×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво пречи да се изгради най-късата магистрала в България


Какво пречи да се изгради най-късата магистрала в България
Хиляди автомобили висят в задръствания цяло лято между Бургас и Варна, нужна е спешно АМ "Черно море"
30 Юли 2021, Петък, 11:40 ч.
Автор: Флагман

Проектът се бави 50 години

 

Бургас и Варна може да са във вечно съревнование, но връзката между тях е не по-малко важна. Затова и мечтата за магистрала "Черно море", която е приоритет за изолираната инфраструктурно Варна продължава да бъде жива. Тя датира още от 70-те години на миналия век, когато са разработени първите варианти за трасето с дължина около 100 км, пише вестник "Капитал".

 Петдесет години по-късно от важния морски път са построени остават едва 8 км и проектът отново е с изтекла давност (виж карето). Реабилитацията му дойде преди около половин година, когато Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) започна да изтупва прахта от остарелия вече план и за крайморската магистрала. За нея в момента се разработва разширен идеен проект, а в неговите рамки ще се изготви и трасето на "Черно море" (виж картата).

Очаква се идейният проект да е готов наесен, но все още липсва яснота за това каква ще бъде стойността на проекта и как ще се финансира той.

Между плана и екологията

През октомври 2020 г. пътната агенция предприе нова стъпка в работата по крайморската магистрала - тя сключи договор за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП - Парцеларен план на АМ "Черно море". Срокът за изпълнение е една година, а изпълнител е обединение между фирмите "Капитал уотър системс", "Пи Ес консулт" и "Проес консулторес SA".

От Агенция "Пътна инфраструктура" обясниха, че срокът за работата е разделен на три етапа, като първият - разработка на вариантни решения за автомагистралата, е завършен и те вече са внесени в АПИ. Предстои разглеждането на разработените варианти от експертния технико-икономически съвет към агенцията.

След това ще бъде открита процедура по Закона за опазване на околната среда и ще се работи по Доклад по оценка върху въздействие на околната среда (ОВОС). За избора на вариантно решение определяща ще бъде оценката за съвместимост с "Натура" зони, уточниха от агенцията. Разработването на втори и трети етап ще продължи по варианта, който компетентният орган - Министерството на околната среда и водите, одобри.

Във втория етап обединението от проектанти ще правят инженерно-геоложки проучвания, изработване на проекти за пътни възли, големи съоръжения и тунели, ще работят по решения за реконструкция или защита на наличната инженерна инфраструктура, изпълнение на всички мерки и условия от решението по ОВОС и разработване на пилотен ПУП - Парцеларен план. В третия етап проектантите предават на АПИ финалния разширен идеен проект и окончателен план след съгласуване с всички заинтересовани институции и експлоатационни дружества. Следващата стъпка ще е отчуждаване на земи и изготвяне на пълен проект по избрания вариант. Накрая ще се обяви обществена поръчка за проектиране и строителство.

Колко ще струва

Освен неяснота за това колко време ще отнемат стъпките за завършване на магистралата няма и прогноза колко ще струва проектът. В Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата беше оценено на 450 млн. лв. Ако поръчка бъде обявена след 2-3 години обаче, сумата вероятно ще набъбне сериозно, особено предвид настоящите прогнозни стойности на търговете на АПИ. Въпреки че трасетата са различни и сравнението е грубо, 76 км от АМ "Русе - Велико Търново" са прогнозно около 980 млн. лв. без ДДС. Това значи, че 95-те км от "Черно море" надхвърлят двойно сметката от 2017 г. и сумата за скоростния път може дори да наближи 1 млрд. лв. Магистралата ще бъде финансирана от националния бюджет, или поне така е посочено в документите по програма "Транспортна свързаност" за следващия програмен период 2021 - 2027 г. Предвид факта, че в момента са заделени над 4.5 млрд. лв. за пътя Видин - Ботевград и магистрала "Хемус", е под въпрос дали държавата ще може да осъществи още една голяма инвестиция за пътна инфраструктура. Това остава политическо решение, зависещо от следващи правителства.

Един проект от прахта

Проектирането на "Черно море" започва през 70-те години, но процесът спира. Връщането към него е чак през 2001 г., когато са изработени нови предварителни проучвания по задание на Изпълнителна агенция "Пътища" (сега АПИ), става ясно от документи на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която бе закрита през 2016 г. Те са готови през 2002 г., минават през експертен съвет и се избира трасе, дълго 95 км. Оттогава обаче няма особен напредък. В началото на века се изготвя и анализ "ползи - разходи", а през 2007 г. Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) възлага изготвянето на оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение за АМ "Черно море" и има готов доклад по ОВОС от юли 2008 г. Въпреки че тогава е изготвен вариант, явно давността му е изтекла и процесът започва отначало в наши дни. Според решение, публикувано на сайта на екоминистерството, през 2013 г. процедурата по ОВОС е прекратена, тъй като същата година се е извършвала актуализация на инвестиционния проект. Съдейки по настоящото развитие на магистрала "Черно море", процесът, свързан с изграждането й, периодично започва отначало, но все така буксува.


