На главния път край Слънчев бряг: Вместо шумозащитна стена, АПИ ще ограничава скоростта до 30 км/ч
Стартирана е и процедура по включване на участъка в границите на урбанизираната територия на Несебър
Сдружението „Съюз на собствениците“-Слънчев бряг поиска шесткилометрова шумозаглушителна стена по главния път Бургас – Варна. Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обаче не е съгласна. Това става ясно от любопитна кореспонденция, която е стигнала до куп институции и с която „Флагман“ разполага.
Неправителствената организация изразява възмущение от отношението на АПИ в писмо до парламентарната Комисия по икономическа политика и туризъм, министрите на туризма и на регионалното развитие, областния управител на Бургас, както и до кмета и до председателя на Общинския съвет в Несебър.
От писмото става ясно, че Съюзът на собствениците изпратил искането си до Пътната агенция на 8 октомври т.г., като е описан „много сериозен проблем, - а именно: шума от автомобилния трафик и огромните предпоставки за ПТП-та на главния републикански път Бургас – Варна, в участъка от входа за гр. Несебър до разклона за с. Кошарица непосредствено до к.к. Слънчев бряг“.
В писмото си до институциите сдружението посочва:
„Нашето предложение, визирано в горецитираното писмо (до АПИ – б.а.) бе в този участък да бъде изградена шумозаглушителна и шумопоглъщаща стена, която от една страна да намали шума от автомобилния трафик и от друга да предотврати възможни ПТП-та при пресичането на този път от пешеходци.
Уважаеми дами и господа,
Изразяваме не само изненада, но и силно неодобрение и възмущение от отговора, който получихме по поставения въпрос от Агенция „Пътна инфраструктура“ към МРРБ /писмо с Изх. № 53-00-10989 от 06.11.2019 г./. В този отговор прозира не само пълно неразбиране на проблема, но и се внушава, че инвеститорите цитирам: „не са си направили добре инвестиционните планове“, предприемайки строителство на хотелски обекти в Слънчев бряг-запад – територия с влязъл в сила устройствен план. В отговора на писмото се казва още, че ние – инвеститорите сме отговорни да задържим туристите и живущите собственици на недвижими имоти в Слънчев бряг-запад с мерки за шумоизолация на сградите, но не се взема предвид, че пребиваващите в тези обекти хора са за кратък времеви период, болшинството чуждестранни туристи, дошли у нас с цел отдих и почивка на открито. Голяма част от тях пресичат този пътен участък дори и в тъмната част на денонощието, което създава сериозни опасности за произшествия.“
Съюзът на собствениците не одобрява и идея на АПИ за ограничаване на скоростта за автомобилите в този участък.
„Абсолютно неадекватно е и намерението на Агенция „Пътна инфраструктура“ да редуцира шума по този път намалявайки скоростта до 30км/ч. Това би било разумно само като временна мярка – до изграждането на шумопоглъщаща стена. В дългосрочен период такова ограничение на скоростта ще доведе само до сериозни задръствания, които междувпрочем и сега са големи, а това е главен път Бургас – Варна“, категорични са от сдружението в писмото си до институциите.
Членовете му отново апелират за изграждане на шумозащитно съоръжение и съответно пътно осветление, като посочват, че тяхна „цел е к.к. Слънчев бряг да стане по-тих, по-комфортен и по-привлекателен“, за да се отговори на очакванията както на туристите, така и на постоянно живущите в курорта.
„Но най-важното е да се осигури тяхната сигурност от гледна точка на трафика“, посочват от Съюза на собствениците.
Към документа е приложено и самото писмо-отговор на АПИ от 6 ноември, което е адресирано до Пламен Копчев – председател на сдружението, с копия до председателя на парламентарната Комисия по икономическа политика и туризъм Петър Кънев, до зам.-министъра на туризма Ирена Георгиева и до Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
То е подписано от инж. Иван Досев – член на Управителния съвет на АПИ, който посочва: „Републикански път I-9 Обзор – о.п. Слънчев бряг – Бургас е от изключително значение за Бургаския регион. През участъка целогодишно преминава интензивен трафик, а през летните месеци, поради нарастващия туристически поток, той допълнително се повишава.
Оценката на въздействие на автомобилния шум следва да е част от всяка една процедура по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда за инвестиционни намерения, разположени в близост до участъци от републиканска пътна мрежа. В този контекст е необходимо всеки един инвеститор сам да прецени целесъобразността на избраното от него местоположение за инвестиционните му намерения, спрямо предмета и целите на последващото му ползване.
Също така за опазване здравето и спокойствието на посетителите на хотелските комплекси е редно още при строителството им да се прилагат необходимите мерки за шумоизолация, особено ако се намират в близост до вече изградени пътни участъци.
