×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Ще работя за унифициране на учебниците и навлизане на технологиите в средното образование


Ще работя за унифициране на учебниците и навлизане на технологиите в средното образование
Приех да бъда номиниран, защото превес в управлението трябва да имат знаещи, грамотни и образовани хора, категоричен е Станимир Баев, втори в листата на „БСП за България“ от Бургас
12 Октомври 2021, Вторник, 17:20 ч.
Автор: Радостина ГЕОРГИЕВА

От много години само се говори за публично-частното партньорство между училища и бизнеса, както и за дуално обучение

Станимир Баев е втори в листата на „БСП за България“ във Втори МИР-Бургас. Той е на 47 години, роден и израснал в Бургас. В момента е зам.-директор на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. Завършил е бакалавър и магистър „Специална педагогика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, притежава бакалавърска степен „История“ отново в СУ, както и магистър по трудова и организационна психология пак в Алма матер. Завършил е и специалност „Стопанско управление“ в Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ в Бургас, в момента е дипломант в магистърска програма „Детска и юношеска психология“ към Бургаския свободен университет. Средното си образование е завършил в Руската гимназия в Бургас.

През 2001 г. започва работа в системата на средното образование. Близо 5 години е педагогически съветник и зам.-директор на ОУ „Св. Княз Борис I”. От над 15 години е зам.-директор на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. От 15 години е и член на БСП-Бургас, но тази година за пръв път се кандидатира на избори.

 

- Г-н Баев, какво Ви мотивира да се кандидатирате за депутат от „БСП за България“ от Бургас?

- Основният мотив да се кандидатирам преди всичко е стремежът към промяна. Аз съм от поколението, което може би е най-засегнато от промените. Над 30 години живеем в променливо време и животът ни преминава през непрекъснати кризи и промени. Считам, че ние сме поколението, което трябва да приключи с прехода и да се стреми към по-добър живот както в социално, така и в политическо отношение. Това е основният ми стимул.

Категоричен съм също, че превес в управлението трябва да има на знаещи, грамотни и образовани хора.

- От 15 години сте в БСП, какво Ви накара да прегърнете червената идея и защо чак сега се кандидатирате?

- Поради естеството на работата си нямам голяма възможност да участвам активно в партийния живот. Образованието и политиката също така са две различни неща и не трябва в никакъв случай да се смесват. Доста години паралелно си вървяха нещата по-скоро като контакти с хора и съмишленици. Не мога да кажа, че съм активен деец или член на партията, но винаги съм бил привърженик и симпатизант.

- Кои са проблемите в образованието, касаещи също и Бургас, които ще поставите още с влизането си в 47-ото Народно събрание?

- Проблемите в средното образование не са малко. Те първо са свързани с различните подходи и виждания по отношение на делегираните бюджети. Доста политици в медиите се застъпват с различни позиции „за“ и „против“.

За мен по-скоро основният проблем е унифицирането на учебниците, т. е. по всеки предмет да има по един учебник, а не както е в момента – по някои предмети има повече от 10 учебници. Само по „История и цивилизация“ за 5 клас са 10 различни одобрени варианти на учебници. Не виждам смисъл в това.

Вторият проблем в образованието е навлизането на технологиите в обучението. Това е видно и от пандемичната ситуация през последната година и половина. Изисква се един ресурс, който донякъде е свързан със снабдяването на учителите, както и на най-засегнатите ученици с техника, за да може да се провежда както синхронното обучение – присъствено и онлайн, както и ако е необходимо то да бъде само онлайн. Необходими са и обучения със софтуер и платформи за електронно обучение.

Ние като гимназия имаме доста богат опит.

През 2010 г. ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ спечели един от най-големите проекти тогава, които бяха финансирани от Центъра за развитие на човешки ресурси. Той беше за създаване на електронна академия, т. е. електронно обучение. Това е почти 10 г. преди ситуацията в момента, така че можем да говорим и за иновации в проектното писане. Тогава Математическата гимназия в Бургас получи най-високия грант и проектът беше изпреварващ за времето си. Това е една от гордостите ми.

Повече от 10 години работя както по национални, така и по европейски проекти, главно по „Еразъм+“, която е част от Програмата „Учене през целия живот“. През цялото това време работим без прекъсване по 10 проекта, а аз съм координатор на почти всички. Дори да звучи нескромно, мога да кажа, че заслугата за развитието на гимназията в тази насока в голяма степен е моя.

