Експерт: Може да се очаква шоково поскъпване на горивата
Според Владимиров, сме в условия на потенциално ембарго на вноса на петрола
По всяка вероятност цената на суровия петрол ще скочи до нива, които не сме виждали до момента, изрази мнение пред Нова тв Мартин Владимиров.
"В момента сме в условията на потенциално ембарго на вноса на суров петрол от Русия. При по-строги мерки – вероятно цената на суровия петрол ще скочи до нива, които не сме виждали до момента и горивата ще поскъпнат шоково", обясни експертът от Центъра за изследване на демокрацията.
Според него, при потенциално ембарго на руския петрол за Европа цената на барел може да достигне и до 200 долара. При такъв сценарий цена от около 3,50 лева за литър бензин ще ни се струва ниска цена за горивата.
"Това много зависи от движението на суров петрол на международните борси. Мисля, че моментното поскъпване на горивата в момента се дължи на повишената цена на сорта "Брент" преди около месец. Това сега е по-скоро закъснение на поскъпването. По принцип рафинериите произвеждат горива първо с наличния петрол закупен по-рано и след това попълват запасите си. Важно е да се отбележи обаче, че българската рафинерия преработва руски петрол "Уралс", който се котира значително по-евтино от другите", уточни той.
По думите му обаче трябва да се направи разлика между дългосрочни договори за покупка на петрол и спотови цени. "В момента нашата рафинерия вероятно работи със суровина по дългосрочен договор, по който цената се определя между компанията майка и дъщерната фирма", подчерта Владимиров.
Същото се отнася и до железопътния транспорт. Какво ли не направиха да го убият! Вчера с удивление разбрах, че вече няма и гардероби на гарите. От "съображения за сигурност", видиш ли! Можело да има бомби и трябвало да има скенери. Оказва се обаче, че на автогарите ИМА гардероби и НЯМА скенери. Пътуването с автобуси е същото "удоволствие". Как може междуградски автобус, на дълъг път, да няма тоалетна. Всъщност, повечето имат, но не си дават труд да ги поддържат и не могат да се ползват. Скоро не съм пътувала, но не бих се изненадала ако и тяхното отопление и охлаждане не се различава особено от това на градските.
Та въобще не сравнявай обществения транспорт в тази кочина и в Западна Европа защото е смешно и нелепо.
Нефта, суровият петрол не е СТОКА, той е суровина...
Тази суровина, вярно, е на еднаква цена за всички (разлика транспорт), но след съответната обработка (режийни, заплати и пр.), тя, суровината става СТОКА, т.е в нея са "вградени" и заплатите и другите разходи !
Затова няма никакъв начин да направиш адекватно сравнение, ако не вземеш предвид и стандарта на живот на държавата, на хората , които са си вложили труда ...
Еднаква стойност (цена) в различните държави има , примерно , един диамант, но и при него някой може да сложи складови разходи, транспорт и ей ти друга цена !
Нисък стандарт, ниски заплати, ниски цени на продукцията ...Така трябва да бъде!
Разбира се, аз и Алекперов може да имаме различни понятия за ниски и високи заплати !
Тук-там , в най-богатите държави където заплатите са 4,5, че и 8 пъти по-високи от тук.
НЯМА цена на дизела по-висока от 4лв, 4,7лв ...
Масово са между 3 и 4 лв, (при нас 3,10)...
Къде е тогава "много по-евтиния Уралс", че нещо не се вижда ?
Ако Запада купува барела на 100 долара и плаща на нефтохимика си 6 хиляди долара заплата, а Лукойл купува Уралс на 60 долара , а плаща на работника си хиляда долара, какво се получава ?
А и какво стана с проверката и анализа , озаглавени ..
"Правителството не може да разбере ценообразуването на "Лукойл"??
Не го ли разбра вече или "анализа" продължава??