Търговци мамят наивници с продукти срещу COVID-19, имали магически свойства
Заради заблуди от Комисията вече наложиха и санкции за хипноза срещу коронавирус
Търговци масово предлагат продукти в Интернет с обещание за антибактериално и антивирусно действие. В списъка на стоките, които уж предпазват от COVID-19 попадат аксесоари за душ, постелки за баня и дори… тоалетни чинии, разкри водещият на рубриката „На твоя страна“ в „Здравей, България“ по Нова телевизия Жоро Георгиев.
Най-често те са свързани с подобряване на имунитета, лечение и предпазване от вируси. Продължава и масовото предлагане на козметични продукти вместо дезинфектанти.
Душ слушалка за баня на промоционална цена и с антибактериално действие. Примамливата оферта откриваме в десетки сайтове за продажба в Интернет.
Според рекламата – продуктът има и други здравни ефекти – стимулира имунната система, подмладява тялото, почиства кожата, подобрява съня, лекува кожни заболявания и намалява косопада. От асоциацията „Активни потребители” смятат, че обещаните магически свойства на душа трудно могат да се докажат, а се обявяват с единствената цел да привличат клиенти.
“Всяка една стока, която има претенции да предпазва здравето, да лекува различни състояния – трябва да се приема със скептицизъм, защото подобни претенции са прекалено ангажиращи. Някой орган трябва да гарантира, че това е така – в противен случай всеки търговец може да твърди безкрайно много твърдения, които могат да се окажат неверни”, казва Богомил Николов – „Активни потребители”.
Затова и сигнализират контролните органи за нелоялна търговска практика, която заблуждава потребителите. Особено в ситуация на коронавирус.
От Комисията за защита на потребителите започват проверка – дали обещаните в офертата здравни ефекти от използването на душа са реални. Или просто подвеждат клиентите.
„Напоследък е модерно да се лансират такива продукти, които се представят като някаква панацея в борбата с вирусите. Ние имаме възможност да изискаме и да задължим търговеца, който предоставя тази информация да докаже, че стоката наистина има такива свойства. И ако той не успее да го направи – ние се произнасяме, че е на лице нелоялна търговска практика”, обясни Димитър Маргаритов – председател на КЗП.
Именно заради подобни заблуди от Комисията вече наложиха санкции на търговци, предлагащи в Интернет спирт за горене вместо дезинфектант или хипноза срещу коронавирус.
При бърза проверка в мрежата откриваме и десетки други обяви на продукти, които също обещават защита от вируси. Постелки за баня, маркучи за душ и тоалетни чинии също се рекламират с антибактериално и антивирусно действие.
Все още на пазара можем да открием и козметични продукти за почистване на ръце, които се предлагат като дезинфектанти. Без да притежават биоцидни свойства. Затова от здравното министерство започнаха проверки и изискаха търговците да променят етикетите им. Или да ги изтеглят от пазара.
Продуктите за почистване на ръце достигат до пазара само след писмено уведомление от производителя. За разлика от тях дезинфектантите трябва да имат специално разрешение от здравното министерство. То се получава след преминаване през редица тестове.
Експертите съветват да купуваме дезинфектанти само от търговските вериги, дрогериите и другите големи магазини, за да избегнем фалшификатите. Не трябва правим опити да произвеждаме дезинфектанти в домашни условия, категорични са експертите. Това може да доведе до сериозно увреждане на здравето.