- Разбирам, че познавате добре европейските възможности пред училищата. Възползват ли се те достатъчно и изпълняват ли основните цели, заложени в европрограмите?

- През последните години има широк интерес към кандидатстването по европейските проекти. Една от причините е, че самото участие е по-лесно – става чрез стандартизирани формуляри, които подпомагат дейността на училищата и учителите, които кандидатстват. В началото това изискваше повече творчество, интелектуален продукт, докато в момента нещата са по-конкретни и лесни.

Сред бургаските училища нямам информация за провален проект. Това означава, че се усвояват средствата. Това е много важно, тъй като обикновено тези програми, особено „Еразъм+“, са свързани с обмен на ученици. За самите деца представлява изключителен интерес да се запознаят с културата, достиженията на други държави от ЕС, така осъществяват и контакти с техни връстници, което е много важно. Една от най-важните устойчивости на проектите е, че тези контакти продължават и след това, както и постигането на крайните цели на всеки един проект. Лично мога да кажа, че нивото на управление и използване на европейски програми и ресурси за Бургас е много добро. В различните училища има много силни екипи, които работят системно, имат богат опит и повече познания.

- Казахте и за унифициране на учебниците. Смятате ли обаче, че в изготвянето на един учебник трябва да се поиска и мнението на учениците дали информацията е представена на достъпен език за тях?

- Колегите, които преподават, най-добре знаят от практиката си кое е разбираемо и кое – не. С богатия опит, който вече имаме от онлайн обучението във всички училища, това предполага обучение, което е насочено и към презентиране, използване на различни сетивни усещания при учениците и най-вече на визуалното. Всеки урок е във вид на презентация, той няма как да бъде по друг начин представен онлайн, освен по най-простия метод – предаване на текст, което не отговаря на съвременните изисквания, камо ли пък на методиките за обучение и запомняне. Лично аз не смятам, че учениците имат роля точно в писането на учебниците, а по-скоро част от техните презентации, които са одобрени от учителите, могат да бъдат използвани. Насоката трябва да бъде точно към онагледяването на учебния материал чрез използване на различни информационни и комуникационни техники – презентации, учебни документални филми. Това е много важно, защото придобиването на трайни знания е по-добро чрез използването на различни сетивни възможности на учениците. В моята работа като учител изключително много залагам на нагледните и визуалните материали.

- Има ли достатъчно добре подготвени учители в Бургас, от няколко години се забелязва тенденция за подмладяване в гилдията? Има десетки пуснати конкурси и съставът в цяла Бургаска област се подменя доста сериозно.

- Така е. Това се случва във всички училища, включително и в нашето. Интересът към работата в училище се засили в последните години. Това се дължи най-вече на работата на синдикалните организации, както и на делегираните бюджети и волята на правителството за увеличение на работните заплати в сектора. Те станаха по-примамливи, а това даде възможност на млади хора да се ориентират към нашата професия.

Тук вече остава въпросът доколко висшето образование в момента е адекватно на нуждите и е добро за подготовката на кадри, които да подменят застаряващия персонал. Няма какво да се заблуждаваме, че средната възраст в сферата на образованието е висока и през последните години по разчети на синдикалните организации предстои един голям процент от учителите да се пенсионират. Това е глътка свеж въздух. Интересът на младите хора, които години наред не обръщаха внимание на този сектор, не бяха привлечени да работят като учители в сферата на средното образование, сега се засилва. Вече възможностите за придобиване на педагогическа правоспособност, за навлизане на специалисти са подобрени. Самото Министерство на образованието и науката развива няколко програми, свързани с привличане на експерти и специалисти, които да имат възможност да преподават знанията си, макар и в извънкласни форми. Това е един по-широк поглед и обогатяване на образователния процес.

- Според Вас, въведено ли е иновативното образование на адекватно ниво, или все още е основно на думи? Това по мои наблюдения като журналист е доста сложен, високопарен, но в някои отношения абсолютно кух термин.

