Работодатели не дават заплати на строители, за да протестират срещу служебното правителство?
Раздали сме авансово 1 млрд. лева на 30 фирми за магистрала „Хемус“ и нека сега те да кажат къде са парите, заяви министър Комитова
Работодатели не дават заплати на строители, за да протестират срещу служебното правителство. Това каза в „Здравей, България“ по Нова телевизия регионалният министър Виолета Комитова.
Протестиращи, които се събират пред Народното събрание, споделиха пред камерата, че им се налага да теглят кредити, за да живеят нормално.
„Работя като строител от 15 години. Бавят ни заплатите. Трябва да ми бъдат изплатени около 3000 лв.”, разказа строителят Величко Илиев.
„За Хемус сме платили авансово около 1 млрд. лева. Сега ще видим коя фирма протестира и колко милиона е получила авансово. Нека работодателите отговорят къде са тези средства. Съвсем малка част от тях са усвоени“, заяви Комитова.
„Не е ясно от кого протестиращите искат пари. Ако се легитимират от коя фирма са, ще извадим договора и ще видим колко средства сме платили от бюджета. Може би това е мероприятие, организирано от техните ръководители. Ние сме дали парите авансово, а те не плащат на работниците си, за да ги изкарат на площадите. Може и да е друга ситуацията“, добави тя.
„Договорите са много. Допълнително ще ви представя информацията, която стане ясно коя е фирмата“, изтъкна министърът.
„На 9 юни направих проверка за „Хемус“, когато фирми ни спретнаха шоу със скъпа строителна техника. Това бе организирано мероприятие. За един ден строиха 50 машини и на другия ден ги изтеглиха и даже изравниха терена“, добави тя.
Протестът може да е организиран с политически цели, но ще проверим, подчерта Комитова.
Хората, които работят, трябва да си получават парите за своя труд, подчерта тя.
„Слушах в предишната политическа кампания, че АМ „Хемус” ще се завърши до 2024 г. Търсех документи в Регионалното министерство за този срок. Накрая установих, че имаме договори за строителство на отсечките 1-3. Г-н Нанков и г-жа Аврамова са сключили договори тези 51 км да се построят за 60 месеца. Тоест, това е по 1 км на месец. При останалите отсечки обаче нямаме разрешение за строеж. В последните три участъка дори не е ясно от къде ще мине трасето”, заяви Виолета Комитова.
По думите й много бивши министри я нападат без основание.
„Държат колективно да ме нападат. Това е акция на някаква глутница. Аз просто казвам истината. Дори да питаме кой работи по отсечка 4, няма да получим отговор. Лъжите на Нанков започват да ми идват в повече. Той не опроверга моите твърдения, а се опитва да ме обижда в лично качество. Нанков се държи като дете, на което сме му изяли десерта, защото му прекъснахме пътя на парите от МРРБ към АПИ и фирмите”, заяви Комитова. Тя официално покани Николай Нанков на публичен диспут по инфраструктурните проекти.
„По сигнали от държавното горско стопанство установихме, че на отсечки 4 и 5 някой копае и пръстта се изхвърля в гората. Съсипани са 87 дка площ с дървета. Наложи се да прелетим с дрон и да видим, че някой прави основата на пътя незаконно, т.е. без решение за строеж. Имаме анонимен строител“, разкри регионалният министър.
„Когато строите незаконно, не се показвате в публичното пространство, защото има санкция. Може да има договор, но без право на строеж няма право да започва дейността. Попитайте кой е работил по отсечка 4!“, добави тя.
Водещият Виктор Николаев пък коментира, че никой няма интерес да хаби пари и енергия, за да строи незаконно.
„Има логика. Първо се раздават аванси на много фирми, които имат финансов ресурс и могат да работят по „Хемус“. Второ тръбят, че магистралата ще бъде завършена до 2024 г. и за да се скъсят сроковете, започват да строят преди разрешението за строеж“, обясни Комитова.
„Политиците бързат, за да се похвалят с този строеж, но когато строим по този начин кой носи отговорност за основата на пътя? Тя е най-важна. Когато е направена с недостатъчно здрави материали, не е уплътнена, не е проверена и никой не се е подписал, че тази основа ще издържи на натоварването на автомобилния трафик, след нанасянето на асфалта се получава набраздена повърхнина“, предупреди тя.
По-късно в ефира на Нова телевизия бившият директор на „Автомагистрали” Стоян Беличев категорично заяви, че не е имало незаконно строителство на „Хемус”.
„Г-жа Комитова говори за анонимен строител на автомагистрали. Има един единствен строител и това е държавното дружество „Автомагистрали”, допълни той.
Регионалният министър коментира и казуса около „Автомагистрали - Черно море”.
„Имаме 56 милиона лева, осигурени на нашето държавно търговско дружество „Автомагистрали - Черно море” за ремонт на „Тракия” – от Чирпан до Стара Загора. По този договор бившият шеф Стоян Беличев възлага на 9 фирми работа на стойност 199 милиона. С едни измамни договори ангажира фирмите да работят и днес този проблем изскача“, каза още тя.
Бившият министър Николай Нанков пък каза в „Тази сутрин“ по бТВ, че ако има незаконно строителство на магистрала „Хемус“, то е извършено от „Автомагистрали“ ЕАД.
„Магистралата е цялостно планирана с обозримия срок до 2024 г. Подготвителните дейности в един огромен линеен строителен обект отнемат около 80% от времевия етап за завършването на проекта“, уточни той.
„Магистралата в участъците „Боаза“, „Белокопитово“, „Буховци“ се строеше и вече беше пусната през 2019 г. От пътен възел „Боаза“ до разклона за Ловеч и Плевен всички строителни разрешения бяха издадени, бяха направени подробни устройствени планове (ПУП) и започна реалното строителство. Във всички останали отсечки бяхме на етап започване на строителство в рамките на 2021 г.“, добави той.
Нанков е категоричен, че за всички лотове, по които се е строяло, е имало необходимите разрешения.
„За 4, 5 и 6 участък има готови проекти, приети в АПИ. ДНСК са подали грешни данни. За 7, 8 и 9 също има готови идейни проекти, там ще се променя трасе. В рамките на две години предстои завършването на четирите важни процедури по ПУП, отчуждаване, проект и разрешение за строеж в участъка между Велико Търново и Търговище“, каза още бившият регионален министър.
Нанков заяви, че по време на управлението на ГЕРБ, незаконно строителство по АМ „Хемус“ не е имало и че по 4, 5, 6, 7, 8 и 9 участък не е строено, а са извършвани подготвителни дейности.
Той отрече твърдението на служебния регионален министър Виолета Комитова, че са завършени 4 % от магистралата, но са изплатени 71 % от парите.
„Под 35% от стойността на АМ „Хемус“ са дадени като аванс, обезпечени с банкови гаранции и застраховки. Преди три седмици АПИ изплати малко над 35 млн. лв. за извършени строителни дейности към „Автомагистрали“ ЕАД“, добави той.
Кире Канадецо падна в канала,а тази Комиткова пълни торбите на Радев!
На калпавите радеви морячета,водораслите им пречат!
От крадене и изчегъртване,не им остана време за работа!!!
Гнууус
Може би е време да се спре с приказките , а нещата да се дават на прокуратурата, макар че предварително е ясно какво ще каже прокуратурата - няма данни за престъпление !
AMA , POSTATA SVARCHI .... IDVA VIDOV DEN .
SKAPANIACI .
И какво от това, Беличев е бил наясно, че има "недостиг" на 143 милиона, но е бил убеден, че те ще бъдат изплатени от джипката...!
Пък и ето колко е конкретен Беличев-как да не е ясно кой строи еди кои си лотове-той изпълнителят е един -Автомагистрали...
Аз бих го казал още по-точно-как да не е ясно кой строи еди кой си участък -ами България го строи ...
Газ пикае горкия. А какво ли ще му се случи след смяната на Гешев? Сигурен съм, че гербаджии виждат как пропадат заради него, но не смеят да му кажат. Чудят се как да го направят почетен председател като Доган, обаче Бойко няма вяра в никого и е убеден, че ако не е във властта може да му се случи случка