Въпреки че считаме за основна отговорност на собствениците на хотелските комплекси да се грижат за здравето и комфорта на посетителите си, Агенция „Пътна инфраструктура“ има намерение да предприеме мерки за редуциране на шумовите нива в обхвата на път I-9, като ограничи скоростта на движение в курортния комплекс Слънчев бряг до 30 км/час в съответствие с Плана за действие към „Стратегическа карта за шум на пътни участъци в Република България с трафик над 3 млн. МПС годишно“.
В допълнение Ви информирам, че е стартирана процедура по включване на път I-9 в участъка от км 203+400 (кръстовище за с. Кошарица) до км 209+500 (кръстовище за гр. Несебър) в границите на урбанизираната територия на гр. Несебър. При положение че Агенция „Пътна инфраструктура“ даде положително становище, то стопанисването и поддържането на участъка ще се извършва в съответствие с разпоредбите на Закона за пътищата и правилника за неговото прилагане.“
Бургаският депутат от „БСП за България“ Петър Кънев, като председател на Комисията по икономическа политика и туризъм, реагира възмутено срещу АПИ: „Отговорът е скандален. Това за пореден път показва безхаберието на българската администрация, която става все по-нагла и по-нагла. Всеки е бил в чужбина и всеки е виждал как шумозаглушаващите огради километри наред вървят, за да осигурят един нормален живот на населението. А тука отговорът е „изместете си блоковете и хотелите, за да не ви е шумно“, което е абсурд. Поредният абсурд на българската администрация.“
По повод идеята да се ограничи скоростта на автомобилите на 30 км/ч, Кънев коментира пред „Флагман“ с ирония: „Още по-добре е да се забрани движението по пътя. Това генерално ще реши проблема – да затворят пътя. Но няма да се изненадам, ако българският чиновник измисли и това.“
Доколкото разбирам изследването е правено в градски условия, съответно с различен интезитет на трафика!
Тук говорим за междуградски път, международен коридор! Колкото до германците, те спират производство с вътрешно горене! Точно за това казвам деградирали.
23,
Тя, и магистралата е проектирана по туй време кажи речи, но я няма!
Колкото до разширяването на курорта, е ясно поне от 40 години! Ако не бе презастроен, то в пъти щеше да е по-голям!
Другия вариант, който проспахме е повишаване качество/цена, а не количество!
Но, за това се иска да не си избираме мафия да ни управлява!
"Research in Germany has shown that the greater the speed of vehicles in built-up areas, the higher is the incidence of acceleration, deceleration, and braking, all of which increase air pollution. German research indicates that traffic calming reduces idle times by 15%, gear changing by 12%, brake use by 14%, and gasoline use by 12% (Newman and Kenworthy 1992, 39–40). This slower and calmer style of driving reduces emissions, as demonstrated by an evaluation in Buxtehude, Germany. Table E-1 shows the relative change in emissions and fuel use when the speed limit is cut from 50kmh (31mph) to 30kmh (19mph) for two different driving styles. Even aggressive driving under the slower speed limit produces lower emissions (but higher fuel use) than under the higher speed limit, although calm driving produces greater reductions for most emissions and net fuel savings (Newman and Kenworthy 1992, 39 –40)."
Та като си застроихте терените при НЕЗАЧИТАНЕ на ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА и налична в ЗП и НСПП - ОГРАНИЧИТЕЛНА СТРОИТЕЛНА ЛИНИЯ СЪС ИЗРИЧНА ЗАБРАНА от 50м. сервитута на ПЪТЯ навътре ДА НЯМА НИКАКВИ ЖИЛИЩНИ СТРОЕЖИ, не търсете сега проблемите в АПИ, а си обезшумете хотелите със строителни шумоизолиращи панели. И се съобразявайте с фактите, че когато този международен път е БИЛ ВЕЧЕ НАЛИЧЕН И ПОСТРОЕН, вашите хотели даже не са били в проекти и чертежи, а местата на които сте сега са били държавна собственост и откъде да предвидят пътищарите лумпениядата затрупала тресавищата със строителни отпадъци и построили си върху ЕКОБОМБИ хотелчета.
Колата с 30 км/ч ще замърсява в пъти повече, а там говорим за главен път, да не казвам международен коридор!
Вариант 1: Разширение на пътя и стени, а не стена! Тука ще вметна, че технологиите са развиват, нашите политици деградират!
Вариант 2: Тотална промяна на трасето (за мен лично това е варианта)! Както изказвам мнение от години, България трябва да реализира магестрала Черно море, а не да краде от "обществени поръчки" за четирилентови пътчета, по които ограничението от 30 км е абсолютно малоумие!
В момент, когато целият свят се опитва да намали замърсяването, некви инвеститори не искат да допринесат за това, а егоистично гледат само своята печалба...
Не 30, 15км/ч да стане скоростта, ако трябва!
Сега някой друг да им плати за комфорта! Че то на този път през лятото и без това колите се движат с 30 км/ч.
п.п. то и аз искам да почивам на първа линия в Сл.бряг,но някой обезопасява ли ме от шума по алея първа???