В категории: Бургас , Варна


Флагман.БГ Скандал с "Гунди" Скандал с "Гунди" 20/11/2024, Сряда 17:00 0
Разкри защо е девствен
Разкри защо е девствен 20/11/2024, Сряда 16:01 0
Флагман.БГ Зеленски с разтърсващи думи Зеленски с разтърсващи думи 20/11/2024, Сряда 15:40 4
13
Коментара по темата
13.
Флагман
30.07.2021 16:56:40
1
12
Не може да стане, защото много се краде, както е открадната и самата статия.
12.
Отговор.
30.07.2021 15:10:04
0
13
Пречи това,кой ще открадне парите,за построяването и типично по български!!!
11.
??!
30.07.2021 15:05:50
11
3
Магистралата само по себе си ще даде тласък само на идиотите с черните лимузини...интересно ми е какви стоки и товари ще пътуват по нея....пристанището е празно от години -изключвам гостите на конгресният център доколкото ги има-индустрия в Бургас няма остават туристите...ама те не са се юрнали да пътуват между Бургас и Варна...Ако се реконструира пътя през Дюлино това е достатъчно...
10.
ХХ
30.07.2021 15:03:24
0
4
До сам/4

Европейско развитие и ценности. Нормално е.
9.
Дернев
30.07.2021 14:41:26
3
7
Пречката бяха теьи, които попречиха на Бс да стсне това, което сега е Констанца. Тези хора щяха да направят и Хемус преди Тракия, ако не бяхме влезли в ЕС. Попрепиха японците да узградят контейнерен терминал в Бс, защото поискаха такъв и за Вн. И сега тази тенденция продължава. Дано бъде прекратена врднъз за винаги и вървим напред с общ план за раьвитието на двете пристанища с база в Карнобат. В тази връка трябва многи внимстелно и е много дългисрочен план да се обмислят транспортните коридори между двата града. Твърдо двойна, скоростна ЖП връзка, с въьможнодт за превоь на два контейнера във височина. Отделено, успиредбо на ЖП връьката, авто трасе мнимум 4-лентово за тежкотоварния поток. И на изток, т.н. юсгистрака ЧМ за пътническия автопиток. И най- наисток максимално бкизо до морето надземно метро.
А за фунансирането на тезу проекти, или част от тях, дайте на концесия пристанищата Вн и Бс на япоски, руски, немски и нидерландски консорциум, където може и БГ да участва с настиящите концесионери. Този план открува огромни перспективи за икономика и туризъм в източна Бг. А и не само.
8.
Мустафа
30.07.2021 14:26:55
1
9
Автор : Флагман
Ей плагиати , статията е от Капитал ! Копи пейст
7.
Асдфг
30.07.2021 13:12:25
4
31
Ъъъъъъъъ 76км = 980 000 000 лева без ДДС? Абе пичове вие тоя път от злато ли го правите бе а? Нормално ли е в Германия 20см бетон върху каманите и 15 см асфалт да излизат 1.4 млн евро а тука за 2 пласта камани и асфалт 5 сантиметра 13 000 000 лева на км. и той не издържа и 1 година. Нещо не се вързва сметката.
6.
RE-1
30.07.2021 12:59:11
1
12
Най-късата магистрала е "Люлин".
5.
burgazlia
30.07.2021 12:58:22
7
6
Този проект, ако се реализира, неминуемо ще даде отражение и на двете летища и дано не позная, но за Сарафовското ефектът ще е негативен.
Да не стане така, че да останат само галакситата, глоубмастерите и някой и др. руслан...
А за нас гражданите - ще остане само шума на големите мотори....
4.
сам
30.07.2021 12:44:05
1
26
Самите изпълнители на пътищата в България вече говорят съвсем открито, че корупцията и краденето на пари от проектите е надхвърлило обичайното /което би могло да се случи по света.../. Лично аз не съм очаквал, че имаме толкова лоши хора в страната или поне те са достатъчно за да дърпат държавата в калта...Надявам се и се моля, Бог да им покаже правия път !!!
3.
фгдг
30.07.2021 12:36:41
3
20
между несебър и обзор пътят е уууникалееен...
2.
Фончо
30.07.2021 12:36:19
1
17
Корупцията
1.
гражданин
30.07.2021 12:30:06
1
35
