Бизнесът да гледа с позитивизъм на всяка ситуация, трябва да сме активни, за да излезем бързо от кризата
Ресторантьорският бранш може и трябва от всяка негативна ситуация да мотивира креативност, за да стане по-гъвкав, убеден е дългогодишният предприемач Юлиян Георгиев
Юлиян Георгиев е общински съветник първи мандат от групата на ПП ГЕРБ в Бургас. Той участва в постоянните комисии по туризъм, опазване на околната среда, земеделие и храни; и устройство на територията. В местния парламент в мандат 2019-2023 г. той акцентира върху туризма. Завършил е Немската гимназия в морския град, след което колежа по международен туризъм, има бакалавърска степен със специалност „Туризъм“ и е магистър със специалност „Екология“. Той има собствен бизнес още от зората на демокрацията, като отваря първия си обект преди 26 години. Към 2020 г. има изградени пет успешни бизнес структури, които са устояли теста на времето, а последното му призвание е менажирането на култовия бургаски ресторант „Златна рибка“.
-Г-н Георгиев, много неща се случиха покрай коронавируса в световен, национален и местен мащаб, особено от 13 март досега в България. Какво следва оттук нататък за ресторантьорския бизнес?
- Ресторантьорският бизнес бе представен пред едно изключително труднопреодолимо предизвикателство с настъпването на пандемията. Представител съм на Бранша на ресторантьорите и като такъв искам да кажа, че ние бяхме най-серизно засегнатите от случилото се в последните няколко месеца. Безпрецедентно в историята на този бизнес той беше затворен със заповед на министъра на здравеопазването за неопределен период от време. Бяхме изправени пред една пълна неизвестност за бъдещето и стратегията на нашия бизнес. Както вече съм казвал, тази ситуация ще доведе до тежки икономически последици. Въпреки че срокът на извънредното положение, сам по себе си, не е толкова дълъг, мерките, наложени с него – социалната дистанция, опасенията на хората, предпазните средства – доведоха до рязък спад в посещаемостта в заведенията за обществено хранене. Мисля, че това ще даде отзвук и в далечното бъдеще.
-Постепенно мерките започват една по една да отпадат. В момента обаче притесненията на бранша са, че наесен отново ще сме изправени пред аналогична ситуация. Какво може да направи ресторантьорският бизнес, за да се предпази или поне подготви за едно такова евентуално бъдеще?
-Ресторантьорският бизнес прави необходимото от гледна точка на предприемането на мерките за превенция. Това, което се случва сега, вероятно ще е същото, което ще се случи и в това евентуално бъдеще. Разбира се, бранша може и трябва от всяка ситуация, която е определена като негативна, да мотивира креативност, за да станем по-гъвкави. Да преформатира бизнеса по начин, който да е полезен за клиентите. Основна наша цел е да успеем да задържим нашите служители и да можем да им осигурим достойно заплащане. За жалост това се оказва доста по-трудно на практика, отколкото на думи, но битката е ежедневна. В бизнеса всичко се свежда до постоянството.
-Характерна черта на добрия бизнес е той да се адаптира в зависимост от условията. Това се случи в коронакризата, след като много ресторанти започнаха да предлагат онлайн услуги. Отчитате ли това като правилен ход?
-Абсолютно. Това е в основата на бизнеса и това беше прекрасна стъпка , която демонстрира гъвкавостта и устойчивостта на местните предприемачи. Независимо от това дали условията са добри или лоши, ние трябва да сме позитивни и активни в търсенето на решения.
- Заговори се, че от 1-ви юни отварят барове, заведения, ресторанти, но с намален капацитет. Притеснява ли Ви това?
- Откровено казано, не. Несъмнено новите условия ще дадат отражение и то ще е в дългосрочен план, но това, в крайна сметка, е едно предизвикателство. Всеки, който е имал смелостта и инициативата да предприеме собствен бизнес, знае, че в бизнеса има приливи и отливи, върхове и падини. Той е това, което ние направим и той всеки ден ни поставя пред определени предизвикателства, които ние, като добри ръководители, трябва да преодолеем.
- Чуха се много песимистични прогнози за туризма. Говорим за спад от 70% заради редица от социални и психологични причини. Навярно това ще доведе до спад в посещаемостта на заведенията. Сякаш у хората има някакъв страх. Има ли начин да се избегне това?
- Страх има тогава, когато няма достатъчно информация. Такъв има и когато хората не са запознати с дадена тема и не знаят достатъчно по нея. Аз мисля, че не трябва в дадената ситуация да има уплаха и хората трябва да започнат постепенно да се ресоциализират. Защото ние живеем в общност и социални начин на живот е нашето ежедневие. Моето мнение е, че хората не могат да живеят без да общуват. По отношение на това какво очаква бизнеса, мога да дам за пример Община Бургас с инициативите, които са предприети по отношение на предприемачеството. На последната сесия гласувахме мерки, които подпомагат финансово и облекчават определени сектори. Община Бургас има отлична инициатива – „Уикенд в Бургас“. Това е точния момент да акцентираме на такъв проект, защото той е насочен точно към вътрешния туризъм, което отговаря на общинската стратегия. Идеята е да убедим българите да посетят нашия град. Той има страхотна георграфска даденост – такава, която е способна да предизвика интерес не само към плажната ивица и Морската градина, но към културните събития, фестивали, кулинарни представления и др. Бургас има отлично развита мрежа за информация и предлагане на такъв туристически продукт. Пример е платформата GoToBurgas.
- Кажете повече за тази инициатива „Уикенд Бургас“. Идеята звучи изключително интересно, но в какво се състои точно тя?
- Всеки уикенд в Бургас ще протича с различно мото и различен апел. Заведенията, хотелите и останалите туристически обекти ще имат възможността да вкарат в действие своето творчество, за да могат да представят нещо ново всяка седмица в Бургас. Например ресторантите ще могат да представят местни бургаски рецепти за гостите си. Регионът има прекрасни стари рецепти, които можем да „извадим от ръкава си“ и да представим на хората. Бургас далеч не се свежда до цаца, бира и картофки. Местната кухня е невероятна и някои от рецептите имат безброй различни вариации за приготвяне. Уикендите след началото на сезона ще бъдат под различен наслов всяка седмица. Първият такъв уикенд ще бъде с етно тематика.
-Ще се свърже ли тази инициатива с „БулевАРТ“?
-Разбира се! Всичко, което е в посока изкуство, култура и спорт ще бъде обединено. На практика това е нашата визия – на хората, които мислят за туризма в Бургас. Защото всеки има различни интереси и виждания. Когато обаче събитията имат взаимовръзка, те ще бъдат полезни за всички.
- Споменахте, че трябва да сме позитивни и активни. Това звучи като някаква ваша максима. Какво е нейното послание?
- Хората трябва да поглеждат с позитивизъм на всяка една ситуация. Често, увлечени в ежедневните си проблеми, посрещаме новината за всяко предизвикателство като негативна. Аз смятам обаче, че това не трябва да бъде така и с визията и погледа на добър предприемач да посрещаме всичко от позитивната му страна. Най-малкото, което можем да се накараме да направим, е да завъртим фактите така, че да виждаме и добрата им страна. Но позитивизмът сам по себе си е нищо, ако не вкараме този мироглед в действие и затова е необходимо да сме активни, за да излезем по бързо от кризата и да се върнем към нормалност.