Зам.-министър Захари Христов: Приходът от тол системата не надвишава този от хартиената винетка
Приходът от 989 млн. лв. от тол системата е за две години и половина и не надвишава този от хартиената винетка, отчете Захари Христов
Числата говорят. 200 000 нарушения са факт. Равняват се на около 70 млн. лв. Това е притеснителна цифра и тя стои необработена. Това каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов пред БТВ.
Заместник-министърът посочи, че приходът от 989 млн. лв. от тол системата е за две години и половина и не надвишава този от хартиената винетка.
Гледаме числата и мениджмънта на тол системата. Защо беше нужен най-скъпият вариант. Никоя от нашите съседки не използва тази тол система, а много по-евтини варианти, коментира Христов и даде пример с Турция, където се използва електронен стикер
За 10 дни, със съкратен екип, се натъкнахме на немалко неща, които са смущаващи, каза още заместник-министър Христов.
Държавата плаща 2 млн. лв. месечно на „Капш“ за софтуерна поддръжка, обясни регионалният заместник-министър и допълни, че договорът за поддръжка е публичен, а приложенията към него – конфиденциални, което буди безпокойство. Според едно от приложенията ангажиментът за покупка на резервни части е на Агенция „Пътна инфраструктура“. АПИ не може да изчисли какъв е разходът на година за тол системата. Проблемът е колко ще струват и откъде ще дойдат.
911 души е щатната бройка в Националното тол управление. Разходът за заплати за тях е около 25 млн. лв. Има 40 IT-специалисти със заплата около 5000 лв. Даваме още толкова на „Капш“ за софтуерна поддръжка. Имаме дублаж на услуги, подчерта Захари Христов.
В момента пак по-голямата част приходите са от винетки за леки автомобили, коментира той. Тук стигаме до парадокси. В планинските райони, където има дърводобив, има усилено движение на тежкотоварни моторни превозни средства. Те не плащат нищо, защото второкласните и третокласните пътища не попадат в обхвата на тол системата, обясни заместник-министърът.
В разговора по БТВ се включи и проф. Олег Асенов, който първо е външен консултант по изграждането, а след това оглавява тол управлението, което си е конфликт на интереси. Проф. Асенов оспори числата, изнесени от заместник-министър Захари Христов. Христов обаче контрира, че най-важното в данните е наличието на лоши практики и слаб мениджмънт, а числата са извадени от Националното тол управление.