Възможно ли е у нас? Вижте как Финландия свали хората от колите и ги качи на велосипеди
Страната наскоро въведе нови правила за движението със закон, можем да се поучим навреме
Как да направим така, че в града движението да не е натоварено, а достъпът до почти всяка локация – лесен? Този въпрос става все по-актуален в големите градове на България и в световен мащаб, тъй като сегашната ситуация – всяко семейство да притежава по 2 или повече автомобила, създава порочен кръг, от който няма измъкнване.
Големият брой автомобили дава повод за разширяване на пътните платна и намаляване на тротоарните площи за пешеходци, изграждането на нова пътна инфраструктура, кръгови кръстовища и пешеходни надлези. В същото време тези инфраструктурни проекти стимулират още повече използването на автомобилите, което води до последващо завишение на бройката на МПС-тата. Така цикълът, подобно на проблема с платеното и безплатно паркиране, започва отначало.
Тъкмо така изглежда и ситуацията в днешен Бургас, където за последното десетилетие бяха извършени огромни по мащабите си пътни реконструкции и инвестиции за милиарди левове в улична инфраструктура, които обаче изглежда само временно решават проблема с трафика – преместват задръстванията от едно място на друго. Същата е картината в Европа и по света.
Освен в няколко държави, които взеха кардинални решения за подобряване на градоустройството си, стимулирайки...
велосипедите
Двуколесните превозни средства са на огромна почит в две държави в Европа – Нидерландия и Финландия. Но докато в първата това е така от десетилетия насам, то във втората се касае за редица нововъведения в правилата за двиежние по пътищата, които предразполагат хората и дори ги насърчават да слязат от колите си и да се качат на велосипеда. Хората там разбират добре, че велосипедът не е“ за парковете“ или „за село“, а за бързо, лесно и удобно придвижване на къси и дълги разстояния.
На 1 юни т.г. там е въведен нов Закон за регулацията на движението на велосипедисти, в който има близо 200 параграфа. Една от най-важните части на този закон обаче несъмнено са новите пътни знаци, касаещи движението по улиците с колело.
„Пропусни велосипеда, пресичащ кръстовище“ – с този знак останалите участници в движението се уведомяват, че са длъжни да пропуснат прес кръстовището преминаващите през кръстовището велосипедисти, които не се налага да слизат от превозното си средство, пресичайки пешеходни пътеки. С него се слага край на неспирните скандали по улиците между колоездачи, пешеходци и хора в автомобили. Точно и ясно е описано, че има ли такъв знак на кръстовище, велосипедистът има върховното предимство пред останалите участници. За разлика от Финландия, тук в България предпочитащите това средство за транспорт нямат абсолютно никакви права и са на края на хранителната веригра сред участниците в движението, въпреки изградените велоалеи.
„Велосипедна улица“ – още по-интересен пътен знак, който дава също дава предимнство на велосипеда пред всички останали участници в движението. В зоната на действие след този знак, всички са длъжни да се съобразяват със скоростта на предвижване на колоездачите, осигурявайки им безопасно придвижване. Това е особено добре решение за тесните квартални улички, където не може да се обособи велоалея.
„Велосипедна лента“ – обозначава място, което е резервирано само за велосипеди. Преминаването, спирането и паркирането в такава зона е абсолютно забранено и се наказва със солени глоби.
Предвидени са и специални знаци, които позволяват или забраняват двупосочното движение на велосипеди в еднопосочни улици.
И докато тук, на местно ниво, се работи хем в посока стимулиране на велосипедистите и разтоварване на трафика, хем в посока забраняване на движението на велосипеди в т.нар. „пешеходни зони“, то във Финландия властта определено е избрала посока на развитие и я следва. Новите правила за движение ще имат 10-годишенен „преходен период“, в който на повечето места ще разрешава изпозването както на новите, така и на старите пътни знаци и правила. Тоест в продължение на 10 години към нарушителите на новите правила ще се правят компромиси, тъй като се работи по презумпция, че не всеки е могъл да се запознае и дори да свикне с новите правила.
Примерът с Финландия опровергава и една друга максима, която твърди, че велосипедът, като превозно средство, и развитието на инфраструктурата за колоездачи, не е подходяща инвестиция заради климата. Страни с много по-лош от българския климат успешно доказват за пореден път, че това твърдение е далеч от истината и всичко е въпрос на органиация на движението, манталитет и осигуряване на безопасност на пътя.
Дали обаче такава система би имала шанс да се хареса и на българите, които сякаш вече са се срастнали с автомобилите си до такава степен, че ги ползват за разходки до кварталния магазин, е въпрос, който може да получи отговор единствено при пилотно и частично въвеждане на подобни правила. На принципа проба-грешка.
боже боже
слез и пребери версийте си
Само да ти кажа че в Китай дето изобщо няма комунизъм има задръствания дето траят с седмици
има пунктове където 50 ленти се вливат в 5
Дишай олово от изгорелите таралясници бракувани дето сте накупили
ЦО2 било по-малко
Освен ЦО2 има доста други неща които ти и децата ти дишат
Но ти няма как да знаеш каквото и да е
Едва ли си от най-умните
Истината е че мнозинството от жителите на бургас могат да слязат от колите си.И да се качат на автобуса илинас велосипед или пък електрически такъв.
без значение дали вали или не. Да не си от захар? Слагаш си нещо непромокаемо и си караш. А колкото до велоалеите, те са за отбиване на номер и не са проектирани в полза на велосипедистите, а за да се усвоят средства по европрограмите
Ще ходи и голи и боси и ще се топлим с екстременти.
А по сериозно- Европа потъва заради малоумието на презадоволените северни нации, оглупели и живеещи в химерен свят.
та отговорът е - НЕ.
Ето лист от типичноте оплаквания
Било им топло. Щяли да се изпотят (Аве Ей взимай втора тениска и шорти във сака,ч. Готово. Няма ние да ни тровите с ваште коли)
Иска се визия и смелост и да се мисли за здравето и бъдещето на хората не като във Дивия Запад!!!!
А представете си колко хубаво ще е да се отървем от тези дебелите и оплакващи се мързеливци и тровители? Представете си!!!!!
Да заминават във София нека там да тровят.
няма как да качиш ганьо на колело защото не може да го кара пиян,ще се претрепе на първите 5 метра
ганьо предпочита да пуши цигарка и да кара 25 годишна кола да отиде до центъра вместо да кара колело 5 минути и пак да е в центъра,защото града е 5 квадратни километра,но за ганьо е огромен защото спрямо село долно нагорнище е поне 50 пъти повече
Той цял живот е пестил да си купи рено клио от цигари и банички,няма как да го свалите от колата
по-добре да миришеш изгорели емисий в задръствания от коли които освен в африка и тука никъде не биха ги оставили да съществуват,отколкото да покараш колело 15 минути на ден
После тоя ганьо като се разболее,ще е много ядосан защо аджеба не е слезнал исус да му излекува жалкия задник и,че в България здравеопазването било много зле,даже и ще набие някой друг лекар докато го държи ракията и естествено ще обвини ГЕРБ,БСП,ДПС,НДСВ
Илюминатите
Рептилите и дори масоните,само че никой път няма да се замисли дали не е в него проблема