Депутати подозират, че през „Автомагистрали“ се наливат милиарди в избрани фирми, искат одит
Между 3 и 4 милиарда за две години минали през държавната фирма, която нямала капацитет, с цел заобикаляне на Закона за обществените поръчки
Парламентарната група на „БСП за България“ иска одит от Сметната палата на компанията „Автомагистрали“. Това обявиха от формацията на брифинг в Народното събрание.
„През последните две години на държавното дружество „Автомагистрали“ са възложени поръчки, обекти, на суми между 3 и 4 милиада лева. Това дружество показа през последните две години на практика как по най-безочлив начин може да се заобикаля българското законодателство, в случая Законът за обществените поръчки“, обяви депутатът Георги Свиленски.
Както е известно, държавното дружество няма капацитет да строи пътища. Затова и то пренасочва средствата към частни фирми, чрез които това може да се случи.
От БСП обявиха, че „Автомагистрали“ не възлага обществени поръчки.
Депутати от БСП смятат, че дружеството формално наема работници и техника от частните фирми, които всъщност извършват строителната дейност.
Народните представители задали въпроси към ресорния министър Петя Аврамова.
„Министър Аврамова твърди, че Законът за обществените поръчки (ЗОП) се изпълнява, без да бъде нарушаван, и цитира чл. 14. Само че той се изпълнява в частта, че Агенция „Пътна инфраструктура“ може да възлага без обществена поръчка изпълнението на обекти на дружества, които са й подчинени. И дотука няма никакъв проблем. Проблемът обаче е след това: как „Автомагистрали“ възлага на подизпълнителите под тях. С какви договори, с какви поръчки, с какви процедури извършват това възлагане“, заяви още г-н Свиленски.
Петя Аврамова обяснявала, че десетки фирми извършвали съответната дейност, но не казвала как са избрани те.
„А истината е една – пряко договаряне, канят се конкретни фирми, между другото, не повече от десет, сега ще разбереме и кои са в следващите седмици, които изпълняват големия обем поръчки“, добави депутатът от БСП.
Аврамова говорила за 400 фирми, с които „Автомагистрали“ имала договори. Те обаче били за съвсем други дейности и само за около 10% от общата сума на възлаганите поръчки.
„90-те процента се изпълняват от тези десетина фирми, които ограбват българските граждани, които ограбват бюджета на държавата, които може би, между другото, пълнят и чекмеджетата на нечии спални“, обясни Георги Свиленски.
Едно държавно предприятие трябвало да има капацитет да извършва съответната дейност.
"И това попитахме и забележете: "Автомагистрали" разполага с два верижни багера, един колесен багер, един булдозер, два валяка - 16 тона, два валяка - 19 тона, и два минибагера", изреди депутатът от БСП.
Държавната фирма имала и 53 леки автомобила, 27 лекотоварни буса, както и два безпилотни дрона, с които се извършвал "инвеститорски контрол".
"Най-голямата държавна, инженерна, пътностроителна фирма разполага с 9 пътни инженери. 9 на брой! 11 геодизиста, 1 геолог и, забалежете, разполага с 20 счетоводители-одитори. Т.е. това счетоводна фирма ли е или строителна фирма", попита Георги Свиленски. "Сега вече си обясняваме защо има 20 счетоводители - защото 4 милиарда трябва да се осчетоводят в 10 фирми и не да се свърши работа с тях. Имат 1 юрисконсулт и, забележете - работници строителство и поддръжка на пътища, тези, които трябва свършат работа, - 41 на брой човека. Това са хората, на които България, българското общество, очаква да построят 225 км, примерно, магистрала "Хемус". Тези 41 човека трябва да усвоят между 3 и 4 милиарда, т.е. да изработят. Това прави 80 милиона на работник! Всички тези въпроси имат, разбира се, своите отговори, но ние не искаме да ги казваме сега, искаме да ги кажат институциите."
От БСП предлагат парламентът да възложи на Сметната палата одит на „Автомагистрали“ за периода 1 януари 2016 г. - 31 декемви 2020 г.
„Второ нещо, което предлагаме, което днес ще бъде гледано на Правна комисия, е промяна в ЗОП, именно на този член 14-и, в който се казва на кой може да се възлага. И ние предлагаме да може да се възлага на държавни фирми и на каквито и да било други само тогава, когато могат да извършат 90% от дейността. Когато имат капацитета, имат хората, имат потенциала, имат инженерите да свършат дейността – 90% от обема работа. И за 10% - има специфични дейности, взривни, други неща, за които могат да се наемат допълнително подизпълнители“, добави Свиленски.
„Това са двете предложения, които ще дадат светлина на това как работи „Автомагистрали“, как се възлагат поръчките, как се изпълняват поръчките, какво е качеството на изпълнението на поръчките. И най-накрая може би ще дадат отговора и как се пълнят чекмеджетата на нечии управляващи“, заяви още депутатът от БСП.
След въпрос – имат ли данни за конкретни обществени поръчки или просто не харесват щатното разписание на „Автомагистрали“, депутатът отговори: „Няма как да имаме сведения за опорочени обществени поръчки, защото то няма такива обществени поръчки. Просто и в отговора на г-жа Аврамова, и в действията на дружеството, и във всички изявления, които се дават, те казват, че спазват ЗОП, но го заобикалят. То просто няма проведени обществени поръчки. Има канения на фирми, но няма договаряния.“
Председателя и заместниците му са избирани от НС за 7 години...
От 11 години на власт е ГЕРБ, т.е.сегашният Председател е избиран с мнозинството на ГЕРБ !
Познайте какви ще са заключенията на одита , извършен от Сметната палата !
Милони Евра и кюлчета със злато!
Милони Евра и кюлчета със злато!
2. Ремонтно строителство и възстановяване....
3. Главбулгарстрой...
4. GP group...
и т.н.
И понеже с метлите не могат да се сменят крушки, се превъзлага работата на избрана фирма без поръчка...
Това си е общоизвестна практика. Винаги предварително се знае, че печели този с най-висока цена. Всичко останало е глупости: РПОИС, опазване на околна среда, оползотворяване на отпадъци, срокове за изпълнение, за отреагиране, гаранционни, форсмажорни, политическа обстановка, неустойки и какво ли не. Едва ли някой ги чете тези есета. Но винаги имат най-висока тежест при класацията.
Все пак Община Несебър са много добри (Сюрея Юсуф).