Да се допускат ли МПС-та до Автогара Юг? За автомобилните кентаври и мантрата със сигурносттта
Темата периодично влиза в дневния ред на обществото, а мненията са крайно противоположни
От откриването на реконструираната автогара "Юг" в Бургас през 2015 година в общественото пространство тече дебат дали трябва да се ограничава достъпът до терминала. Мнозина са на мнение, че в локалното платно трябва да се допуснат и таксита, а защо не и лични автомобили, извърщващи бързи трансфери. Други обаче са категорични, че това ще причини задръствания и повече негативи, отколкото позитиви.
Темата периодично влиза в дневния ред и на Общинския съвет, а последният повод бе питане на Чанко Мирчев от БСП, който се интерусваше защо не се допускат таксита и какво налага рестриктивните ограничения. Отговорът на администрацията бе, че ще се създадат предпоставки за ПТП-а, а влизането на колите до терминала, ще забави и автобусите от обществения транспорт. Флагман.бг залага на плурализма и днес ще ви предоставим двете диаметрално различни позиции на нашите автори.
За автомобилните кентаври и философията на обществения транспорт
Иван Колев
Реконструкцията на автогара "Юг" е част от проекта за модернизиране на градския транспорт, а това включва и цялостна промяна на философията вътрешноградското пътуване. За ограниченият достъп до терминала има съвсем разумно обяснение - дава се превес на обществения транспорт за сметка на автомобилите. И в това няма нищо лошо. Дори напротив - модерна практика, която от десетилетия се прилага във всички големи градове.
Бургас може и да не е с мащабите на Амстердам, например, но и не е проектиран за толкова много автомобили - по официални данни над 100 хил.регистрирани в Община Бургас. Внушителна цифра при положение, че населението на града е около 220 хил.души.
Това бе идеята и за модернизирането на градския транспорт - да се осигури качествена алтернатива, за да може хората да си оставят колите пред домовете и да ги използват само при крайна необходимост или пътуване извън града. Това е и концепцията на буслентите - нищо да не спира движението на обществения транспорт, за да се гарантира по-бързо преход от точка А до точка Б, отколкото с лек автомобил.
Още при проектирането на автогарата през 2013 година бе заложена подобна идея - автобусите по възможност да нямат контакт с другите превозни средства и да не подадат в задръствания, а такива обезателно ще има, ако се допуснат такситата и личните автомобили.
Не е решение престой до няколко минути за таксиметровите шофьори, защото практиката е показала, че нарушителите винаги ще намират оправдание, за да просрочат престоя си и на практика да превърнат едно от локалните платна в паркинг. "Тук съм за малко, сега тръгвам!", ще бъде редовната реплика на всеки таксиметров шофьор, който влезе до терминала, уж да чака пътник. Резултатът лесно може да се предвиди - изнервени шофьори, хаос и напрежение.
И всичко това при положение, че на по 100-ина метра има две таксиметрови стоянки - пред Гарата и до входа на Пристанището. На 40-50 метра от терминала съвсем спокойно може да спре кола и без да пречи на движението да качи пътника. И не на последно място от спирката пред автогарата може да се отиде до всяка точка на града за няколко минути.
На някои може да им е трудно да се отделят от автомобила си, да са сраснали с него, да се е превърнали в получовек, полукола, истински кентавър, който задължително трябва да отиде дори до най-кратката точка на четири гуми, но е необходимо да се приспособят с променящата се среда, защото в следващите десетилетия пътуването с кола ще става все по-трудно и по-скъпо.
Как сигурността се превърна в мантра и скри истинската причина за ограничения достъп до Автогара "Юг"
Георги Русчев
Когато някой или някоя институция не иска да свърши дадена работа, има няколко ключови фрази и словосъчетания, които се използват да се обърне общественото мнение против решаването на проблема. Например „несъобразена скорост“ (за да не се казва „превишена скорост“) при катастрофи или „предпоставка за ПТП“ (когато например дадено кръстовище е регулирано неправилно), или „стремим се към прозрачност“ (когато всъщност всичко е възможно най-непрепрозрачно и задкулисно).
Точно такъв е и случаят с обяснението на Община Бургас за това защо няма достъп до такситата на централната автогара в града. „Ако бъдат допуснати там, ще пречат на автобусите и ще създават предпоставки за пътнотранспортни произшествия“. Именно това бе официалното обяснение защо никога таксиметрови автомобили все пак няма да бъдат пуснати да влизат на автогарата.
