Чернокожата корица на Vogue – модната революция започна
9 млади жени променят първата страница на световното издание
Списание Vogue е мечта на всеки модел. Корицата му е най-големият връх, който момчетата и момичетата от модната индустрия се опитват да покорят, борейки се със зъби и нокти да се впишат в критериите на Ана Уинтур и нейните подчинени.
Досега на предните страници на Vogue сме виждали всичко – от най-известните модели до прохождащи дизайнери, и изцяло бяло корица, която беше в чест на медиците, борещи се срещу коронавируса.
През 2022 година обаче Vogue направи още една крачка към утвърждаването си като модна библия, давайки началото на поредната революция. За броя си през февруари британският клон на изданието реши да даде трибуната си на девет чернокожи модели, които да разкажат своята история, какво е да бъдеш с различен цвят на кожата и да успееш в модната индустрия.
За първи път в своята история Vogue слага на корицата си дами с африканско потекло, като не избелва кожата им, не се опитва да подобрява чертите им, а напротив – слага по-тъмен фон, за да може истинските им нюанси да изпъкнат по-добре. Мати Фол, Адут Акеч, Акон ЯЙ и Джанът Джъмбо, заедно с още пет свои колежки, са представителки на продължаващата сеизмична промяна, която наблюдавахме по дефилетата на Prada, Louis Vuitton, Balenciaga, Saint Laurent, Miu Miu и много други. През изминалите месеци по модния подиум се разходиха тъмнокожи модели, чието африканско потекло се простира от Сенегал до Руанда, Судан, Нигерия и Етиопия.
Според самия Vogue, за индустрия, отдавна критикувана за липсата на разнообразие, както и за поддържането на фалшиви стандарти за красота, тази промяна е изключително важна. Главният редактор Едуард Енинфул казва, че всички момичета на корицата са жизнени и умни и напълно заслужено красят първата страница.
„Тези момичета променят значението на думата модел. Макар през последното десетилетие чернокожият модел да стана все по-известен, аз се радвам, че най-накрая даваме трибуна на африканската красота. За разлика от предишните тенденции, които благоприятстваха определена естетика – вечно целунати от слънцето амазонски извивки на бразилците, силно изразените челюсти на източноевропейците – тази африканска вълна се докосва до разнообразие от естетика, дошла от целия огромен континент“, казва още Енинфул.
Най-известното име сред дамите на корицата е това на Адут Акеч. Въпреки че е едва на 22 години, тя може да се определи като най-успешния африкански модел в момента. През 2016 година прави дебюта си в модата, дефилирайки за Saint Laurent, като след това се появява в рекламни кампании за марки като Valentino и Estee Lauder. Кориците и за Vogue пък вече се отброяват с двуцифрени числа, пише Tialoto.bg
За февруарската корица Акеч е облечена в хавлиена роба, с разрошена коса и прилича на герой от снимките на Джеймс Барнор. Тя си спомня, че ситуацията в модата преди пет години съвсем не е била това, което е в момента. „Когато започнах да се занимавам с международна мода, бях буквално единственото чернокожо момиче в дефилето. Нямаше судански модели, нямаше африкански модели. Сега отивам на дефиле и има момичета от моята страна, момичета от Африка, които приличат на мен. Така че да, има огромна промяна“, казва моделката пред Vogue.
Допълва, че сега човек може да види 15 или 20 чернокожи модели, представящи някоя известна колекция. Това със сигурност радва Акеч, която споделя, че е била уморена винаги да се чувства като изгнаник на мястото, на което работи. Чувството ѝ за непринадлежност съвпада с това на Анок Яй – модел от Судан, която през февруари 2018 година става едва вторият чернокож модел, който някога е откривал дефиле на Prada. Наоми Кембъл е първата през 1997 година.
Сега, четири години по-късно, Яй се чувства в свои води, виждайки момичета, които говорят на нейния език и имат същия цвят на кожата. Докато някои веднага поздравиха Vogue за изцяло черната корица, други се запитаха дали пък този акт на действие не е направен твърде късно.
Феновете се чудят защо точно сега модата започна да обръща внимание на расата, на различните, на хората с нестандартна, по думите на обществото, сексуална ориентация. Отговорът всъщност е много прост – социалните мрежи, колкото и да бъдат описвани за вредни, всъщност доставят тази свобода, която е нужна на всеки от нас да изрази себе си. Именно там се появи клипът с Джордж Флойд, който умря под коляното на бял полицай, който осем минути стоя на врата му с ръце в джобовете.
Именно в социалните мрежи се организираха масовите протести в САЩ в защита на правата на чернокожите и спирането на полицейското насилие към когото и да било. Постепенно светът чу мнението на потребителите на социалните мрежи и започна да се променя.
„Нашата работа е да прокарваме разнообразието. Разнообразие от възраст, разнообразие от размери, разнообразие от цвят на кожата“, казва Пиерджиорджио Дел Моро. Допълва, че модните марки постепенно започват да разбират тази си задача, а където има забавяне на това осъзнаване, обществото помага.
Иман – революционният африкански модел, който не само проправи пътя за своите колежки, но отдавна води кампания за разнообразие на модния подиум – има послание за всички чернокожи модели: „Ако красотата е в очите на гледащия, тогава нека гледащият да си ти“.
ANDREA RIAPA DA RUPA .