Сдружение иска министър Банов да глоби "Отровното трио" с 30 хил. лева за къртенето на жълтите павета
Крайно време е институциите да привлекат към административнонаказателна отговорност господата Хаджигенов, Бабикян и Минеков, заявяват от "Зограф"
Унищожаването и поругаването на културното ни наследство не може и не бива да остане безнаказано, крайно време е институциите да привлекат към административнонаказателна отговорност господата Хаджигенов, Бабикян и Минеков от т.нар. "Отровно трио", които дни наред призоваваха гръмогласно за радикализиране на протестните действия в "Триъгълника на властта", заявяват от сдружение „Зограф“
Вандалските и хулигански прояви на 2 септември на площад „Независимост“, при които част от протестиращите започнаха да къртят и вадят емблематичните жълти павета, превърнали се от години в един от символите на столицата ни, са в явно нарушение на Чл. 200а. (1) на действащия Закон за културното наследство, а той гласи, че „който унищожи или повреди културна ценност, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба в размер от 15 000 до 30 000 лв., а на едноличен търговец или юридическо лице се налага имуществена санкция в размер от 25 000 до 50 000 лв.“, изтъкват от сдружение „Зограф“.
От разпространените видеоматериали в социалните мрежи и от излъчени телевизионни репортажи в деня на т. нар. „въстание“ /в това число и от преки включвания по АЛФА ТВ/, ясно се видя с какво настървение една група протестиращи съвсем умишлено къртят, изваждат и рушат историческите жълти павета на площада пред новата сграда на парламента, които през 2016 г. бяха обявени за недвижима културна ценност от местно значение, посочват от гражданското сдружение. Вината за пораженията и щетите, нанесени от група „протестъри“ на този знаков паметник на културата, превърнал се и в един от символите, емблемите на София, е именно на членовете на "Отровното трио", които всяка вечер много надъхано и агресивно зовяха за ескалиране на протеста и за предприемане на крайни действия в деня на т. нар. „въстание“ – 2 септември, допълват от сдружение „Зограф“. В тази връзка очакваме от Инспектората за опазване на културното наследство в Министерство на културата да състави в най-кратки срокове акт за установяване на административно нарушение на членовете на "Отровното трио", които са и главните инициатори и организатори на протеста на 2 септември, в резултат от който бяха нанесени изключително сериозни щети на културното ни наследство в историческия център на столичния град, подчертават от „Зограф“. Чиновниците в Министерство на културата не бива обаче да бягат от отговорност и да бездействат – именно в техните правомощия и служебни задължения е да осигурят опазването, закрилата и съхраняването на недвижимите културни ценности в страната, както и да санкционират всички нарушители на Закона за културното наследство, аргументират се от „Зограф“.
От гражданското сдружение очакват много по-голяма активност в тази насока и от министър Боил Банов, като му напомнят, че според Чл. 4 от Закона за културното наследство /ЗКН/ „държавната политика по опазване на културното наследство се провежда от министъра на културата“.
Прочутите жълти керамични павета са наредени по улиците и площадите в центъра на София през 1907 и 1908 г., а заслугата за появата на тази оригинална паважна настилка в златист цвят, излъчваща и многообразна символика, е на тогавашния софийски кмет Мартин Тодоров. Жълтите павета, които и до днес са неразделна част от визията и духа на Стара София, са внос от Австро-Унгария. Те са се произвеждали навремето по специална технология от варовика “мергел”, известен в Унгария под името “марга”. Изкопаният мергел се е стривал на прах, след което е бил поставян в специални форми и се е изпичал в пещи. Смята се, че тези оригинални керамични павета са произведени и доставени в София от унгарското дружество „Koszenbanya Teglagyar Tarsulat Pesten“, което в превод означава “Пещенско дружество, каменовъглена мина и тухларница”. Легендарните софийски жълти керамични павета са изключително ценни, тъй като отдавна вече не се произвеждат.