×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • В четвъртък ще бъде спряно движението по Дунав мост при Русе
  • Откриха изчезнал човек в Рила планина след мащабна акция с дронове и шейни
  • Бюджетът за 2025 година е обнародван в „Държавен вестник“
  • Александър Лукашенко встъпва в длъжност за седми мандат като президент на Беларус
  • Пореден ден на протести в Турция заради ареста на Имамоглу
  • Празнуваме Благовещение - ето кой има имен ден
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?


Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен
25 Юли 2019, Четвъртък, 21:20 ч.

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България, предава Днес.БГ

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.

Прочети още на: https://www.dnes.bg/obshtestvo/2019/07/25/zashto-biznesyt-predpochita-da-investira-v-turciia-a-ne-v-bylgariia.417576
 


В категории: Бизнес


9
Коментара
Флагман.БГ Пак я забъркаха в подла измама Пак я забъркаха в подла измама 25/03/2025, Вторник 16:20 0
Това са най-самотните зодии
Това са най-самотните зодии 25/03/2025, Вторник 15:40 0
9
Коментара по темата
9.
Николай
26.07.2019 10:24:28
0
0
.За завода на WV все още няма окончателно взето решение.Единствено държавната телевизия ARD публикува някакво уж сигурно предположение,в Сайта си ,което обикновенните немци коментираха гневно и с недоумение,че е избрана Турция вместо БГ страна от ЕС .Въобще общественото мнение тук е в полза на България .А единствения аргумент в полза на Турция който е споменат е уж по добрата локация на Измир
8.
XX
26.07.2019 10:02:19
0
1
1. "Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура," - "In the most recent Akamai report, an internationally recognized analysis of digital capabilities, the Bundesrepublik lags behind much poorer countries like Bulgaria in 25th place in a global comparison of average internet speeds."
2. "България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, " - резултат от споделянето на ония ценности дет съвета на европата и олихофрени кат плевнелиев и цветанов ни ги проповядваха...
@6
Да разбирам ли, че си съгласен, че членството на България в ес ни вреди?
За ако-то за завръщането на младите пак ще ти кажа "ако баба ти беше мъжка..."
7.
bai kosta
26.07.2019 05:51:01
1
4
Работната ръка ли е проблема?Че това не е никакъв проблем.Само да построят завода в България ,ще докараме работници от Украйна и Молдова, както е в туризма.Тъй се.
6.
www
26.07.2019 00:25:03
7
5
Първо, не е бизнесът, а Фолксваген. Фолксваген не са целия бизнес и в никакъв случай не са образец за коректен и изцяло законен бизнес. Само да припомня, че са доказани измамници с фалшификацията на показателите на дизеловите двигатели.

Второ, никога няма да разбера тези българи, които изпадат в някакъв перверзен оргазъм, когато плюят всичко родно и превъзнасят всеки и всичко, стига да не е наше. Отидете да поживеете малко в Турция бе, нали е много хубаво!

А сега за завода: ФВ избра Турция, защото ще им построят цялата инфраструктура, обещани са стотици милиони евро помощ в пари, ще ги освободят от данъци, включително осигуровки за служителите си, а отделно им гарантират и изкупуване на автомобили от държавата. Това по правилата на ЕС е нерегламентирана държавна помощ и като такава е забранена, затова и България не може да направи същото, дори да разполага с възможности (а ние разполагаме). Отделно, държавата Катар притежава 17% от акциите на ФВ, които не са мажоритарен пакет, но са достатъчно, за да бъдат фактор. А Турция е най-големият приятел в арабския свят на държавата джудже, която има много пари, по скромно население и ако не беше подкрепата Саудитска Арабия щеше да ги е анексирала отдавна. Затова и катарците с цената на всичко връщат жестовете на подкрепящите ги. За тези, които не знаят, Турция има военна база в Катар. Толкова.

