Важно за всички кандидат-съветници! Забравете за сделки с общината, ако влезете в ОбС, ще си изпатите!
ЗМСМА предвижда сериозни ограничения за парламентаристите. Бъдещите общински съветници няма да имат право да сключват договори под каквато и да е форма със своята община
Дори най-безобидните договори за наем или услуга от дружество, в което общината има дялово участие, ще е причина за предсрочното прекратяване на мандата, алармира пред Флагман.бг адв.Михаил Хаджиянев.
Дълги години той бе част от Районната избирателна комисия (РИК) в Бургас и Общинската избирателна комисия (ОИК), участвал е в множество семинари, свързани с изборното законодателство и е сочен за един от най-тънките познавачи на Изборния кодекс и Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
Още през 2018 година, когато се прие Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, с който в заключителните му разпоредби и измениха чл.34,ал.5 от ЗМСМА Михаил Хаджиянев в интервю пред Флагман.бг предупреди, че много от съветниците ще изпаднат в несъвместимост и трябва да подадат оставка (ВИЖ ТУК).
Тогава законодателят взе мъдрото решение, образно казано, да не променя правилата на играта по време на мача, а да изчака започването на новия мандат. По този начин влизането в сила на закона за това сериозно ограничение се отложи за 1 декември 2019 година.
Рестрикциите са залегнали в два нормативни акта: Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно имущество, известен като Антикорупционния закон и Закона за местното управление и местната администрация.
В антикорупционния закон е залегнала забраната за общинския съветник да извършва определени действия в частен интерес, т.e. да водят до облага от материален или нематериален характер за него или за свързани с него лица. Тази забрана се пренася и в миналото-подобни действия са недопустими спрямо дружества, с които общинския съветник е бил свързан една година преди да стане такъв, а и за бъдеще време-общинският съветник няма право в едногодишен срок да става акционер, съдружник, управител и дори служител в дружества, за които е извършвал подобни действия, докато е изпълнявал службата си.
Тази рестрикция беше преодолявана, като съветниците не участваха нито в подготовката на докладната, нито в гласуването по съответната точка, в която имат частен интерес. Имаше подобни примери от последния мандат на ОбС Бургас, когато парламентаристи не гласуваха по точки, които пряко ги касаят и могат да имат облага.
В Закона за местното самоуправление и местната администрация вече има сериозни нови ограничения за общинските съветници. Досега имаше забрана на общински съветници да бъдат управители, изп.директори, прокуристи на дружества с общинско участие. От 01.12.2019г. общинският съветник не може да е едноличен търговец, съдружник, акционер, член на управителен, надзорен или контролен съвет на търговско дружество, което има договори не само с общината, но и с дружества с общинско участие и общински предприятия.
Няколко примера ще покажат широкия периметър на тази забрана. Дружество на бъдещия съветник в Бургас няма право да си поръча от кетъринга на ОП „Хляб и хлебни изделия“ за фирменото парти, а ако го направи – ще трябва да се сбогува с мястото си в ОбС.
„Ситуацията е много сериозна и се страхувам че голяма част от кандидатите за общински съветници не я разбират“ предупреди Михаил Хаджиянев и даде още драстични примери, като например лекар, който е общински съветник и е акционер, съдружник или управител примерно в лаборатория, не може да сключи договор за наем в нито едно от общинските лечебни заведения или дори с УМБАЛ Бургас, защото е търговско дружество с общинско участие. Той изпада в несъвместимост и има три варианта – да напусне фирмата си, Общинския съвет или да се откаже от договора.
Интересна е и следната хипотеза – ако е общинският съветник е общопрактикуващ лекар, т.нар „джипи“ и е едноличен търговец или еднолично дружество, няма право да наеме кабинет в общинската поликлиника. Този проблем ще засегне най-вече по-малките общини. Флагман.бг узна за подобен случай в Камено.
„Много от общинските съветници са хора с предприемачески идеи, за които е нужно закупуване на земи от общината, с оглед строителство, но сега ще бъдат сериозно затруднени при реализиране на проектите си, защото техните дружества няма да могат да извършват необходимите разпоредителни сделки с общината, включително и учредяване на право на строеж, изкупуване на остатъчни дялове, замени и.т.н“, допълни Михаил Хаджиянев.
Двата закона предвиждат и контролират поведението на общинския съветник в различни сфери на действия. Преди година един общински съветник от Бургас, който сега е водач на листа, получи правото от колегите си в ОбС да закупи идеалните части под своя сграда в центъра на града. Към момента на сделката, договорът не е нарушение на забраните, доколкото не е налице конфликт на интереси, но със сегашната поправка, ако се случи подобно действие между дружество на общински съветник и общината, това ще е нарушение на ЗМСМА, което от своя страна е основание за налагане на санкция от 10 до 30 хил.лева и прекратяване на мандата.
При друга хипотеза: Ако съпругата на съветник има договор с общинско дружество и той гласува перото за приемане на годишния му бюджет в общата финансова рамка, моментално изпада в конфликт на интереси, като е нарушен антукорупционния закон.
Според Михаил Хаджиянев и в Бургас ще има съветници, които биха могли да изпаднат в несъвместимост, но те ще са пренебрежително малко на фона на колегите им в по-малките общини. В морските общини , например, съветници със заведения няма да имат право да наемат тротоарни площи от общината. Ще са принудени да напуснат дружествата си, като прехвърлят собствеността на дяловете и акциите си на трети лица.
За конфликт на интереси и нарушение на ЗМСМА може да алармира всеки гражданин по време на предстоящия мандат. Общинските съвети по традиция избират комисия за конфликт на интереси, която е със статут на непостоянно заседаваща, която е компетентна за нарушенията на антикорупционния закон. Решенията относно нарушенията на ЗМСМА ще бъдат разглеждани от Общинската избирателна комисия, която е компетентна за прекратяване на пълномощията на общинския съветник. Очаква се през следващите четири години тези комисии да бъдат залети от сигнали за предполагаемо нарушение на законите.