Измамници събират по 180 лева от името на Google, обещават помощи
За да вземат субсидия от 600 лева заради коронавируса, наивниците трябвало да платят такса за обработване на документите
Измамници трупат пачки от името на Google. Те използват популярността на най-голямата търсачка, за да събират суми от български търговци, обещавайки им помощ по време на пандемия. Пред Нова телевизия експертът по дигитален маркетинг Георги Малчев разкри какви са начините да се предпазим от това да станем жертва на измама.
За схемата сигнализираха зрители на NOVA, които са атакувани от измамниците.
Mишени този път са малки и средни фирми, които поддържат онлайн магазини или корпоративни сайтове. За да се класират на по-предни места в Интернет търсачките, измамниците нерегламентирано им предлагат безплатна услуга от името на Google.
А за да получат помощта от най-популярната търсачка трябва да платят единствено разходи за обработване на документите по договора.
Преди дни жена получава примамлива оферта по телефона за подпомагане на бизнеса й. Собственичка е на онлайн магазин за дрехи. Тя предпочита да не се показва лицето й. Затова ще я наричаме Милена, каза водещият на рубриката „На твоя страна” Георги Георгиев.
„Обадиха ми се по телефона от Google с предложение да сключа договор с тях срещу 180 лв., за да взема субсидия, която може да се получи заради коронавируса, която е от 600 лв. Т.е. за сумата от 780 лв. на годишна база – да ми правят реклама, която ще ме изкара на първа страница в търсачката”, разказва тя.
Предложението е обявено като кампания на Google, с която се подпомага малкия и среден бизнес по време на пандемия. А обещанието е, че когато потребителите търсят дрехи онлайн, нейният сайт ще излиза сред първите резултати в търсачката през следващата една година. За да поучи въпросната субсидия единствено трябва да подпише договор и плати сумата от 180 лв. за подготовката на документите за участие в кампанията.
„Това трябвало да стане с наложен платеж, за да ми изпратят договора“, уточнява Милена.
Тя обаче се усъмнява, тъй като отдавна рекламира стоките си в Интернет и знае, че правилата са други. Затова не дава веднага отговор на отправената оферта.
„С Google първо комуникацията не е по телефона. Второ се плаща с карта и се получава електронна фактура“, обясни жената, подала сигнал за предаването „На твоя страна“.
Следват нови обаждания. Тогава Милена решава да научи реална ли е финансовата помощ, която й обещават. След бърза проверка от други фирми, с които работи, се уверява, че става дума за измама, с с която Google няма нищо общо. А целта е единствено да се плати сумата за получаване на пратката с въпросния договор.
„Плащат за наложен платеж, без да получават нищо. Аз отказах. Това е измама“, подчерта тя.
В официален отговор до Нова телевизия от търсачката обясняват, че нямат нищо общо с тази кампания с обажданията по телефона.
“Google никога не гарантира топ позициониране в резултатите с търсене. Бъдете внимателни с всяка компания, която прави такива обещания“, предупредиха от Google.
Според експерта по дигитален маркетинг Георги Малчев всеки детайл е добре премислен от измамниците.
“Google обявиха през миналата година, че ще подкрепят малкия бизнес. Някой се е вдъхновил от това“, обясни той.
Субсидирането обаче е станало автоматично, като се приспадат от бюджетите за реклама на фирмите, които използват помощта на Google.
„Такива големи компании не използват куриерски услуги и наложен платеж. Има възможност за директно плащане чрез банков превод или на място чрез издаване на съответния документ“, коментира пък Пейо Майорски от Асоциацията за защита на потребителите.
„Ако ви споменат някоя голяма търговска верига или голям бранд, поискайте по e-mail-а да ви изпратят това, което ви предлагат“, съветва Георги Малчев.
Влизането в капана на измамниците е лесно, смята Милена.
Веднъж платили за получаването на документите, следите на мнимите представители на търсачката се губят. Така хората изгарят с исканата такса от 180 лева. Затова съветът на експертите е винаги при получаване на пратка да се иска преглед и тест.
„В момента, в който наложеният платеж стане факт, отсрещната среда си получава средствата. Повече никаква комуникация няма, защото са си свършили това, което им е трябвало“, каза пък Майорски.
„Измаменият има две възможности. Първо може да подаде сигнал до прокуратурата, за да се разкрие измамника. Второ може да заведе дело по граждански ред, ако има щети, за да му върнат парите“, обясни адвокат Аглая Самоковлийска.
Кой обаче стои зад пратката трудно може да се установи. Следите на измамниците остават невидими.
„Плащането губи следата си дотам, тъй като куриерските фирми нямат право да разкриват данни на трети лица“, добавя адвокатката.
За да избегнат такива рискове при всяко атрактивно предложение, фирмите трябва да проверяват кой им го отправя, съветва експертът по дигитален маркетинг.
Поискайте да платите по друг начин, настоявайте да ви изпратя офертата по e-mail-a, каза още Георги Малчев.
Напротив, дори се надсмивам над ограбените от мен и
Ежедневно ги поучавам!