Община Пловдив да обясни на гражданите за разрушаването на Бетонния мост, а не да се всяват ненужни смутове
Това е инженерното решение, иначе ще изпуснем програмния период и европейското финансиране, смята транспортният министър
На последния парламентарен контрол транспортният министър Росен Желязков отговори на въпрос на депутата Славчо Атанасов относно стартиралата процедура за разрушаване на Бетонния мост – ключова връзка на район „Южен“ с район „Централен“ в Пловдив. Министърът защити спорната идея, която е част от изпълнението на европроект „Развитие на железопътен възел – Пловдив“. Депутатът обаче го репликира, че събарянето на съоръжението ще предизвика „революция“ сред гражданите заради очаквания транспортен хаос. "Единственото спасение“ според Атанасов е повдигане на Бетонния мост. Дуплика от министъра не последва. Затова потърсихме Росен Желязков за коментар в кулоарите на парламента.
- Г-н министър, за Бетонния мост не отговорихте на репликата на Славчо Атанасов. Не стана ясно – има ли шанс за друго решение на този проблем?
- Ще ангажирам колегите с темата, но винаги изграждането на новата инфраструктура е съпътствано с известни неудобства. Аз мисля, че за града това, което се прави, ще бъде много по-добро. Ако може да се минимизират проблемите, свързани с намаляването на достъпността между двете страни, ще направим каквото е необходимо. Разбира се, има ангажименти на НКЖИ и ангажименти на Общината. НКЖИ не може да поеме ангажименти на Общината, и обратно.
- (Възможно ли е) препроектиране или повдигане на моста, както обяснява Славчо Атанасов?
- Винаги стои въпросът – кой поема цената. Дали цената трябва да се поеме от гражданите през техните данъци. Т.е. ако е общински модел - през общинския бюджет, тогава това е въпрос на артикулация между Общината и гражданите на Пловдив кой ще поеме тази цена. От друга страна, трябва да се види, ако е свързано с бюджетиране по оперативната програма, дали такова нещо е допустимо. При всяко положение ще търсим оптимално решение, защото никой не иска да създава затруднения. Едно нещо, когато се прави за подобрение, не трябва да генерира напрежение и да бъде компрометирано от самото начало с някакви негативни очаквания.
- Някакво недоглеждане ли е имало, че се е стигнало до тази ситуация?
- Не, не, не, не – просто инженерно няма как да се направи едното, без да се разруши Бетоновия мост. Другото означава да се чака да се надгради Бетоновия мост, след това да се прави другото решение, при което ще изпуснем и програмния период и средствата по него. Така че това са много тежки решения и тук също Общината има своя ангажимент да обясни на гражданите за какво става въпрос, а не само да се всяват ненужни смутове и негативни очаквания. Всъщност това, което се прави, е да стане по-добре за Пловдив, да стане по-добре за цялата зона, за гарата. Това ще подобри и условията на живот и трафика. Ще подобри и инфраструктурата, ще подобри екологията. Дори, ако щете, ще вдигне цените на имотите в този район. Да, възможно е за известно време да се създадат затруднения, но в големите градове – там, където така е изградена самата жилищна, административна и пътна инфраструктура, няма как да се прави нещо ново, като се запази нещо старо. Освен ако за това не се вложат изключително много ресурси и то не представлява историческа или архитектурна ценност. Ние в момента говорим за едни транспортни съоръжения, които трябва да бъдат подобрени с други - по-добри такива.
- Може ли да пропадне проектът заради тази ситуация?
- Няма да допуснем да пропадне проектът, защото когато има добри проекти, финансирани с европейски ресурси, е безотговорно да си позволим тази неблагодарност, бих казал.