Апостол Минчев, АПИ: Отсечката на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще бъде пусната до края на юли
Проблемите са няколко. На първо място организационни въпроси, касаещи фирмите подизпълнители, на второ място - имаше от една от фирмите некачествено изпълнение, дължащо се на неспазване на технологии, каза Апостол Минчев от АПИ
До края на юли отсечката между Чирпан и Стара Загора на АМ "Тракия" ще бъде готова и пусната. Това заяви пред БНТ председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Апостол Минчев.
"Проблемите са няколко. На първо място организационни въпроси, касаещи фирмите подизпълнители, на второ място - имаше от една от фирмите некачествено изпълнение, дължащо се на неспазване на технологии, на несъгласувани с нас материали. И на трето място, затрудненията, идващи от временни метеорологични условия", обясни шефът на АПИ.
Днес или утре ще започне изгребването на настилката и след това ще бъде положена нова за сметка на изпълнителите. Ремонтът ще струва около 90 милиона. "Гаранцията за тези ремонти е 2 години. Гаранциите е възможно да бъдат година, две или повече в зависимост от това за какво говорим - ако е за ново строителство - там гаранциите са по-големи, възможно е да се заложат в договора по-големи от нормативно изискуемите. Това е въпорс на нормативна база или на клаузи в договорите", обясни Апостол Минчев.
След Стара Загора в посока Бургас също ще се прави подобен ремонт, но може би догодина.
Шефът на АПИ коментира и ситуацията на магистрала "Хемус". За тунел "Витиня" той заяви, че проблемът се касае като се започне от самото изграждане и се мине през поддръжката. "Изграждането е било при доста занижени критерии и изисквания. Поддръжката в продължение на години или не я е имало, или е била много козметична. И сега изведнъж се оказваме с тунели, които са в лошо състояние", каза Минчев.
От конструктивна гледна точка към момента няма притеснения, но тунелите непрекъснато ще изискват постоянни грижи - допълни той. "В рамките на тази ин хаус поръчка, която е осъществена в последните години за строителството на АМ "Хемус", има много неща, които са смущаващи. Четирите мостови съоръжения, аз бих добавил и една траншея, която по проект би трябвало да бъде тунел, това е тема, която сме коментирали с колегите от министерството и там въпросите са касаещи чисто техническата страна на тези съоръжения", обясни шефът на АПИ.
И допълни, че по проекта, по който би трябвало да се изгражда магистрала "Хемус", приет преди 2 години, тези съоръжения и този тунел, а не траншея е трябвало да бъдат направени по един начин. "А в началото на тази година след постъпки от страна на "Автомагистрали" ЕАД е започнала техническа кампания, завършила с два етиса в Агенция "Пътища", на които етиси е приета корекция на тези четири съоръжения и на този тунел, като тази техническа корекция е много сериозна, технически много смущаваща", коментира Минчев.
Накратко - промемена е външната конструкция на съоръженията и тунелът, който е бил предвиден по проект, е превърнат в траншеен изкоп. Трябва да се възложи техническа експертиза за това дали тази промяна е разумна или не е.
За съжаление няма достатъчно пари за ремонти на пътищата. Средствата, които се заделят за пътища - ремонти и ново строителство, са крайно недостатъчни - смята Минчев. По думите му това, което се заделя за пътища в последните 15 години, е в пъти по-малко от необходимите средства.