НФСБ сочи магистрала „Черно море“ като приоритетен проект за идните 4 години
Това е първото правителство, което предприема конкретно продължение на строежа от 70-те години на миналия век
Бургаският депутат от „Обединени патриоти“ Христиан Митев – представител на партия НФСБ, изрази удовлетворение от развитието на ситуацията с бъдещата автомагистрала „Черно море“. Това стана по време на петъчния парламентарен контрол.
Митев и съратникът му от Варна Георги Александров зададоха въпрос към регионалния министър Петя Аврамова. Те попитаха на какъв етап са дейностите по планиране и изграждане на АМ „Черно море“ на територията на Варненска и Бургаска области.
Аврамова припомни, че строителството на магистралата е започнало през 70-те години на миналия век, но са изградени само 8 км.
„В периода 2001 – 2013 г. неколкократно са възлагани предпроектни проучвания, с които да бъдат разработени варианти за проектно трасе на АМ „Черно море“. Възложено е изготвянето на Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционното предложение, изготвяне анализ разходи - ползи, направено е и предпроектно проучване за обход на град Варна. Въпреки посочените разработки финален вариант за автомагистрално трасе, свързващ АМ „Хемус“ и АМ „Тракия“, включително решение по ОВОС, към момента няма. Отчитайки значението на обекта, през изминалата 2020 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ предприе действия за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни геоложки проучвания и подробен устройствен план, парцеларен план на АМ „Черно море“. На 26 октомври 2020 г. след проведена процедура по ЗОП бе сключен договор с изпълнител за изпълнение на горните дейности. Стойността на договора е 9,516 млн. лв. с ДДС“, заяви регионалната министърка.
Проучванията между 2001 и 2013 г. давали добра база.
АМ „Черно море“ няма да минава през населените места и курортните комплекси, посочи Петя Аврамова. По цялата черноморска ивица щяло да има съответни пътни връзки.
„Срокът за изпълнение на проектно-проучвателните работи е 365 календарни дни, който включва само времето за проектиране, без съпътстващите процедури. И е разделен на три проектни етапа. Първият от тях е 190 календарни дни, вторият – 130, и третият е до окончателното завършване – 45 календарни дни, като към момента се разработва първи междинен етап“, добави Петя Аврамова.
След изработване на доклади по ОВОС и постановяване от компетентния орган на окончателно решение по тях щял да бъде изработен и пълен проект по одобрения вариант. Въз основа на изготвения разширен идеен проект, щяла да бъде обявена и процедура за възлагане на строителство на АМ „Черно море“.
В репликата си Христиан Митев благодари за отговора.
„В интерес на истината, това е може би първото правителство от доста време, което предприема реални стъпки за реализирането на автомагистрала „Черно море“. Вие правилно посочихте в отговора, че от 2001 до 2013 г. са правени такива опити, но за първи път започват реални стъпки за, първо, проектиране, и след това, разбира се, впоследствие и изграждане на тази автомагистрала. Да, тя ще завърши не само автомагистралния пръстен на страната, но е от изключително важно значение както за икономиката (само за това, че ще свърже пристанище „Бургас“ с пристанище „Варна“ и ще интензифицира транспортния трафик между двата големи областни центъра, съответно, при северното и южното Черноморие), но и също така ще подпомогне особено развитието на туризма и в североизточната, и в югоизточната част на страната. Затова ние адмирираме тези усилия...“, каза Митев.
Те се надявали развитието да е „в максимално кратки срокове“.
Бургаският депутат изрази удовлетворение, че „има ясен план кога точно ще бъде завършен идейният проект“.
„И това, че сте го разделили на три фази, е добре, т.е. вече имаме ясни времеви рамки за приключване на идейното проучване за проектирането. Разбира се, след това предстои още много работа, свързана и с оценка там, където трябва да бъдат и отчуждавани имоти. Но смятам пък, че в това отношение това Народно събрание направи доста, за да бъдат облекчени в максимална степен процедурите по отчуждаване, така че автомагистралата да стане факт. И се надявам, без значение след изборите на 4 април кой ще управлява, това да остане приоритетен стратегически проект. Той е важен не само за Черноморието, не само за Бургас и за Варна, а за цялата страна“, добави Христиан Митев.
Отвъд едногодишния план за изработването на разширения идеен проект други времеви параметри не бяха посочени.
Кинти има и е имало винаги. Но БГ апетита спира всичко. Двете придтанища можеше да са врче сеързани, но концесионера на бургаското щеше да бъде някоя японска фирма. И сега евростедства могат да се намерят, но няма национслна и още по-важно , държавна политика. Има само лични онтереси.