Последно, за липсата на работна ръка - в България има към 400 000 души с инженерни специалности. Ако прибавим среднистите цифрата ще е над милион. Дори в момента имаме кадри за поне 10 такива завода, а ако се върнат хората от чужбина и 30 ще можем да захраним без проблеми. Образованието ни все още е доста по-добро от турското, а аз лично, в кола произведена в Турция от тамошните инженери, моето семейство няма никога да го кача, каквото ще да ме убеждават бизнесмените от ФВ и други печалбарски групи.
5.
Дог
25.07.2019 23:14:58
0
7
Заменям стар фолк-сваген за млада фолк-певица !
4.
Зако
25.07.2019 22:21:39
2
9
Да не са луди да инвестират у нас .
3.
Marinero
25.07.2019 22:16:55
1
0
0899976854
2.
наблюдател
25.07.2019 21:56:53
2
13
То беше пределно ясно от самото начало че ще инвестират в Турция. Какво ще правят в тази крадлива държава като нашата и кой щеше да работи в тези заводи. Нито кадри нито специалисти
1.
7887
25.07.2019 21:41:19
1
21
За турците фолксвагени,за нас- фолк с вагини. хаха
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Димитър Николов в дебат за радона: Няма да позволя да ме рекетират. Точка! Димитър Николов в дебат за радона: Няма да позволя да ме рекетират. Точка! Апаратчета няма да купувам, решенията идват от Министерството, категоричен е Николов Еврозоната е възможност за растеж и стабилност на българския туризъм Еврозоната е възможност за растеж и стабилност на българския туризъм Въвеждането на еврото ще улесни пътуването на туристите от Еврозоната, които през 2024 г. представляват близо 30% от всички чуждестранни туристи, посетили страната ни Първо място за учениците от Свети Влас на общинския кръг на националната викторина по безопасност на движението Първо място за учениците от Свети Влас на общинския кръг на националната викторина по безопасност на движението Отборите премериха сили в трите етапа на състезанието Европа се готви за война, а не за мир - видно е от тези 7 действия Европа се готви за война, а не за мир - видно е от тези 7 действия Ситуацията, в която светът се намира, не е никак розова Инвестициите в Бургас не са случайни, те са планирани Инвестициите в Бургас не са случайни, те са планирани Равнец е неоползотворен ресурс с огромен потенциал – Бургас няма време за губене, категоричен е съветникът от ГЕРБ "Мама Знае" празнува 8 години подкрепа за бъдещи и настоящи родители! "Мама Знае" празнува 8 години подкрепа за бъдещи и настоящи родители! През годините през безплатните семинари и онлайн обучения на „Мама Знае“ са минали над 50 000 родители от цялата страна Америка е на колене – жълтопаветната съпротива я удари с пълна сила! Америка е на колене – жълтопаветната съпротива я удари с пълна сила! За една нощ САЩ от храм на демокрацията се превърна във Враг №1 за родната либерална общност Министерството на туризма представи България на международното изложение International Tourism Trade Show Министерството на туризма представи България на международното изложение International Tourism Trade Show Над 432 хил. полски туристи са посетили страната ни през 2024 г. 41 кг кокаин за 19 милиона лв. пристигнаха на пристанището в Бургас в контейнер с банани 41 кг кокаин за 19 милиона лв. пристигнаха на пристанището в Бургас в контейнер с банани Пратката е от Еквадор, получател са БГ фирми, занимаващи се с плодова индустрия Бургас е пленник на фантазии – ожесточен диалог в ОбС за летището в Равнец Бургас е пленник на фантазии – ожесточен диалог в ОбС за летището в Равнец "Няма никакви имагинерни китайци, американци или ескимоси. Просто няма. Така че да очакваме Годо – не си струва", красноречив бе кметът Димитър Николов
Погрешка: Представители на правителството на Тръмп добавиха журналист към чат група с военни планове Погрешка: Представители на правителството на Тръмп добавиха журналист към чат група с военни планове Доналд Тръмп каза пред репортери в Белия дом, че не знае за случилото се Голям талант загина при тази катастрофа Голям талант загина при тази катастрофа Медии в Португалия изнесоха подробности и информираха, че Мартинс се е преобърнал няколко пъти с автомобила си, който се е забил в бетонната стена на тунела "Ковело" Върна се при богатото си възрастно гадже Върна се при богатото си възрастно гадже Даниела е най-меркантилната участничка във формата  Инфаркт уби директора на Samsung Инфаркт уби директора на Samsung "Той почина от сърдечен арест", заяви говорител на дружеството Администрацията на Тръмп с голям гаф Администрацията на Тръмп с голям гаф Журналист получи достъп до дискусия с военни планове Сериозно земетресение в... Сериозно земетресение в... Нова Зеландия Козирогът да се довери на интуицията, а Стрелецът да не рискува! Козирогът да се довери на интуицията, а Стрелецът да не рискува! Хороскоп за деня – 25 март 2025, вторник  ООН разкри как е убит Марин Маринов в Газа ООН разкри как е убит Марин Маринов в Газа Изстрелът е бил от израелски танк Добри новини от Рияд! Държавният департамент тръби, че САЩ никога не са били по-близо до  мира в Украйна Добри новини от Рияд! Държавният департамент тръби, че САЩ никога не са били по-близо до мира в Украйна Двете страни не бързат да разкриват съдържанието на разговорите Показа се по бельо в САЩ Показа се по бельо в САЩ Геня е бивша муза на Гришо
Делян Пеевски Делян Пеевски Няма да допусна България да се превърне в държавата на абсурдите Виц на деня Виц на деня - Кога ще е готова поръчката ни?
- Не знам точно.
- Кажете грубо.
- Не знам, да ти е*а майката!
Виц на деня Виц на деня - Ленче, отивам до кръчмата, облечи си балтоня.
- И мен ли ще вземеш?
- Не ма, спирам печката.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Чисто технически, смартфонът е вградената черна кутия на живота ви.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори