COVID изолацията отключва агресия и паник атаки в децата
Всяко второ училище без психолог, 44 на сто от учителите с влошено психично здраве
Пандемията от COVID-19 се отразява тежко на децата. Те са станали по-затворени, по-самотни, по-напрегнати, по-тревожни, загубили са социални умения, училищни умения, а агресията е нараснала, пише вестник Труд.
Затова трябва да се въведе специализиран модул в час на класния, както и да има психолог във всяко училище.
Това заяви омбудсманът Диана Ковачева по време на онлайн дискусия за психичното здраве и детската агресия във и извън училището.
Тя посочи, че получава стотици жалби от родители, които питат има ли и каква е психологическата подкрепа във училище.
Ковачева отчете, че децата са понесли непропорционална тежест в периода на изолацията от пандемията. По думите ѝ тези последици все още не са достатъчно професионално и отговорно измерени и затова не могат да се планират адекватни и съответстващи мерки.
Проблемът за агресията в училище в периода на пандемия излиза с още по-страшна сила, отчете още омбудсманът. Ковачева припомни случаи на брутална и шокираща агресия от деца над деца и посочи, че изолацията задълбочава психологическите проблеми. Само през януари станаха известни два случая - единият от кв. “Лагера”, а другият е случаят от 24 януари с бой между момичета заради конфликт за момче.
“44 на сто от учителите споделят за влошено психично здраве. Ако не се чувстват достатъчно стабилни, как можем да очакваме да помогнат на децата? Има психолози само в 50 на сто от училищата. Те действат реактивно, но учителите са тези, които се срещат с децата. Трябва ли да чакаме момент, когато психолог да се намеси, а учителите да не се ангажират с конкретен казус, който е станал пред тях”, обясни Ковачева.
Тя коментира думите на просветния министър, който се включи в дискусията, отчитайки, че през последната година психолозите и педагогическите съветници в училищната мрежа са станали с 15 на сто повече и че положението сред децата може да се подобри с извънкласни дейности.
“Да, извънкласните дейности са чудесно нещо, много важно, но също толкова е важно подкрепата в онлайн обучението, като цяло то доминира в последните 2 години. Кой се грижи за децата по това време”, аргументира се Ковачева и постави въпроса дали съществуващите механизми за предотвратяване на агресията работят.
Тя посочи посочи, че в рамките на кампанията “Синьо лято”, организирана от институцията на омбудсмана, психолози безплатно са консултирали деца и родители - какви са проблемите в тази изолация. Основното послание на децата в рамките на тази кампания било, че те имат нужда от пространство, в което да говорят.
Психолозите от компанията “Синьо лято” също отправиха своите препоръки и призоваха министър Денков да ги чуе.
Избухливи са поради факта че трябва да спазват ковид правила и ограничения, а това не е присъщо на българина.