9,5 млн.лева ще струва проектирането на АМ "Черно море", строителството - 450 млн.лева
Магистралата ще се финансира с пари от държавния бюджет
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е сключила договор с за проектирането на магистрала "Черно море" на стойност 9.516 млн. лв. с ДДС. Това е станало бе публично съобщение на 26 октомври 2020 г., близо година след обявяването на обществената поръчка за целта. Избраният изпълнител е обединението "Екип проект АМ Черно море", в което влизат "Капитал Уотър Системс", "Пи Ес Консулт" и "Проес Консулторес SA".
Целта е да се изработи разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП-парцелиран план на трасето между Варна и Бургас. Срокът за това е една година, което означава, че едва в края на 2021 ще може да се започне с отчуждаването на терените, подготовката на техническия проект, и едва след това да се обяви и търг за самото строителство на магистралата.
До момента са изградени около 10 км от общо 95 км от "Черно море", като те се намират в северната част - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Според Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата ще струва 450 млн. лв. В черновата на оперативна програма "Транспорт" за следващия програмен период, публикувана тази година, беше посочено, че магистралата ще се финансира с пари от държавния бюджет по план.
В рамките на проекта трябва да се изготви цялостно трасе за "Черно море" от технически и икономически аспект. То ще е с начало при магистрала "Хемус" около с. Слънчево, пресичане на Варненско-Белославското езеро, обход на Варна, връзка около с. Приселци със съществуващия сега участък на магистралата и оттам до АМ "Тракия" с връзка около Ветрен в Бургас. Задвижването на проекта за магистрала е от ключово значение за свързването на Варна с Бургас, както и за облекчаване на международния транзитен трафик и туристическия поток към курортите по Черноморието.
Идеята на тази магистрала е Одеса - Истанбул.
Обхода на Бургас е по лесен за изпълнение. От Бургас до Малко търново минава само през три села, така че лесно ще се избегнат.
Строителството - след това.
Магистрала се прави за около 100-тина години.
Бърза работа, срам за майстора.