- Ние не сме иновативно училище, но имам наблюдения върху няколко такива. Според мен, тази иновативност първо трябва да бъде доказана във времето. Второ – не мисля, че като експеримент е удачно навсякъде. Има своите плюсове и предполагам, че училищата затова кандидатстват по иновативните програми, но лично ние за нашето училище считаме, че иновацията е част от това, което трябва едно училище да заложи, но така само проформа или например две седмици в срока да се провежда занятие, което да е извън училище – да, добре е, но не мога да кажа какъв е резултатът и каква е целта.

Ние не сме иновативно училище и нямам толкова наблюдения, но да кажем иновативно училище като ОУ „Ал. Г. Коджакафалията“ е за пример. Така е, защото ако имаш базата, ресурсите, материалите, много по-лесно можеш да въведеш иновации и нови методи на преподаване. Такива например са STEM центровете, за които могат да кандидатстват училищата и които подпомагат обучението. За да има иновация, трябва да има капиталовложение, трябва да има възможности да прилагаш тези методи. Иначе всичко остава само на думи и на хартия. Ако иновациите не са свързани с добра материално-техническа база, те остават проформа, няма как да се случат нещата.

- Какво, според Вас, трябва да се подобри в комуникацията между трите основни участници в образователния процес – родителската общност, педагогическия колектив и бизнеса, като последният не е никак малък участник в процеса?

- Това е и част от иновациите. От много години се говори за публично-частното партньорство и за спомоществователството, т. е. бизнесът да се ориентира така, че още от средното образование да се създават кадри. Говорим, например, че в страната са необходими огромен брой специалисти в ИТ технологиите, ИТ фирмите имат нужда, бизнес инкубаторите и центровете също казват, че имат нужда от кадри в различни области. В един момент някъде се къса нишката, защото учениците трябва да завършат два етапа на образование – до 10 клас и профилиран – 11 и 12 клас. Имаше идея бизнесът да навлезе в образованието, т. е. да преподават специалисти, както се случва чрез програми от МОН, но те по-скоро съм към професионалните, а не толкова към профилираната подготовка. Отделно бизнесът трябва по някакъв начин да подпомага, ако има интерес, чрез стипендии за изявени ученици в дадена област, чрез съвместни проекти между училища и фирми, стажове, което все още не е станало.

Така е и с дуалното образование. Говорим го от години за професионалните училища, но никак не се случва. Аз съм виждал дуалното образование в Германия в действие и съм категоричен, че то е много мощен фактор. Проблемът на града, в който бях, беше свързан с това, че преди 20 години повечето ученици са искали да продължат образованието си във висше учебно заведение, съответно е произведен висок брой студенти и малък брой на хора, които са подготвени за професионална работа. Те ни показаха центрове и за дървообработване, и за автомобилостроене, и за ремонтни дейности. В тях привличаха ученици и им предлагаха добро възнаграждение. По този начин още от училище децата се ориентират към професията, която ще им донесе добър стандарт на живот и така професионално се ориентират още от училище. Това е естествено за Германия, а тук трудно би станало. Това обаче е пример за действащо дуално образование – ученикът учи и работи едновременно – три дни в училище, два дни в практиката и така.


