След атака от БСП: Ивелина Василева защити въвеждането на „зелени“ зони, забранени за автомобили
Никой не може да отрече, че има позитивна тенденция, но има и още много какво да се направи по отношение чистотата на въздуха, обясни депутатката
БСП като че ли оттеглиха подкрепата си за промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух. Днес поправките минаха на първо четене в пленарната зала на Народното събрание.
Припомняме, че в комисията по околната среда и водите законопроектът бе одобрен единодушно. От БСП обаче днес се държаха по-опозиционно.
С измененията се дава възможност на общините да ограничават достъпа на автомобили до определени зони от пътната мрежа, като целта е да се намали замърсяването на въздуха. Това ще може да става чрез наредби, гласувани в общинските съвети.
Промените предвиждат и допълнителни ограничения спрямо по-замърсяващите коли.
В пленарна зала БСП изразиха резерви към поправките. Вероятно това накара бургаския депутат от ГЕРБ Ивелина Василева, която е бивш екоминистър, да реагира.
Тя излезе на трибуната, за да изрази пълна подкрепа за законопроекта, макар че не е сред вносителите му, и напомни за единодушното гласуване в Комисията по околната среда, на която е председател.
“Що се отнася до дискусията относно постигнатото дотук, мисля, че трябва да отчетем направеното през последните няколко години. Чистотата на въздуха беше формулирана като безспорен приоритет от правителството и ресорното министерство и Вие знаете, че само през последните няколко години бяха предприети редица мерки и действия не само от законодателна гледна точка, защото и ние тук – народните представители, направихме редица законодателни изменения в посока затягане на контрола, в посока ограничаване на замърсяванията, които се предизвикват от горивата, които се използват за битово отопление, промени, които целят прецизиране на отговорностите, ангажиментите на общините, ясно разписване на действията, които трябва да предприемат, и мерките”, заяви Василева.
Една от тези мерки, които те въвели, била свързана с ангажимента общините да определят така наречените зони с ниски емисии.
“Това е усилието, което колегите предприеха със своята законодателна инициатива – ясно и конкретно да регламентират възможността общините чрез свои наредби да определят такива зони с въвеждането на конкретни мерки, адресирани конкретно към специфичните условия в градовете и замърсителите, и по-специално в случаите, когато има необходимост от ограничаване на движението на моторни превозни средства”, посочи бургаската депутатка.
По думите й, никой не може да отрече, че има позитивна тенденция.
“Да, има още много работа, има още какво да бъде направено, независимо че резултатите, данните, които се регистрират и от Изпълнителната агенция по околна среда, и от Европейската агенция по околна среда говорят сами по себе си за постигнатото, а именно в момента от 28-те агломерации в наказателната процедура, 9 покриват средноденонощната норма, 19 през изминалата година са съответствали на изискванията за средногодишна норма. Много инвестиции бяха вложени и в подобряване на градските системи за транспорт, и в мерки, които са свързани с подмяна на горивната база на отделните домакинства. Разбира се, както казах, има още много работа и тя трябва да бъде свършена”, коментира още Ивелина Василева.
“Що се отнася до конкретните анализи и оценки на въздействието, мисля, че всеки един от колегите може да се запознае и с двете национални програми, които бяха приети само през последните две години, а именно програмата до 2024 г. за подобряване на качеството на въздуха в страната, и до 2030 г. за ограничаване на замърсителите на въздуха. В този смисъл аз искам да апелирам към отговорно отношение и, разбира се, подкрепа от страна на всички народни представители за мерките, които всички ние заедно като общество трябва да положим за подобряване качеството на атмосферния въздух“, завърши тя.
Любомир Бонев от БСП обаче репликира: „Уважаема госпожо Василева, да, абсолютно права сте – трябва да вземем съответните мерки за подобряване нивото на чистотата на въздуха. Може би един от провалите, които виждаме, е, че обсъждайки този закон, редно беше да присъства този експерт – министърът, но това е обяснимо.“
Бонев имаше предвид отсъствието от залата на екоминистъра Емил Димитров-Ревизоро.
„Единственото, с което, госпожо Василева, се обръщам към Вас – да, хубаво е, трябва да го направим, трябва да се случи, но като че ли липсва онази финансова обезпеченост за общините, даже в бюджета го няма. Така че, учредявайки им права и дейности, които да извършват общините, трябва да осигурим и необходимото финансиране“, заяви още депутатът от БСП.
В дуплика Ивелина Василева отговори на колегата си Бонев така: „Напълно съм съгласна с това, че мерките, които трябва да бъдат предприети в изпълнение и на Националната програма, и на общинските програми, защото общините също подготвят своите общински програми и залагат конкретни мерки, отговорности и ангажименти в тях, трябва да бъдат финансово обезпечени. Разбира се, в рамките на своите възможности общините отделят средства, Вие много добре знаете това, но също така знаете, че и по линия на Оперативна програма „Околна среда“ още в първия програмен период бяха заделени сериозни финансови средства за подмяна на превозните средства в градския транспорт. Знаете инициативите за подобряване на градската среда чрез Оперативна програма „Регионално развитие" и инвестиции, метрото в Столична община, знаете и за усилията, които се положиха и през втория програмен период, както цитирах с конкретни проекти, които бяха подкрепени, към общините, а именно за изготвяне на техните общински програми, за реализирането на мерки за подмяна на печките, които се използват за битово отопление с по-екологично гориво.
Разбира се, това ще продължи, продължава и през новия програмен период, включително в Плана за възстановяване и устойчивост има заложени конкретни мерки, които са свързани с подобряване на енергийната ефективност и това има пряко отражение върху подобряването на качеството на атмосферния въздух.“
Последва гласуване, при което законопроектът бе одобрен със 78 „за“, 2 „против“ и 25 „въздържал се“.
Депутатите решиха и предложения на второ четене да се правят в съкратен срок с цел да се ускори окончателното приемане на промените.
Аман от празните ти приказки. Знаеш ли какво е "позитивна тенденция". Това е общинския съвет в Бургас да създаде обшинско предприятие само с една цел -сестра ти да стане Директор. След 4 години правиш конкурс само и единствено за да се узакони сестрати на този пост. И резултат-ела ти да видите ремонта на бул. Демокрация правен лично под доркото око на сестра ти. Няма да се наядете
Както аерогарата остана без автобусно обслужване. Поредната пародия да си влачиш багажа и децата от колелото до и от летището. Това сигурно пак заради чистия въздух.
Госпожата не е ли забелязала, че откак влезе в действие "новата транспортна схема", хората по неволя яхнаха коли и таксита, даже учениците ги ползват на групички, вместо скъпите, претъпкани посред пандемия и неудобени като схема бургасбуски автобуси.
И не ме трийте, коментарът ми е точно по темата.
Всичко е върху гърба на бедния човек... Данъци.. Такси.. Глоби