Съдружник на фалиралата печатница в Българово се оказа собственик на тайнствените БМВ-та
Там дълги години се печатаха вестниците на Бургас, но огромната за времето инвестиция от $500 000 не успя да се изплати
В края на миналата година автомобилни фенове, обединени в организация, наречена Център за борба с Ръждата, откриха 11 чисто нови BMW-та, пета серия, произведени през 1994 година, да стоят вече 25 години в склад до Благоевград.
Откритието предизвика огромен интерес сред българската автомобилна общественост. Оказа се, че са купени от Димитър Тадаръков и са стопанисвани от д-р Александър Германов в хале в приватизирания от Тадаръков Завод за механични конструкции (ЗМК), съобщава Fakti.bg .
Според Георги Калинов от сдружението "Център за борба с Ръждата", автомобилите са били купени от фалирал испански дилър на BMW и били 200 на брой. Повечето са разпродадени в България, но на 1 януари 1995 година у нас бяха въведени нови данъчни правила, което автоматично направи колите с 20% по-скъпи за една нощ.
Именно това, според Калинов е затруднило бързото им продаване с добра печалба и те са прибрани във въпросния склад. През първите години са обслужвани от местния дилър на BMW, като са им сменяни масла и течности, но впоследствие тези коли съвсем са забравени. Автомобилите са модели 520i и 525i.
Десет от тях са седани, а една е комби. Калинов споделя пред една норвежка телевизия, че интересът към колите е огромен и получават запитвания от цял свят. Документите, които все още могат да се видят на предните стъкла на колите показват, че първоначално BMW-тата са били продавани на испанския пазар и че са със скромни нива на оборудване.
Георги Калинов споделя още, че собственикът проф. Димитър Тадаръков не иска да продава колите сега и се стреми да не се набива на очи.
Тъй като автомобилите са модели от 1994-а, те попадат под новото 20-годишно правило за внос на автомобили в много страни от Европа, което означава, че нямат вносни мита, освен ДДС, което би предизвикало още по-голям интерес при евентуалната им продажба. Първоначалните сведения обаче са, че ако колите бъдат продадени, то цената им съвсем няма да е ниска.
Самият Тадаръков казва пред агенция “Блиц”, че колите са на побег от 3 до 12 км, т.е. само да ги придвижат до автовозите. Той покарал един от тях наскоро и установил, че е в отлично състояние.
Тадаръков твърди, че ще продаде колите на търг през 2044 година. Тогава те ще са на половин век и ще струват много пари.
Проф. Димитър Тадаръков приватизира през 1990 година “Булгарлизинг”. Две години по-късно дружеството участва със средства в купуването на изключително скъпа, но за сметка на това морално остаряла шведска ролна машина, на която дълги години се печатаха бургаските вестници. Тя бе монтирана в хале на кооперация “Черноморка” в Българово. Инвестицията от близо половин милион долара - огромна за началото на 90-те години сума - така и не успя да се изплати. Сега печатницата е затворена и едва ли някога ще заработи отново.
Тадаръков бе шеф и на фонд “Земеделие”, когато страната се управляваше от кабинета на Сергей Станишев.
Баси касовия филм дето ще стане.