Но да разгледаме проблема в дълбочина
На първо място самата организация на движение около автогарата е меко казано странна. Със само един вход и съответно изход, навигирането на каквито и да е превозни средства вътре се превръща в ад. Самият проект на сградата не предвижда в нея да влизат автомобили, което на практика се оказва прецедент, ако не за България, то поне за големите градове в страната. Та дори и Автогара Запад в Бургас предвижда възможност за автомобилен достъп, а тя е по-малко използвана от централната.
Само погледнете централната автогара в София – два входа и два изхода, локално движение пред самия вход, където буквално има опашка от чакащи таксита. Има идея, има организация, има и изпълнение. По същата логика можем да разгледаме и жп гарата в Бургас, където все пак има достъп на таксита до специално изградено локално движение пред централния вход откъм бул. „Иван Вазов“
Като второ трябва да споменем и обръщалото на автобусите от градския транспорт, което според мнозина е на практика безсмислено. На едно място там са струпани буквално 4 спирки, които действат като основен хъб за цялата вътрешноградска система на транспорт. Това е и единият аргумент на Общината – че в близост до автогарата имало спирка. Никой не уточнява обаче, че зимата настилката там е хлъзгава.
Тоест, за да стигнем от сегашната автогара дори до спирката през зимата, се налага да преминем един маршрут, които е меко казано опасен дори за млади хора, а какво остава за по-възрастните и трудно подвижни жители на Бургас. А ако успеем да разчетем картата на градския транспорт, с която дори и кореняците бургазлии се затрудняват, то в зависимост от багажа, трябва да платим между 1.50 лв. и 3 лв. (ако багажът е по-голям се заплаща втори билет, бел.а.), за да достигнем евентуално до желаната от нас след дълъг път дестинация.
Не на последно място е важно да се спомене, че таксиметровите коли са обществен транспорт. В никакъв случай не защитаваме някои от най-наглите представители на професията, но в по-голямата си част, това са хора, които плащат по-големи данъци и са принудени да спазват други правила за движение, тъй като спадат в тази категория. Въпреки това, те не са допускани дори до спирките на градския транспорт, да не говорим за бус лентите, а какво остава за автогарата.
Нима проектантите, и възложителя /Община Бургас, на дето има цял отдел с не знам си колко калпака/ не са знаели, че има нужда от паркинг? Точно за това е престъпно, а за некадърността си плащате, и ще плащате прискъпо!
Има и друга страна, която обаче стои много встрани от проблема!
Колите нямат "спирка", но очакваме пространството да се разширява!?
Улиците пълни с коли за които нито са проектирани гаражи, нито паркинги, а ако има проектирани гаражи, то на 90 % са със сменено предназначение, което също си е престъпление! Не кадърността се е впила в Управлението, а дълговете прикриват тази некадърност! Отворете си очите! Бургас е затънал в дългове, които не могат да бъдат стимул за инвеститори! Или ще "клекнете" пред тях, и пак ще бъдете прецакани.
Те правили недоправили като проектирали, откраднали парите, сега наово корекции. Прокуратура, съд присъда и да си плащат за некадърността!
Само, че трябва българите да отидат да гласуват и да изберът такива като Иванчева, които са готови да се борят срещу мафията герб-дпс-бсп! Такива хора ни трябват! Борбени! Комунисити и клонинги само крадът и са ортаци в кражбите.
Па аз му викам На всяка гара по света има поне паркинги като хората защо тук няма
И оня вика махай са чуваш ли ...
Казах му като си разтоваря гостите тръгвам.
Димек еби си макята културно
Другия път ще им кажа че водя китайска делегация ;-)
Вярно ли е , че една спирка е фактурирана над 500000лв?
Но няма да споделя причините за това, като му дойде времето, услужливо ще посоча причините и фактите да се закрие! Стига тея крадци да си пишат активи на пишещите братя. Но инае сме тролове....
А те уж не четът какво го вълнова народа, но после с много пари и нашите идеи си пишат точки крадците от общината! Селски тарикати! Хайде ве селяни, хайде сетете се защо трябва да бъде закрита като изключително опасна.....
А градския ви транспорт е безумно скъп за разстоянията които покрива и това е причината хората да не го предпочитат и да продължават да използват автомобилите си, въпреки рекета който прилагате върху тях със сини и зелени зони.
Това е.
Имаме може би най-натоварената автогара по Черноморието, която е в "синхрон" с жп гара, а от скоро и пасажерски порт! Какъв плурализъм ми блещите? Абсолютно некадърно, и престъпно проектиране.