14,40 лв. тол такса от София до Бургас
По-големите камиони – над 12 т. с повече от четири оси ще плащат за същото разстояние 64,52 лв., ако имат екокатегория Евро VI
Камионите, които най-често се използват за транспорт в България – с обща маса до 12 т, ще плащат за пътя София – Бургас 14,40 лв., ако имат екокатегория Евро VI.
По-големите камиони – над 12 т. с повече от четири оси ще плащат за същото разстояние 64,52 лв., ако имат екокатегория Евро VI. Те се използват по-често от превозвачите за международен транспорт.
Изчисленията направи проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, който представи тол системата пред Националното сдружение на българските спедитори.
Не по-късно от 1 март 2020 г. собствениците или водачите на пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще плащат такса за ползване на платената пътна мрежа на база изминато разстояние – тол такса, подчерта проф. Асенов.
Той припомни, че на 14 ноември 2019 г. Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува проект на Тарифа на таксите, които ще се събират за ползване на републиканската пътна мрежа.
Срокът за събиране на становища, предложения и коментари е до 16 декември 2019 г. Тарифата трябва да бъде одобрена с решение на Министерския съвет, поясни още проф. Асенов.
Първоначалният обхват на тол системата се предлага да е малко над 6 000 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища.
Представителите на бранша се запознаха с начините за отчитане на изминатото разстояние (чрез бордово устройство или GPS тракер), взаимодействието между Националните доставчици на услуги (НДУ) и АПИ, както и с различните възможности за заплащане на изминатото разстояние – чрез маршрутна карта или договор с НДУ.
Представен беше механизмът за контрол и правоприлагане, както и възможностите на 3D скенерите за класификация на пътните превозни средства, сензорите за измерване на теглото и натоварването на оси в движение.
„Тол таксата е механизъм да се поддържа качеството на пътната инфраструктура.
По-добрите пътища водят до по-голяма пътна безопасност, а заедно със системата, която позволява таксуване без бариери – и до по-голяма средна скорост за превозвачите“, обясни проф. Асенов.
Не знам как определяш цената от 14,40 за висока?! Колкото до ППС над 12 тона и с повече от четири оси... На фирмите ще им е по-изгодно да заобикалят България. Въпросът с качеството на изградената инфраструктура е друг! Там герберите са за затвор, а не за преизбиране!!!
Проблема не е в ТОЛ таксите, с които реално се поддържа дадена инфраструктура, а в политиците Ни, които са пряка пручина да се изгражда убийствена такава, която е дълг, и последствието е друг дълг, и смъртни случаи, които пък употребяват като мотив за увеличаване на гражданска отговорност и т.н.
След бакшишите, най-неприятните на пътя.
Ако се проверят 100 камиона както трябва, надали 10 ще са изправни. ДАИ не ги ли виждат на пътя? Защо не ги спират от движение?
Спооо, пак ще плащаш за винетка... а относно плащането за ползването - то е и в акциза на горивата...
За разлика от винетката, където ползваш (не ползваш) заплащаш било то дневни и т.н.
Гледам по долу хората оплюват, обаче никой не се замисля какво точно е прочел. Става въпрос за такса за камионите, не за леките автомобили. А камионите досега плащаха по 1000лв винетка. От сега нататък ще плащат на преминаване по магистрала, а ако се движат по второкласни пътища до колкото разбирам ще им идва безплатно, защото там няма тол да ги засекът, а и винетка вече няма да плащат. Не знам но ако цената е за магистрала Тракия, примерно подбалканския през Айтос, Карнобат и Карлово на същата цена ли ще е.
Демокрация е бе пич! ... а демокрацията е хубаво нещо и като всички хубави неща е скъпо - трябва да се пкаща... а за заплати - бачкай - никъде по света никой не дава даром.
35-40 лева ми се струва логично и оправдано...