Бизнесът обсъжда на конференция в Несебър как строителният сектор да се дигитализира и подготви за глобалните промени
Това е една от ключовите теми на 13-ата Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие
13-ата Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие започна този следобед в Несебър, предава репортер на Флагман.бг. На двудневния форум ще бъдат представени 30 впечатляващи доклада, касаещи виртуални решения и дигитализацията в строителството, инвестиции в устойчив транспорт, зелената сделка и подобряване на пътната безопасност.
Официални гости са проф.Иван Марков, ректор на УАСГ, инж.Иван Досев, член на УС на АПИ, Фабрицио Дзарконе, постоянен представител на Световната банка за България, Анжелина Тотева, зам.-председател на ДА „Безопасност на движение“ и доц.д-р инж.геолог Ивайло Иванов, декан на факултета по „Транспортно строителство“.
Пред около 250 души, при спазването на строги противоепидемични мерки, конференцията откри проф.д-р.ик.н.инж.Николай Михайлов, председател на организационния комитет, преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) и собственик на една от най-големите български строителни фирми – „Трейс груп холд“ АД.
„В този труден и вълнуващ за оцеляване момент, науката и редакцията на редица научни постулати влияе на развитието на обществените процеси, както и на еталоните за стратегическо мислене. Необходимо е да се концентрираме не върху краткосрочните трансформации, а върху осъзнаването на епохалните промени. Водени от това, ние членовете на организационния комитет и екипът на Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ при УАСГ, избрахме водеща тема на научния форум да бъде дигитализацията в строителството с визия за следващите 15 години. През 2035 г. автономните методи ще засегнат всички области на строителството - от проектирането до доставката. Строителните обекти ще бъдат свързани. Върху автономна и дигитализирана конструкция, компаниите ще развиват своята дейност и ще разполагат с висококвалифицирана работна сила. За да сме в крак с времето, да се случи всичко това и в България, е необходимо държавата със своите институции, браншовите организации и бизнесът да работят заедно в изготвянето на стандарти и планиране на бъдещето”, каза в проф.инж.Николай Михайлов. Той призна, че досега не е изпитвал толкова голямо вълнение от провеждането на конференцията, защото годината е изключително необичайна и постоянно ни дава нови и нови уроци.
Инж.Иван Досев, член на УС на АП, съобщи че Агенцията в момента реализира иновативен за страната ни проект, свързан с внедряването на интелигентна транспортна система на АМ „Тракия“ при тунел „Троянови врата“. Инвестицията е за 7 млн.лева, а срокът за изпълнение – до 2022 година.
Основните елементи на системата включват монтиране на подвижни бариери, които при пътен инцидент без човешка намеса да пренасочат движението в едната или другата тръба на тунела с цел избягване на други инциденти и реагиране в кратко време. Също така ще бъдат монтирани 20 интелигентни табели, които да предоставят информация на водачите за възникнали пътно-транспортни произшествия по трасето на АМ „Тракия” или други необичайни ситуации на пътя с навременна информация за обходни маршрути.
Предстои да бъдат монтирани и сензори за тежестта на автомобилите, за да се идентифицират своевременно претоварените моторно-превозни средства. Интелигентни транспортни системи ще бъдат монтирани на АМ „Струма” и АМ „Европа”, както и на другите автомагистрали, отчете инж.Досев.
Предвижда се монтирането на подобни интелигентни системи за повишаване на пътната безопасност и управление на трафика да бъдат монтирани и на новите участъци на магистралите „Струма“ и „Европа“. В момента се търсят и начини на финансиране, като в плановете е инсталирането на умни системи и на старите магистрални участъци, допълни членът на УС на АПИ.
Повишаване на безопасността на пътя е друг важен акцент от Конхеренцията, подчерта Анжелина Тотева, зам.-председател на ДА „Безопасност на движението по пътищата“. От началото на годината 600 000 са нарушенията за превишена скорост по родните пътища, уточни тя.
Анжела Тотева изтъкна, че гладкият асфалт сам по себе си не означава безопасно трасе, като изследвания показват, че само шумоизолиращите огради намаляват риска от пътни инциденти с 40 на сто. Тотева посочи важността на мантинелите и сцеплението на пътя. През последните години 5000 са катастрофите, които са без друг участник на пътя, а превозното средство е самокатастрофирало, съобщи Тотева.
Конференцията продължава утре, а модератор на първата сесия ще е Хатем Шахбани, специалист по транспортна в световната банка.