Тяговата подстанция в Карнобат - преди и сега
Обновяването на подстанциите се осъществява по проекта за рехабилитация на ж.п. линия Пловдив – Бургас – фаза 2
След повече от 50 години вярна служба, тяговите подстанции по ж.п. линията "Пловдив - Бургас" се обновяват и модернизират. Те са важен елемент от структурата на Националната компания „Железопътна инфраструктура“. Именно благодарение на тези съоръжения, локомотивите получават нужната електроенергия, необходима за задвижването им, разказа електроинженер Ганчо Николов от подстанцията в Карнобат, пише БНР.
"Нашите станции преобразуват едно напрежение от 110 KW на 25 KW, с което ние захранваме контактната мрежа. Тя захранва електровозите, по-известни като локомотиви. В България железницата масово е електрифицирана и движението става с електрически подвижен състав."
Пред 2018 година тяговата подстанция в Карнобат е изцяло обновена.
"Промяната беше на 100%. Като започнем със сградата, която беше основно ремонтирана, трансформаторите, прекъсвачи, разединители, система за управление, контрол, защита, сигнализация, наблюдение бяха подменени с нови. Всичко старо беше демонтирано, изхвърлено и се монтираха нови съоръжения. Това, което се направи, беше най-доброто, което има на пазара."
Николов информира, че е била въведен и софтуер, който следи всички системи. Така управлението на цялата подстанция се извършва дистанционно от центъра в Пловдив.
"До този момент подстанциите се обслужваха от дежурен персонал на смяна. Сега не се налага да има такъв персонал, управлението е от разстояние. Облекчението е, че новите съоръжения авариите и повредите са доста по-малко. Вече са от друго естество и се решават много по-лесно и по-бързо."
Над 50 са тяговите подстанции в България, като 30 са вече модернизирани.
"Голям процент от подстанциите в България са на една сериозна възраст - 40 и няколко години. Подстанция Карнобат е въведена в експлоатация през 1970 година. Масово съоръженията, които до този момент се използваха, са производство 1968, 1970... Бяха надеждни, но това са 40 години експлоатация, което оказва влияние върху начина на работа. Повредите бяха по-чести."
Обновяването на подстанциите се осъществява по проекта за рехабилитация на ж.п. линия Пловдив – Бургас – фаза 2 по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020".
"Помогнаха много. Това са сериозни средства, особено за големи подстанции като нашата. Ако трябваше със собствени средства и държавен бюджет, средства от компанията, подмяната щеше да се удължи във времето. Сега нещата се случват много бързо. В рамките на 3 години, в нашия участък бяха обновени 5 подстанции."