×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
5 фини признака, че връзката ви се базира на химия, а не на любов 5 фини признака, че връзката ви се базира на химия, а не на любов Ето кои са те 5 признака на идеалния жена през очите на мъжа 5 признака на идеалния жена през очите на мъжа Според мъжете всяка жена трябва да отговаря на точно пет изисквания, за да е страхотна не само между чаршафите, а като цяло Коя е най-силната жена в зодиака Коя е най-силната жена в зодиака Да видим класацията на астролозите В тези градове жилищата поскъпнаха най-много, Бургас не е в челната тройка В тези градове жилищата поскъпнаха най-много, Бургас не е в челната тройка Нареждаме се на 4 място след София За тези, които нямат време: лесен и вкусен десерт за броени минути За тези, които нямат време: лесен и вкусен десерт за броени минути Ето я рецептата ХО-ХО-ХО: Топ 5 на семейните коледни филми! ХО-ХО-ХО: Топ 5 на семейните коледни филми! Гринч разсмива малки и големи, Арнолд Шварценегер ни показва реалната мъка на средностатистическия родител Сбъдна се мечтата на жителите на село Ливада, улиците им вече ще имат имена Сбъдна се мечтата на жителите на село Ливада, улиците им вече ще имат имена Съвсем скоро трасетата ще бъдат кръстени на царе, ханове, писатели, реки и планини Първата коледна картичка у нас е направена в Русе, вижте как изглежда Първата коледна картичка у нас е направена в Русе, вижте как изглежда Семейството на Симеон Сакскобурготски притежава една от най-богатите колекции в света Пияни биха и се гавриха с екип на Бърза помощ в Камено, но полиция в града нямаше. Ето защо (ОБНОВЕНА) Пияни биха и се гавриха с екип на Бърза помощ в Камено, но полиция в града нямаше. Ето защо (ОБНОВЕНА) Почерпен "пациент" симулира, че е с болен крак и реши да ползва линейка като безплатно такси до Бургас "ЕРМ-Запад" остави десетки населени места без ток след снеговалежите "ЕРМ-Запад" остави десетки населени места без ток след снеговалежите Прогнозата е за продължаващи интензивни валежи от сняг
Щe дaдeтe ли $100 000 зa eднa нoщyвĸa? Toвa ca нaй-лyĸcoзнитe и cĸъпи xoтeлcĸи cтaи в cвeтa Щe дaдeтe ли $100 000 зa eднa нoщyвĸa? Toвa ca нaй-лyĸcoзнитe и cĸъпи xoтeлcĸи cтaи в cвeтa Вижте ги  Папата призова за мир: Нека замлъкнат оръжията, животът е свещен Папата призова за мир: Нека замлъкнат оръжията, животът е свещен Вратата на спасението е Исус, тя е отворена за всички, заяви Светият Отец на благослова Urbi et Orbi Тръмп иска смъртно наказание за "брутални изнасилвачи, убийци и чудовища" Тръмп иска смъртно наказание за "брутални изнасилвачи, убийци и чудовища" Изявлението на Тръмп идва само ден след като американският президент Джо Байдън замени с доживотен затвор без право на помилване присъдите на 37 от 40-те затворници Късо съединение затвори Айфеловата кула Късо съединение затвори Айфеловата кула Противопожарната аларма се е задействала тази сутрин Словения поиска "Евровизия" да изхвърли Израел Словения поиска "Евровизия" да изхвърли Израел Подобни искания вече са били отхвърляни с аргумента, че в конкурса участват обществени телевизии, а не правителства Пътнически самолет, с над 70 души на борда, се разби в Казахстан (ОБНОВЕНА) Пътнически самолет, с над 70 души на борда, се разби в Казахстан (ОБНОВЕНА) Машината изпълнявала полет от Баку до Грозни Евакуираха Айфеловата кула Евакуираха Айфеловата кула Вижте причината 7 невероятни открития през 2024 г. 7 невероятни открития през 2024 г. От откриването на втория по големина диамант в света до разкриването на ново произведение на Шопен Историческо! На Бъдни вечер сонда на НАСА ще прелети рекордно близо до Слънцето (ВИДЕО) Историческо! На Бъдни вечер сонда на НАСА ще прелети рекордно близо до Слънцето (ВИДЕО) Подобно нещо се случва за пръв път в историята Къде се намира Дядо Коледа - проследете пътуването му на живо Къде се намира Дядо Коледа - проследете пътуването му на живо Добрият старец напусна дома си и се качи на шейната, за да посети очакващите го деца
Цветомир НАЙДЕНОВ, спонсор на ЦСКА 1948 Цветомир НАЙДЕНОВ, спонсор на ЦСКА 1948 Футболните хора са по-тъпи от първобитните Виц на деня Виц на деня Мама ме научи да гледам смело в бъдещето:
- Почакай само, като се приберем, ще си поговорим!
Виц на деня Виц на деня Мъжът:
- Край! Искам развод!
Жената:
- Как? Какъв развод?! Тез не на мен! Вдовица ме взе, вдовица ще ме оставиш...!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не всяка козметика е безопасна. Особенно вредно за здравето е червило на ризата
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори