Режат порта, шефът му в отпуск
Държавата започва преговори за прекратяване на споразумение с Японската банка за международно сътрудничество от 2008 г. за 37 млрд. японски йени или 640 млн. лева, съобщи Медиапул. Това било решено на заседанието на Министерския съвет. Причината - огромните трудности на "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) и "Пристанище Бургас" ЕАД да изплащат първия японски заем от 1998 г. за около 250 млн. лева, с който е изграден новият терминал за насипни товари на бургаския порт. В момента тече седемгодишният гратисен период за втория заем, като изплащането му трябва да започне от 2015 г. Идеята на заема през 2008 г. е била средствата да се използват за изграждането на два контейнерни терминала - във Варна и в Бургас. Строителството им обаче не е започнало и 640-те милиона лева стоят неусвоени.
Според анализ на транспортното министерство, бургаското пристанище и ДППИ нямат почти никаква възможност да изплащат заема от 1998 г. Портът е с отрицателни финансови резултати и е теглил заеми от други банки, за да си плати вноската към японската банка. ДП "Пристанищна инфраструктура" пък ще бъде на загуба до пълното изплащане на заема през 2028 г., сочат данните от анализа. ДППИ покрива основната част от кредита – 191 млн. лева, а "Пристанище Бургас" – 55.9 млн. лева.
Държавата отдавна търси начин да гарантира изплащането на първия заем от Япония. Още през март миналата година зам.транспортният министър Камен Кичев заяви, че започват активни совалки за привличането на частен стопанин на бургаското пристанище. Той обеща, че портът ще бъде рекламиран на мощни инвеститори от близо и далеч, които да налеят пари и да го изправят на крака. По време на официалната си визита в Япония през януари 2011-а премиерът Бойко Борисов покани японски компании да участват в концесионирането пристанища - Бургас, Варна и Русе. Това стана на срещата му с Хиромаса Йонекура, който е начело на Японската федерация на икономическите организации “Ниппон Кейданрен”.
Премиерът имаше предвид съоръжението за насипни товари в Бургас, за чието построяване сме теглили заем. Изпълнител е японската фирма “Пента Оушън Мицубиши”, но строежът е замразен. “Какво имаме в момента? Един заем за насипни товари в пристанището. За един фалирал комбинат, който не работи вече (“Кремиковци” - б. р.). А нашите съседи, които работят съответно с Корея и Китай, направиха контейнерни терминали, поеха и много инвестиции и съответно държавите печелят, докато в България в момента изплащаме лихви и кредити”, негодува премиера.
И днес в сайта на Министерството на транспорта порт Бургас фигурира под т. Е като обект, който се подготвя за отдаване на концесия. Това са пристанищен терминал 2 А и пристанищен терминал за насипни товари – Изток, както и части от пристанище за обществен транспорт с национално значение Бургас. Очакванията са концесионера да поеме и вноските по заема. От самото министерство ни информираха, че процедурата все още не е стартирала и е рано да се говори за кандидати и срокове. Изпълнителният директор на порта Диан Димов е в отпуск, а Живко Еланджиев се страхуваше да направи какъвто и да е коментар. „Макар и да съм заместник на г-н Димов, аз все пак основно съм директор „Експлоатация” и въпросът за концесиите не ми е в ресора. Нямам коментар”, каза той.