×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • 12-метров кръст с Христос издигнаха в Елин Пелин
  • Хванаха шофьор на „Хемус” с положителни проби за алкохол и наркотици
  • Разпети петък е - Денят на Христовите страдания
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Влиза в любимо шоу Влиза в любимо шоу 18/04/2025, Петък 14:20 0
Най-мрънкащите зодии
Най-мрънкащите зодии 18/04/2025, Петък 13:00 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Най-лесната рецепта за козунак Най-лесната рецепта за козунак Става страхотен Безумие в ж.к. "Меден рудник": Тийнейджъри рискуват живота си за клипче в TikTok Безумие в ж.к. "Меден рудник": Тийнейджъри рискуват живота си за клипче в TikTok Във видеото се вижда как група видимо непълнолетни момчета извършват опасни каскади, които наподобяват сцени от холивудски екшън филм – само че насред най-големия жилищен комплекс в Бургас bTV намериха заместничка на бременната Натали Трифонова bTV намериха заместничка на бременната Натали Трифонова Заради бременността мюзикълът на Пловдивската опера "Продуцентите“, в който Натали има главна роля, падна преждевременно от афиша броени дни след премиерата в края на март Извънредно! Инцидент с пожар край Предела създаде хаос в трафика Извънредно! Инцидент с пожар край Предела създаде хаос в трафика Шофьорите чакат доста в първия почивен ден Влиза в любимо шоу Влиза в любимо шоу Гледаме обичания актьор Зомбори тази неделя по Би Ти Ви Рождената дата показва кога и в какво настъпва повратната точка Рождената дата показва кога и в какво настъпва повратната точка Ето как Иска да се върне във футбола, а е на 71 г. Иска да се върне във футбола, а е на 71 г. Феликс Магат е бивш треньор на Красимир Балъков Верижна катастрофа на АМ "Тракия" в първия ден на засилен трафик към морето Верижна катастрофа на АМ "Тракия" в първия ден на засилен трафик към морето Инцидентът съвпада с първия ден на очаквано засилен трафик към Черноморието Най-мрънкащите зодии Най-мрънкащите зодии Те постоянно се оплакват Български шофьор на тир загина след меле на пътя в Гърция Български шофьор на тир загина след меле на пътя в Гърция Мъжът е починал вследствие на удара, а не на пожара
Стана инвалид, минах през всички кръгове на ада Стана инвалид, минах през всички кръгове на ада Жени Калканджиева разказва за трудностите Губи майка си на 14 години и се налага да пее в заведения, за да изкарва прехраната си Губи майка си на 14 години и се налага да пее в заведения, за да изкарва прехраната си Обучава се две години в школата към драматичен театър "Стоян Бъчваров“ в родния си град САЩ се отказват от преговори за мир в Украйна, ако... САЩ се отказват от преговори за мир в Украйна, ако... Русия порази над 50 жилищни сгради в Харков, рани над 87 човека и уби двама Почина известен бизнесмен Почина известен бизнесмен Опелото ще бъде на 19 април, в 13.00 часа в параклиса "Архангел Михаил", а погребението - в 14.00 часа . "Чат Джи Пи Ти" постави точната диагноза на дете с рядко заболяване, 17 лекари не успяха "Чат Джи Пи Ти" постави точната диагноза на дете с рядко заболяване, 17 лекари не успяха Кортни – майката на четиригодишния Алекс – търсила причината за постоянните оплаквания на сина й в продължение на повече от три години Млада родилка е в критично състояние – спешно се търсят кръводарители Млада родилка е в критично състояние – спешно се търсят кръводарители Ирина е в реанимацията на болница „Дева Мария“ във "Ветрен", където лекарите правят всичко възможно да я стабилизират Невиждани цени на горивата от 3 години заради митата на Тръмп Невиждани цени на горивата от 3 години заради митата на Тръмп Очаква се те да тръгнат нагоре, прогнозира Димитър Хаджидимитров От днес: Един ден във Венеция - 10 евро такса От днес: Един ден във Венеция - 10 евро такса Сумата е двойно по-висока от миналогодишната "Анонимните" хакнаха руско досие за Тръмп и тайните на Кремъл "Анонимните" хакнаха руско досие за Тръмп и тайните на Кремъл Общият консенсус засега е, че изтеклата информация не е толкова вълнуваща и не е толкова тайна, успокояват специалисти Разводът на годината. Легендарна двойка продава имотите си Разводът на годината. Легендарна двойка продава имотите си Майкъл изглежда все по-крехък и неподвижен, сподели близък на холивудските звезди
Доналд Тръмп за Зеленски: Доналд Тръмп за Зеленски: Байдън, Путин и Зеленски погубиха света Виц на деня Виц на деня Първа сутрин след сватбата.
Младоженецът казва:
- Скъпа, пие ли ти се кафе?
Тя усмихната:
- Да, може!
Той:
- Чудесно! Ще направиш ли и за мен, като станеш!
Виц на деня Виц на деня Апетитът идва с яденето! А зверският апетит - когато си на диета. Статус във фейсбук Статус във фейсбук Обява:
"Продавам сватбени рокли, размер 42, 44, 46, 48,50, 52, 54, 56, 58. Не мога да го чакам повече принца.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори