
А дефицитът на вниманието върви ръка за ръка с т.нар. „функционална неграмотност” – термин, въведен преди повече от десетилетие, който описва умението на ученика да чете текст, но невъзможността да го разбира и осмисля, да не може да вникне в прочетеното. Проучвания сочат, че поколението, което сега расте и което буквално е израснало с телефон в джоба, разчита повече на кратки визуални послания, вместо на задълбочен прочит на дадена тема, който да доведе до истински знания. Като такава Генерацията Z, чиито представители сега тепърва навлизат на пазара на труда, се оказват много по-податливи на внушения и реклами от своите родители.
Форматът на учебниците по български език и литература обаче също не помага. Книгите са написани по такъв начин, сякаш авторите им са се състезавали да докажат едни на други кой знае повече модерни и неразбираеми думи. Така например в един от „по-леките” за четене учебници за 12 клас за историята на творчеството на Яворов пише следното: „...Яворов постепенно се обръща към проблематика със засилена степен на субективност и абстрактност, към по-сгъстен символен изказ”.
Малко по-късно в същия текст, открит на случайно разгърната страница в учебника пък четем: „От там насетне поезията му добива символистичен или поне специфичен модернистичен облик, различен от естетическия индивидуализъм”. Това са откъси, които вероятно ще затруднят за разкодиране и голяма част от учителите.
Друг наистина сериозен проблем при сегашните дванадесетокласници е сякаш липсата им на увереност в самите себе си. Повечето категорично отказват дори да докоснат празния лист, на който трябва да напиша или ЛИС (литературно-интерпретативно съчинение), или есе. И двата формата, макар и привидно сложни за писане, всъщност са съставени от определена рамка, спазването на която води до добър резултат, независимо от това колко допуснати правописни и пунктуационни грешки има в текста.
В рамката влизат:
увод, в който се описват ключовите думи от заглавието плюс информация за автора;
теза, в която се изказват отново ключовите думи от темата, но в контекста на заданието;
същинска част, в която се прави лек анализ на откъса от текст, като се изваждат цитати и се описва субективния смисъл на творбата чрез представяне на познания по изразните средства;
и заключение, в което всичко това се обобщава, обикновено с възхвалящи автора на анализирания текст слова.
Рамка от този тип, използвана поне донякъде правилно, би повишила средния успех в страната поне с 50 стотни.
И така следват няколко въпроса, чиито отговори са важни за бъдещето на България.
Как ще се компенсира сега крещяща липса на знание у младите по собствения им език заради онлайн обучението?
Възможно ли е авторите на учебници да спрат да се състезават академично един с друг и да напишат учебници, отговарящи на сегашните ученици и техните разбирания?
Ще се промени ли навреме образователната система така че да гарантира, че след 20 години няма да има критична липса на кадри – такава, каквато и днес дори не можем да си представим, че съществува, въпреки че сега положението изглежда плачевно?
Ако съдим от историята в последните 30-40 години обаче за съжаление няма оптимизъм. И образованието ни постепенно се превръща в красива опаковка, пълна с въздух, която в един момент ще се пръсне от налягането и осколките ще ударят всички по веригата фатално.
The term, Boarding School Syndrome, was coined by psychoanalyst and psychotherapist Professor Joy Schaverien, who is also the author of a book on the subject. It refers to a cluster of symptoms such as anxiety, difficulty communicating and maintaining intimate relationships. It’s not a medical diagnosis, but a proposal that there's an identifiable group of learned behaviours and emotional states that may follow growing up in boarding school, which can lead to serious psychological distress.
St Paul's Girls' School. То със сигурност не е boarding school.
What happens in these boarding schools is the problem. I know once upon a time, boarding schools were for the elite and privileged, well-groomed children with good “marks” and families that could afford tuition, room and board. Not the case anymore, the majority of students enrolled in US boarding schools are done so because they are rebellious kids, guilty of committing crimes ranging from talking back and lying to theft or other criminal offenses.
Българската образователна система работи за себе си, а не за индивидуалното дете. Нейна цел никога не е било всяко дете да получи максималното образование, което иска.
1. Премахване на учебници от 394857349573985738945 издателства!
2. Премахване на всякакви "помагала", чиято функция е единствено да се точат пари от родителите!
3. Промяна на оценяването.премахване на оценката и замяната ѝ с ОВ(обратна връзка). С конкретика! Какво да се подобри у всеки ученик!
4. Намаляване на класовете от сегашните 30 на 15 деца!
5. Премахване на издръжка "на калпак"!
6. Премахване на задължителните списъци за лятно четене! И имплементиране на процес, който да научи учениците да четат литература!
7. Най-накрая да се направи връзка между уникално интересната наука математика и "живия живот"!
8. Вместо да се изучават оделно хими, физика и биология е време да се изучават интердисциплинарно! Водата присъства и в трите науки! Но учениците не могат да съберат информацията, защото се изучава в различни години. Ами ако се изучава паралелно с трите предмета? Дали няма да схванат? И това е само един малък пример!
9. .....
И най-важното: да се премахнат калинките от МОН! Тези хора са способни да убия всичко и всеки! Умопомръчителние дебили работят там!
Онзи ден една негова колежка обясняваше как мигрантите от Турция трябвало да се "разпределят" директно към Италия. Убедена е горката, че между двете държави има обща граница.
ne moje tolkova mnogo hora da gre6at v mnenieto si
umnite hora ne se razmnojavat za6toto vijdat kolko e otvratitelen i nesiguren e sveta , zatova puk tupacite se plqkat non stop i rajdat po nqkolko deca , jenqt se razvejdat se, tupite jeni osobeno rajdat po 3 deca ot 3ma razli4ni maje
taka 4e zanapred se predava samo kofti gena
"... а най-добрите университети са в Америка и Англия." - по критерий: 30% черни, 30% бели и останалите смеска между азиатци и червенокожи/пакистанци (или с малки шансове като Киро). Факт.
От няколко години тежестта се измества на изток.
ПП. Защо европейските са след 15-20 място?!
"Никому не са нужни умни хора, със знания и критично мислене, задаващи неудобни въпроси" - така е при демокрацията - на нея про'с'таци и трябват. Господин Борисов го заяви още преди 10 години, ама нали вие самите сте про'сти, как да го вденете?!
- Какво се получава ако разделим на две осем.
Всички мълчат. Става Иванчо.
- Ако го разделим вертикално се получават две нули. Ако е вертикално се получават две тройки.
МОН=БАНКА