Ройтерс: Руски втечнен газ тръгва към България до дни
Този месец около 3 000 тона пропан-бутан от Сургут ще бъдат транспортирани с железопътен транспорт до грузинския град Поти, а след това с морски ферибот до Варна
Руските износители ще започнат да доставят втечнен нефтен газ (LPG или пропан-бутан) за България през черноморското пристанище Поти в Грузия, тъй като традиционните маршрути за износ остават затворени, съобщават Ройтерс и БГНЕС.
Русия спря доставките на пропан-бутан за Украйна на 24 февруари, когато изпрати войски в страната в рамките на така наречената от Москва "специална военна операция", и освен това спря железопътния транзит на пропан-бутан за Румъния, Унгария и Молдова през Украйна, което принуди износителите да търсят нови маршрути.
Финландия, друг голям маршрут за износ на руски LPG, е намалила рязко покупките, според данни на Refinitiv. Миналата година Русия е изнесла 25% от своя пропан-бутан газ за Украйна и Финландия.
Този месец около 3 000 тона пропан-бутан от Сургут ще бъдат транспортирани с железопътен транспорт до грузинския град Поти, а след това с морски ферибот до българския град Варна, сочат данните на Refinitiv Eikon за железопътния транспорт. „Газпром” и „Сургутнефтегаз” доставят своите количества пропан-бутан от Сургут.
Доставките на втечнен нефтен газ през Поти се планират поради ограничените възможности за продажби по другите основни маршрути за износ", заяви източник от индустрията.
По данни на търговците България потребява около 30 000-35 000 тона пропан-бутан месечно. Самата тя произвежда около 10 000 тона LPG месечно, а останалите внася от Румъния и Русия.
Ограничените възможности за износ доведоха до спад на руските доставки на втечнен нефтен газ за чужбина до 250 000 тона през май от около 370 000 тона месечно в началото на 2022 г., според данни на Refinitiv Eikon.
Железопътните доставки на LPG от Сургут през грузинския град Поти за България са с около 50% по-високи от доставките за ЕС през Украйна, като железопътният маршрут от Сургут до Поти струва около 260-280 долара на тон, а фериботната услуга между Поти и Варна - 130-150 долара на тон, според оценки на търговците.
Въпреки това доставките, изпращани по този маршрут, все още изглеждат изгодни в сравнение с продажбите на вътрешния пазар поради спада на цените на втечнения газ в Русия, твърдят търговците.