В категории: Просвета , Бургас


Нападение с нож в Берлин
Нападение с нож в Берлин 21/02/2025, Петък 21:33 4
Каза за Реал Мадрид
Каза за Реал Мадрид 21/02/2025, Петък 20:48 1
Много е зле
Много е зле 21/02/2025, Петък 20:33 0
Флагман.БГ Той не е виновен Той не е виновен 21/02/2025, Петък 20:24 0
Радва се на нежен "допинг"
Радва се на нежен "допинг" 21/02/2025, Петък 20:00 1
Звучен скандал в София
Звучен скандал в София 21/02/2025, Петък 19:33 0
България Всички новини
Грешка в бюджета за 800 млн. лева! Асен Василев предлага да извадят от „фризера“ парите за майките Грешка в бюджета за 800 млн. лева! Асен Василев предлага да извадят от „фризера“ парите за майките Парите стигат и за размразяване на минималната работна заплата, изчисли бившият финансов министър Зафиров: Няма да останем и минута във властта, ако посегне на джоба и здравето на българите Зафиров: Няма да останем и минута във властта, ако посегне на джоба и здравето на българите Преди да говорим за пестене, трябва да си дадем ясна сметка, че има риск големи групи от хора да бъдат поставени от пълно социално изключване, каза той Драми на кантара! Виолета от Бургас свали 6,62% от теглото си, а Тодор от Созопол – 6,08 Драми на кантара! Виолета от Бургас свали 6,62% от теглото си, а Тодор от Созопол – 6,08 Деян от Русе напусна „Живот на кантар“, след като повечето от съотборниците му предпочетоха в отбора да остане Йорданка Ужасна миризма и гъст дим над... Ужасна миризма и гъст дим над... Пловдив Организира се събитие в памет на Тома Бинчев Организира се събитие в памет на Тома Бинчев То ще се проведе в София Шоу в „Живот на кантар“! Вижте как теглят 50 метра 14-тонни трамваи Шоу в „Живот на кантар“! Вижте как теглят 50 метра 14-тонни трамваи Драма на финала, тимът на Тодор от Созопол и Виолета от Бургас победи, а сините изостанаха само с 20 см Бургазлията Димитър от "Един за друг" и любимата му са... Бургазлията Димитър от "Един за друг" и любимата му са... "Просто уникални хора", твърди участничка във формата Флирт на върха на света: Путин между Тръмп и Си Флирт на върха на света: Путин между Тръмп и Си Руският президент обожаваше вниманието, обожаваше тези малки кавги между ухажорите му. И най-вече обожаваше подаръците Радва се на нежен "допинг" Радва се на нежен "допинг" Никол подкрепи Везенков в Ботевград Летището в Сарафово да носи името „Черно море“, искат ученици от Бургас Летището в Сарафово да носи името „Черно море“, искат ученици от Бургас Ректорът на БСУ проф. Милен Балтов изтъкна, че и сега много авиокомпании обозначават в своите сайтове бургаското летище с това название, но в скоби
Тя ли е най-красивата блондинка в Калифорния? (СНИМКА) Тя ли е най-красивата блондинка в Калифорния? (СНИМКА) Колинс е модел Нападение с нож в Берлин Нападение с нож в Берлин Мъж беше намушкан при Мемориала на Холокоста Каза за Реал Мадрид Каза за Реал Мадрид Няма шанс Ямал да премине в "белия балет" Той не е виновен Той не е виновен Рефер отнесе санкция заради рядко виждана ситуация Може ли да има мир в Украйна без Европа в преговорите? Британският посланик шикалкави за искането на Путин Може ли да има мир в Украйна без Европа в преговорите? Британският посланик шикалкави за искането на Путин Ще изпратим само мироопазващи сили и то в подходящ момент, уверява Н.Пр. Натаниел Копси, но Русия не ги ще там и може да се превърнат в пушечно месо   Бъфет продаде 50% от портфолиото си, да се готвим ли за криза? Бъфет продаде 50% от портфолиото си, да се готвим ли за криза? На обща стойност от близо 150 млрд. долара, серията от продажби е прецедент в кариерата на легендарния финансист Ватиканът с последна информация за състоянието на папата Ватиканът с последна информация за състоянието на папата Франциск се лекува в римската болница „Джемели“, където беше приет на 14 февруари Макрон ще предупреди Тръмп да не проявява слабост пред Путин Макрон ще предупреди Тръмп да не проявява слабост пред Путин Очаква се срещата да е в понеделник, за да обсъдят ситуацията в Украйна ФБР има нов директор ФБР има нов директор Смята се, че Каш Пател е верен сподвижник на Тръмп Володимир Зеленски с важен ход Володимир Зеленски с важен ход Точно сега американският президент е много разочарован от украинския лидер, отбеляза съветникът по националната сигурност на САЩ Майк Уолц
Владислав Горанов, бивш финансов министър Владислав Горанов, бивш финансов министър Политическата класа прояви разум, за да създаде смисъл Виц на деня Виц на деня - Какво е "Женски радости"?
- Дънките ти падат, а сутиена ти стиска.
Виц на деня Виц на деня Момиче при зъболекаря:
- Ако знаети колко ме е страаааах! Предпочитам да родя, вместо да ми вадят зъб.
Зъболекарят:
- Ама хайде решавайте по-бързо, че да знам кой инструмент да използвам.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Човек, колкото и да е суеверен, никога няма да откаже 13-та заплата.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори