Хората губят усещането за контрол, заради това се презапасяват
Ако се страхувате от вируса, започвате да се снабдявате с неща, които да ви попречат да се разболеете, смята проф.Яп
Професор Анди Яп е социален психолог в INSEAD в Сингапур. Пред Дойче веле той говори за страха от пандемията COVID19.
Професор Яп*, защо някои хора се втурват да пазаруват панически?
-Коронавирусът е невидим враг. А когато човек не вижда своя враг, губи чувството си за контрол. Онези, които имат усещането, че контролът им се изплъзва, се опитват да компенсират това по друг начин. Пазаруването е именно такава практика, която ни позволява да си възвърнем чувството за контрол.
-Това означава ли, че ако сега отида в супермаркета и напазарувам, ще се страхувам по-малко от коронавируса?
-Нашите изследвания показват, че хората, губещи усещането си за контрол, започват да купуват продукти, за които се предполага, че могат да помогнат за решаването на проблемите, станали причина за това те да загубят чувството си за контрол. С други думи: ако се страхувате от вируса, започвате да се снабдявате с неща, които да ви попречат да се разболеете. Ето защо хората купуват маски и дезинфектанти. Или почистващи препарати, с които да поддържат чисти домовете и офисите си.
-Искате да кажете, че няма значение дали тези мерки са ефективни или не. Просто ще се чувствам по-добре и по-сигурен като си купя нещо?
- Да, точно така.
-Понеже споменахте за проучванията: какви научни изследвания сте правили относно страха, паниката и начина, по който хората реагират в такива ситуации?
- Преди около три-четири години искахме да разберем какво точно се случва, когато хората изпитват страх и стрес. Тогава открихме, че до този момент не е изследван един основен елемент, който съпровожда тези усещания - а именно значението на контрола или усещането за загуба на контрол. Така проведохме поредица от експерименти в супермаркети и в лаборатория. Установихме, че хората, които губят усещането си за контрол, купуват по-функционални продукти, т.е. такива, които им помагат в решаването на дадени проблеми. Преди всичко това са продукти, чрез които те успяват отново да си възвърнат контрола.
-Ако контролът е толкова важен за хората, особено в моменти на криза, какво бихте посъветвали хората, за да възстановят усещането си за контрол?
- Най-напред ви трябва информация - трябва да разберете какво се случва, какво представлява този вирус, как бихте могли да се заразите и как можете да се лекувате. Но бих посъветвал хората да не прекарват твърде много време в социалните мрежи, защото те представляват един вид ехо-стаи. Една от причините за паническото пазаруване е, че хората виждат снимки и видеоклипове на други хора, които купуват тоалетна хартия и други продукти, които в резултат на това започват да липсват в магазините. Такива гледки и друг път са пораждали истерично пазаруване по целия свят. По време на епидемията от ТОРС, която представлява подобна вирусна инфекция, нямаше чак такава истерия. Хората пазаруваха по-умерено, защото тогава все още не съществуваха тези ехо-стаи и хората не бяха нахлули масово в тях.
После е доучвал до 2013-2014г
и от 2015г е асистент професор
При нас доцентите са приравнени на асистент професори, но с оглед малкият му стаж няма да се учудя да има степени на това понятие в Китай и да е нещо като обикновен асистент. Та проверявайте си малко информацията, преди да титолувате някой за професор!
Assistant Professor of Organisational Behaviour Massachusetts Institute of Technology, Sloan School of Management
2013 to 2014
Lecturer and Postdoctoral Associate
Education
Columbia University, Graduate School of Business
2013 Ph.D. Management
2011 M.Phil. Management
National University of Singapore, Faculty of Arts & Social Sciences
2007 Bachelor of Social Sciences (Psychology), with Second Upper Class Honours