Тази магистрала ще даде сериозен тласък на икономиката и туризма , но изграждането и не го виждам в близките 10г. !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Скандал с "Гунди" Скандал с "Гунди" Коренно различни мнения относно саундтрака на филма, певица може да съди Иван и Андрей Банда нацепени младежи ограбва тийнейджърки в столичен мол? Банда нацепени младежи ограбва тийнейджърки в столичен мол? Във Фейсбук е създадена специална група, където се описват случаи на насилие, които обаче не са потвърдени официално Жители на жк „Възраждане” въстанаха срещу несъществуващ все още проект за етажен паркинг Жители на жк „Възраждане” въстанаха срещу несъществуващ все още проект за етажен паркинг Те говорят за 5-етажно съоръжение, което обаче дори още не е стигнало до фаза на обявяване на техническа спецификация Разкри защо е девствен Разкри защо е девствен 26-годишният съдебен заседател Мимо-Гарсия е много откровен човек Калин Стоянов за обесилия се полицай: Той използва оръжието си правомерно Калин Стоянов за обесилия се полицай: Той използва оръжието си правомерно Къде отива смисълът на закона, когато престъпникът има повече права от този, който се опитва да го спре?, пита бившият вътрешен министър С тази бирена панировка за кашкавал няма как да сбъркате С тази бирена панировка за кашкавал няма как да сбъркате Вижте каква е тайната По време на празничното пазаруване нарастват киберизмамите По време на празничното пазаруване нарастват киберизмамите Честа практика е създаването на клонинг сайтове Автосервизи в кв. Победа избухнаха в пламъци, заради повреден бойлер Автосервизи в кв. Победа избухнаха в пламъци, заради повреден бойлер Точната стойност на нанесените от инцидента щети е в процес на изясняване Кадър на Университет "Проф. д-р Асен Златаров" блесна на национално ниво Кадър на Университет "Проф. д-р Асен Златаров" блесна на национално ниво Събитието събра студенти и докторанти от различни български университети Пазете се от страшната сянка в огледалото Пазете се от страшната сянка в огледалото Старите огледала са особено опасни, сочат мистици
Зеленски с разтърсващи думи Зеленски с разтърсващи думи Войната може да завърши по тотално разочароващ начин за Украйна Путин с решителен ход Путин с решителен ход Москва иска мир, но има две задължителни условия Искат да се пенсионира Искат да се пенсионира Запленяващата Деми Мур е легенда на Холивуд, но близките й я ревнуват... "Руският Нострадамус" със страшно предсказание "Руският Нострадамус" със страшно предсказание Третата световна война е напълно вероятна, според ясновидка близка до Кремъл, президентът на Русия Путин няма да я започне пръв Синът на Тръмп реагира на позволението за Украйна да използва ракети с голям обсег Синът на Тръмп реагира на позволението за Украйна да използва ракети с голям обсег Доналд Тръмп-младши написа своето мнение относно важното разрешение в социалната мрежа X Нараства опасността от ядрен удар, а Макрон чака Си Цзинпин да спре отмъщението на Путин Нараства опасността от ядрен удар, а Макрон чака Си Цзинпин да спре отмъщението на Путин Според Макрон Пекин е длъжен да повлияе на лидера на Кремъл, особено след одобрението на актуализираната ядрена доктрина на Русия Мистерия със скъсаните кабели на дъното на Балтийско море, на метри са от взривения „Северен поток“ Мистерия със скъсаните кабели на дъното на Балтийско море, на метри са от взривения „Северен поток“ Това е саботаж, изригна германският военен министър Борис Писториус, а от САЩ и ЕС казаха, че не може да посочат виновника Ново изследване: Чаша кафе на ден води до... Ново изследване: Чаша кафе на ден води до... Има значение и приготвянето на кафето – по-големи ползи имат хората, които сами смилат зърната Меган пак го направи! Това ли е краят на брака й с Хари? Меган пак го направи! Това ли е краят на брака й с Хари? Мнозина вече започнаха сериозно да се тревожат за двойката, тъй като преди това съпрузите бяха буквално неразделни Звезден музикант отлетя на небето Звезден музикант отлетя на небето Отиде си легенда на "Би Джийс"
Делян Пеевски Делян Пеевски Да стават и да отиваме на избори Виц на деня Виц на деня Блондинка поръчва самолетен билет по телефона:
- Сама ли ще летите?
- Откъде да знам самолета е ваш!
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, защо крещят децата на двора, какво става?
- Моето и твоето бият нашето.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Проблемът на жените - това са мъжете. Както ни е известно, мъжете ги раждат жените. Оттук е и изводът, че жените сами си създават проблеми!


Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори