1% от приходите от туризма трябва да отиват за национална реклама
От бранша очакват от новия кабинет незабавно да изработи цялостна програма за подпомагане
Един процент от приходите от туризма трябва да отиват за национална реклама, като се управляват от съвет с участието на бранша, се препоръчва в позиция на Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ).
Ако България иска туризмът да остане важна и стратегическа част от икономиката й, то секторът трябва да е държавен приоритет. Това са категорични от Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ), на който Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) е съосновател и член.
По предложение на БХРА, прието от АТИБ, Алиансът организира поредица от срещи с представители на политическите сили, кандидати за настоящия парламент. На тях от АТИБ представиха своята визия за развитие на сектора и краткосрочните мерки, които са необходими за оцеляването на индустрията. Едва след като е гарантирано оцеляване на сектора, е възможно да се мисли за надграждане и реформи, подчертават от АТИБ.
От Алианса на туристическата индустрия в България са заявили по време на разговорите с представителите на политическите сили, че очакват от новия кабинет незабавно да изработи цялостна програма за подпомагане на туризма.
Важните мерки, които трябва да бъдат предприети за стимулиране на туроператорите и увеличаване на интереса на потребителите към ваканции у нас са:
- субсидиране на заета седалка за чартърни полети, автобуси и жп превоз.
- Държавата да сподели с туроператорите риска от запълняемостта на самолетните чартъри, включвайки се в заплащането на част или на цялата стойност на чартъра, на база пристигнал турист. Подобна да бъде практиката и за автомобилен и ж.п. транспорт.
- относно програмата за подпомагане на чартърните полети към България е нужно да се вземе една постоянна нотификация за мярката от ЕК, така че тя да има действие поне 2 години, а не както сега - да се иска зелена светлина от Брюксел на всеки шест месеца.
Настоящата ситуация води до забавяне и несигурност при планиране на полетите, тъй като ранните цени за ваканции у нас вече са обявени, а все още няма яснота за това дали довеждащите туроператори ще получават и занапред тези 35 евро на заета седалка. Така реално клиентите не ползват това намаление, каквато е целта на мярката и ваканциите у нас не стават по-привлекателни.
От АТИБ настояват директната помощ да е не само за пристигнали туристи със самолет, а за всички чужди гости, избрали да почиват в България. Членовете на Алианса предлагат да се дават между 10 и 15 евро на пристигнал турист, независимо с какъв транспорт идва, ако той отседне в хотел или друго място за туристическо настаняване поне седмица.
От АТИБ предлагат още държавата да покрива минимум 50% от цената на издаваните входящи визи за туристи на основни пазари.