„Бургасбус” губи по 1 млн.лв. на месец в извънредното положение
Въпреки тежката ситуация заради Covid-19, няма бъдещи планове за увеличение на цената на билета, категоричен е управителят на предприятието инж. Петко Драгнев
Инж. Петко Драгнев е дългогодишният директор на общинското предприятие „Бургасбус" ЕООД. Свързваме се с него, за да разберем какво се случва с дружеството по време на извънредното положение, в какъв размер са загубите и какви са мерките, които ръководството е предприело, за да минимизира негативните икономически последици от коронавирусната пандемия.
- Инж. Драгнев, на последната сесия на Общински съвет стана ясно, че „Бургасбус” се нуждае от 1.5 млн.лв. – финансова инжекция, която да помогне на дружеството в условията на извънредното положение. Защо е необходимо това?
- Покрай извънредното положение и призива хората да не се движат, изпълнявайки препоръките на Общинския кризисен щаб за неразпространението на коронавируса, пътниците в автобусите, очаквано, намаляха. Като казвам, че са намалели, става въпрос за спад в пъти – не наполовина, а повече. Това е нормална реакция. Като отговор ние предприехме мерки за разреждането на курсовете, но това пък създаде дискомфорт на пътуващите, които все още ходят на работа и се нуждаят от градския транспорт.
-Но и вие сте в сложна ситуация ситуация – хем е препоръчително да няма струпвания, хем трупате големи загуби и трябва да разредите курсовете...
- Да, затова опитваме да намерим баланса между двата фактора. В този смисъл „Бургасбус” предприе редица мерки, които чрез вътрешни мероприятия, намаляме разходите. Такива мерки са например факта, че освободихме пенсионерите и една група служители с временни договори. Всички, с изключение на водачите преминаха на 4-часов работен ден, за да можем да свием разходите от фонд работна заплата.
- В какъв размер са загубите за „Бургасбус” от началото на извънредното положение?
- В бюджета на фирмата на месец недостигът ще е в порядъка на 1 млн.лв., сравнено с месеците, в които всичко е било нормално. Затова беше и реакцията на Общината – да търси финансиране в такива размери, за да може да продължи транспорта. Иначе другата перспектива е да продължим да свиваме броя на курсовете, докато в един момент не се наложи да ги спрем окончателно поради липса на средства.
- Извънредното положение в момента все още не е удължено, но ако се удължи до 13 май, както поиска Министерски съвет, колко време може да издържи „Бургасбус” дори с финансовата инжекция от 1.5 млн.лв.?
- Според разчетите ни ще можем да работим безпроблемно до края на май месец. Оттам нататък, ако ситуацията се усложни още повече и ако има допълнителни рестрикции относно придвижването на гражданите, тогава ще е необходима допълнителна реакция.
-Споменахте за освободени служители. Това временно решение до края на извънредното положение ли е?
- Определено е временно. Служителите, които сега освободихме, са обучени наши кадри и в момента, в който ситуацията се нормализира, ние ще имаме нужда от тях и отново ще ги потърсим. Въпрос на тяхно решение е дали ще пожелаят да се върнат при нас. Но със сигурност ще ги потърсим.
-Какви са плановете за броя на курсовете? През колко време ще има автобуси ако бъдат отпуснати необходимите средства?
-Не предвиждаме оттук нататък драстично орязване на курсовете. Смятаме да запазим този график, който е сега в този му вид. Единственото, което се обсъжда към момента, е да разредим курсовете през уикенда, тъй като тогава и малкото останали работещи в условията на извънредното положение, не пътуват толкова активно. Имаме и друго предложение към Общината – към момента последните курсове на автобусите тръгват в 23:20 ч. Може би ще поискаме да ги изтеглим напред до 22:00-22:20 ч.
-Натрупаните загуби досега заради извънредното положение ще рефлектират ли в дългосрочен план върху цената на билета? Да очакват ли бургазлии допълнително повишение на цената?
-Категорично не! За увеличение на цената на билета не може да става и дума. Ще търсим вътрешни резерви и помощ от Общината с каквото и да е, за да не се стига до завишения в цената.
1. Махнахте временните служители.
2. Всички освен шофьори минават на 4 часа.
3. Горивото на бензиностанциите падна осезаемо.
4. Разредихте курсовете.
5. Парите от закупените годишни абонаментни карти за градския транспорт са влезли в хазната.
До тук е минал 1 месец от извънредното положение и вече сте пред фалит?
А вярно ли че струват 4 ПЪТИ по ЕВТИНО и вместо 65 МИЛИОНА истинската им цена е само 16 МИЛИОНА лева
КОЙ прибира 50 МИЛИОНА разлика в цената?
Плюс това за каква загуба говорите след като сте единствената фирма, която е в Бургас.
Като бяхте дълго време на ПЛЮС... си беше яко нали? Те хората са го казали, не Аз. След всяко надолнище после идва нагорнище, както и обратното.
Нищо лично към никой, но да сте на загуба... Едва ли.
На загуба сме Ние обикновените хора.