В момента работим с 1/12 от бюджета за 2021 г. при три пъти по-скъп ток, общините трябва да са битов клиент
Липсата на Държавен бюджет е проблем за всички бюджетни структури на централно и местно ниво
- Г-жо Георгиева, преди няколко дни се срещнахте с вицепремиера Асен Василев, какви мерки обсъждахте, за да се реши проблемът със скъпия ток за общините?
- Представихме на вниманието на държавата разходите за енергоносители на общините за ноември месец 2021 г. спрямо ноември 2020 г. на база нашето проучване. Разговорът ни беше на макрониво – по какъв начин могат да бъдат решени тези проблеми.
Общините са небитови клиенти, както е и бизнесът. Така разходите за отопление и осветление на общинските услуги като детски градини, ясли, болници и социални услуги се плащат по тарифите за небитови клиенти. Ние закупуваме електроенергия на свободния пазар и това се отразява много тежко на общинските бюджети.
На срещата с Асен Василев се договорихме, че в рамките на следващите две седмици ще направим необходимото за изработване на механизъм за компенсиране на общините във връзка с високите ни разходи за електроенергия.
400% по-скъп ток огъва гръбнака на общините в Бургаска област (ОБЗОР)
- Как може да стане това – общините да купуват битов ток?
- Основното ни предложение е чрез промени в Закона за енергетиката да се даде по-ясна дефиниция за това какво е битов клиент и какво означава закупуване на електроенергия за собствени битови нужди. Считаме, че електроенергията за социална услуга, каквато е например дом за възрастни хора и е услуга от резидентен тип, не би следвало да се третира като ток за небитов клиент. В тази услуга хората са в близка до домашната среда. Затова ние предлагаме ясна дефиниция на понятията.
Това е единият вариант, който виждаме като решение. Другият е да бъдем включени в Системата за централизирано закупуване на електроенергия, която държавата планира да направи за своите структури. С включването в подобен механизъм и закупуването на електроенергия с 12 или 24-месечни договори, ще бъдат постигнати по-приемливи цени за общините и нашите услуги.
- Получихте ли уверение от вицепремиера, че ще се работи по Вашите предложения?
- Получихме уверение за изработване на отделен механизъм за общините за компенсиране на високите сметки за електричество.
- Колко месеца, според Вас, могат да издържат общините, плащайки тези високи сметки? В Бургаска област например на някои места разликата е тройна и четворна, 400%.
- Ръстът на декемврийските сметки за ток наистина е между 3 и 4 пъти. Със сигурност ще можем да се справим за януари с преходните остатъци от миналата година и се надяваме бързо да бъде приет Държавния бюджет за 2022 г., за да имаме средства и за сметките до края на отоплителния сезон.
- Работеща мярка ли е това, че общините получават субсидия, както бизнеса, за скъпия ток?
- Получаваме я така или иначе. Ние се водим небитов клиент и получаваме компенсации, както бизнеса. 110 лева за октомври и ноември и до 250 лв. за декември и януари. Но това не ни е достатъчно. Ние казваме, че не може една детска ясла да бъде третирана като небитов клиент, защото в нея се отглеждат деца в условия, близки до домашните. Не може и дом за възрастни хора да се тълкува така – той осигурява домашна грижа. Затова искаме ясна дефиниция: Какво е битов клиент и какво е небитов? Иначе получаваме компенсации, както получават всички небитови клиенти. Но те са крайно недостатъчни.
- Как се получават компенсациите?
- Те идват с месечните фактури. Засега всички небитови клиенти в тази държава са получили един-единствен път компенсация за октомври и ноември с декемврийските фактури. Нямаме срокове. Тепърва се учим на тези компенсации – и ние, и държавата.
- Излязоха ли с предложения от страна на правителството в лицето на Асен Василев и неговия екип. Как ще бъдат решени проблемите?
- Постигнахме договореност да изработим отделен механизъм за компенсиране на общините за високите сметки за електричество, различен от подхода за бизнеса. Предстои тези разговори да се проведат в следващите 2 седмици.
- Проблем ли е забавеният държавен бюджет? Ще излезете ли със становище по тази тема, вече сме средата на януари? По това време по принцип се обсъждат общинските бюджети.
- Липсата на Държавен бюджет е проблем за всички бюджетни структури на централно и местно ниво. Общините не правят изключение. В момента работим с 1/12 от бюджета за миналата година. Разходите ни за ток са 3 пъти по-високи. Покриваме ги с остатъците от миналата година. Проблем е, че нямаме ясни разчети все още за 2022 г. В процес на преговори сме с държавата и очакваме Държавният бюджет да бъде приет до края на месец февруари. След това общините ще имат един месец да подготвят своите бюджети.
- А до тогава те могат ли да издържат на тези разходи, които имат?
- Справяме се трудно.
Само условия близки до домашните не са достатъчни за тия разходи! Колко ресторанти и питейни заведения са освободени?- ако преместим покъщнините по ресторантите и питейните заведения в условия близки до бизнеса какво ще се получи?- Държавна субсидия да живеем в условия близки до бизнеса ли?
ТД, и касички на властта, тогава можете да блещите глупости, госпожо.
Само дето опоскаха държавата като марокански скакалци
What? Уахахаха Булка ти кво вишу завърши?