Инж. Христин Илиев: Всеки клиент има право да изплаща сметките си за парно на равни месечни вноски
При последната дванадесета вноска се прави изравнителна сметка, в която се включва разликата между реално потребеното и прогнозираното количество топлинна енергия за сезона
- Инженер Илиев, медиите гърмят с информация за предстоящо увеличение на цената на топлинната енергия. От какво е предизвикано то?
- Основната причина е двойното нарастване на цената на природния газ само за 3 месеца. Половината от разходите на Топлофикация Бургас и други топлофикации, използващи същото основно гориво, се формират от цената на природния газ. Ако вземем предвид и покачващите се цени на въглеродните емисии, производството на енергия не само от въглища, но и от природен газ се оскъпява безгранично.
- Добре, Вие искате по-високи цени, защото себестойността на произведената енергия се увеличава, но доходите на българите не са се вдигнали и едва ли са склонни да заплащат повече за същите услуги. Как ще ги убедите, че увеличението се налага?
- Това е пазар, от повишението на цените на природния газ страдат всички в Европа. В случая не говорим, че някой е направил мръсна схема и за това плащат всички. Това са пазарни процеси, които са неконтролируеми и колкото и да ни е неприятно, трябва да се съобразим с конюнктурата.
- Всъщност кой определя цената на топлинната енергия? Топлофикациите ли ще изберете цените на топлинната енергия?
- Не. Ние правим анализи, които изпращаме на КЕВР, който трябва да вземе решение за промяна в цените, което да удовлетворява както производителите, така и да не натоварва твърде много клиентите.
- Има ли изход от ситуацията с повишаването на цените? Има ли някакъв начин клиентите да не усетят по джоба си увеличението?
- Всъщност законът позволява сключване на договор за плащане на равни месечни вноски. В Топлофикация Бургас няма много клиенти, които са се възползвали от тази възможност, но считам, че в период на криза е изключително подходящо решение.
Всеки клиент има право да заплаща парното на равни месечни вноски, които са калкулирани на база потреблението в предходния отоплителен период. Последната дванадесета вноска се прави изравнителна сметка, в която се включва разликата между реално потребеното и прогнозираното количество топлинна енергия за сезона.
Ако клиентът заплаща на равни месечни вноски и цената на топлинната енергия се увеличи по средата на сезона, увеличението ще се разнесе във всички оставащи месеци до края на сезона, което е поносимо.
- Какво включва анализът, който предоставяте на КЕВР?
- Отчитат се измененията в цената на основното гориво и останалите постоянни и променливи разходи. Включват се и цените на въглеродните емисии, които за 5 години от 5 евро за тон станаха 65 евро за тон.
- Нека дадем още полезна информация на читателите, защото предстои началото на отоплителния сезон и клиентите ви си задават различни въпроси. Един от тях е могат ли да се плащат разсрочено стари задължения за потребена топлинна енергия?
- Разбира се. Сключва се специално споразумение, в което се посочва срокът за погасяване на задължението и размерът на вноските. Но тук искам да уточня, че клиентът е длъжен заедно с вноската по споразумението да погасява редовно и текущите си сметки. Също така, споразумения се сключват само за задължения, които все още не са станали обект на съдебен процес.
- В последните дни е студено, но парното още не е пуснато. Възможно ли е в някоя сграда топлоподаването да се включи преди официалния старт на отоплителния сезон и как?
- Да. Възможно е. Единственото условие е, ако става въпрос за жилищна сграда, е да ни се представи писмо и протокол от взето решение за предсрочно пускане на парното от собствениците с мнозинство от 2/3.
- А защо не пускате парното, вече е доста студено?
- Ние работим съгласно закона. Според Наредбата за топлоснабдяването, за да се пристъпи към пускане на топлоподаването, е необходимо 3 последователни денонощия със средноденонощни температури под 12 градуса и прогноза за трайно застудяване.