Треска за олио и брашно. Оказаха се най-търсените продукти в Германия
В повечето магазини тези стоки вече са дефицитни и просто ги няма
Германците трескаво изкупуват олиото и брашното. Търсенето е нараснало с 200 процента - гласят официалните данни, а в повечето магазини дефицитните стоки просто ги няма, пише "Дойче Веле".
"Дали някой случайно не знае къде бих могла да намеря днес бутилка олио и пакет брашно? Знам, че е невъзможно, но може някой и да ми даде идея или пък да ми предостави това, от което имам нужда?". Вопълът на Анете, публикуван в мрежата за съседски контакти nebenan (източник на полезна информация и възможност за обмен на вещи и услуги) представя като рентгенова снимка ситуацията, в която са изпаднали немалко германци. Запасяването с насъщни хранителни продукти тече вече от дни, а магазините така и не могат да заредят опразнените рафтове за олио, брашно и какво ли не още. "Ама вие имате мая?", казва удивено на касата в един от супермаркетите ощастливена клиентка. "Да, но пък сме разпродали торбите за боклук", отвръща касиерката и дава да се разбере, че всичко се изкупува наред, предава dnes.bg.
Но да се върнем към nebenan и реакциите, на които се натъква въпросът на Анете. "Всичко това се дължи единствено и само на хората, които се презапасяват. Никой човек няма нужда от такива количества олио и брашно, каквито бяха накупени през последните седмици", коментира Андреас, а Хуберт се старае да бъде полезен и съобщава в кой супермаркет (но на значително разстояние) дефицитните продукти все пак ги има.
"В вчера имаше брашно, а можете да проверите и в мелницата в съседното село", препоръчва друга съседка, която допълва и, че биомагазините са местата, в които ценните стоки могат да се намерят без проблеми. Но на съответните цени - като например 5,50 евро за бутилка рапично олио. "Всичко това се дължи на тези, които се презапасяват", отбелязва и Роберт, а Юта препоръчва да се премине към ползването на зехтин - хем е по-здравословен. Катарина е поредната, която отправя остри упреци към презапасяващите се. Според нея те са безогледни егоисти, нещо повече - дори ги нарича идиоти.
"В ALDI вчера нямаше и едно шише олио. А можехме да допуснем, че хората са поумнели след последния път (когато сходно презапасяване стана факт покрай кризата с коронавируса)", отбелязва в съседския форум Гудрун. В него могат да бъдат открити и ценни съвети с какво би могло да се замести олиото - като например с екзотичното масло гхи, което обаче надали ще се окаже по-евтина алтернатива. Или пък с кокосово масло. "Тоалетна хартия поне този път има достатъчно", успокоява съседите си Аника, припомняйки коя беше най-дефицитната стока при предишната пазарна психоза.
"Почти толкова зле е, колкото при първия локдаун"
А за актуалната психоза предпоставките са факт, дори се увеличават - откакто една от най-големите вериги ALDI официално обяви, че от понеделник вдига цените на редица продукти - масло, месо, колбаси. "Те ще поскъпнат значително", каза говорителят на веригата Флориан Шолбек, обосновавайки се с по-високите цени, които трябва да се плащат на доставчиците. "От началото на войната в Украйна има такива скокове в цените, каквито досега не сме преживявали." Фактори за поскъпването са и увеличените цените на фуражите и торовете, и увеличените цени на енергията.
"Почти толкова зле е колкото по време на първия локдаун", казва пред АРД Беате Шварц, собственичка на малък магазин за хранителни стоки в Майнц. Тя не може да се начуди на клиентите си: "Не ги разбирам - купуват олио и брашно като луди". А Беате вече не може да им осигури търсеното - от седмица не получава олио от доставчика си. Затова е написала бележка, която е поставила на празния рафт "Не, олио няма".
Запасяването не е рационално
Социологът професор Армин Насехи от университета "Лудвиг-Максимилиан" в Мюнхен има обяснение за изкупуването на основните продукти: "Извънредните ситуации ни напрягат, карат ни да се страхуваме. Ние се опитваме да контролираме ситуацията и чрез запасяването симулираме дееспособност". Освен това хората са податливи на влияние: "Когато изведнъж всички започват да купуват олио, си мисля, че и аз трябва да купя".
В резултат колективното поведение води до изкуствен дефицит на определени стоки, а оттам нататък този ефект се задълбочава все повече. Професорът подчертава, че актуалните покупки на определени продукти не са рационални: "Все пак сме доста далеч от извънредна ситуация. А ако се стигне дотам, би било по-смислено да се складират други неща, не точно олио".