×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • На 26 март празнуват всички с имената Гавраил, Гаврил, Гавраила, Гаврила, Габриел, Габриела, Габи
  • Кабинетът ще обсъди важни решение по договора за закупуване на медицинските хеликоптери
  • Отбелязваме Световния ден за информираност за епилепсия, осветяват Моста в Бургас в лилаво
  • Психиатри в цялата страна излизат на протест заради 5-процентовото увеличение на заплатите им, което според тях е „крайно унизително”
  • Хороскопа си за деня виж тук
  • Чарлз Трети отмени посещението си във Ватикана заради здравето на папата
  • Облаци и дъжд надвисват над България днес
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Тишев се притеснява за държавното БДЖ – България се отваря за европейските железници


Тишев се притеснява за държавното БДЖ – България се отваря за европейските железници
Летифов от ДПС, както и Иван Вълков и Станислав Иванов от ГЕРБ (отляво надясно) опонираха на бургаския соцдепутат (горе)
07 Февруари 2019, Четвъртък, 18:25 ч.
Автор: Лъчезар ЛИСИЦОВ

Причината е либерализация, свързана с транспониране на норми от ЕС

Либерализация на ЖП превозите у нас може да наруши националния интерес и интересите на „Българските държавни железници” (БДЖ). За това алармира бургаският депутат от „БСП за България” Николай Тишев.

Това стана на пленарен дебат в четвъртък по повод промени в Закона за железопътния транспорт, предложени от Министерския съвет.  

Депутати от ГЕРБ и ДПС обаче отговориха, че опасност за националните интереси няма.

„Формално погледнато, с този законопроект ние транспонираме три евродирективи и два регламента в нашето законодателство”, каза Николай Тишев. "На пръв поглед поредните директиви, които трябва да приложим в България. Голямото предизвикателство обаче в случая е, че с тези промени ние либерализираме вътрешния железопътен пътнически пазар в България за външни, в случая европейски ЖП превозвачи. Т.е. ние даваме пълна свобода за ЖП каботажа в България.

И тука въпросът е – по какъв начин отстояваме нашия национален интерес, по какъв начин защитаваме нашия национален превозвач „БДЖ пътнически превози”.”

Опасенията на Тишев са, че чуждите превозвачи ще дойдат у нас с нови влакове, докато БДЖ се отказало от нови мотриси и предпочитало да купува амортизирани, т.е. употребявани средства.

Затова и било ясно кой ще предложи по-добри условия при съревнование (при обществена поръчка – б.а.).

Според Тишев външните фирми ще предпочетат най-доходоносните отсечки, докато за БДЖ щели да останат губещите.

Управляващите уверили, че държавният превозвач е защитен до 2024 г., тъй като е спечелил поръчка и е сключил договор.

Времето дотогава обаче е малко, смята Тишев, и въпросът е какво ще се случи след това. Според него държавата дори и да има възможност да защити БДЖ, няма гаранция, че ще го направи. Имало примери в това отношение. Освен това външни фирми можело да съдят страната при определени условия.

 „Европа иска от нас да приемем либерализацията на ЖП пътния транспорт в България. Едновременно с това обаче иска да приемем пакета „Мобилност 1”, т.е. плана „Макрон”, който ограничава нашите международни автомобили и автомобилни превозвачи на тяхна територия”, коментира Николай Тишев.

„Ами ние ако трябва да приложим плана „Макрон” за ЖП превозите, след всеки три седмици опериране на чужди влакове ние трябва да ги караме да се прибират за почивка една седмица в Германия или във Франция. Или трябва за машинистите, които са чужди граждани, било то и от Европейския съюз, да приложим същите правила, които на нас ни поставят за българските международни шофьори. Или въобще, ако трябва да прилагаме, така да се каже, плана „Макрон” за България за ЖП превозите, ние въобще свободния каботаж не трябва да го позволим на наша територия”, каза още бургаският депутат.

Според него с този законопроект българският национален интерес не е защитен. БСП от своя страна имали готовност да предложат промени на второ четене, с които това да се случи.

Председателят на транспортната комисия Халил Летифов от ДПС не се съгласи с Тишев. Той обясни, че партията му  ще подкрепи законопроекта.

Според Летифов, ако сме имали претенции към еврорегламентите, е трябвало да ги изложим преди, когато те са били обсъждани. Сега те вече били закон и следвало да се приложат.

Освен това имало разлика между националния интерес и този на БДЖ.

В момента също не било забранено международни влакове да превозват, когато минават през България. Те обаче не получавали субсидия, за разлика от БДЖ.

Летифов не вярва, че държавата ще позволи външни превозвачи да действат само по печелившите линии. Законът позволявал националният интерес да бъде защитен.

Разликата с пакета „Макрон” пък била, че нашите превозвачи са превзели Европа на база на принципите на конкуренцията.

Важно за българските граждани е дали ще се подобри услугата, смята още Халил Летифов.  Той подчерта, че БДЖ има сериозни проблеми, които трябва да се решават.

Станислав Иванов от ГЕРБ също подкрепи колегата си от ДПС, както и самия законопроект.  

Изказване направи и друг бургаски депутат - Иван Вълков от ГЕРБ.

Според него в случая става въпрос за отваряне на пазара на вътрешните услуги, но националният интерес можело да бъде защитен. Вълков обясни, че и към момента нашият пазар е либерализиран и то още от 2009 г. Сега просто либерализацията се разширявала.

Той също припомни, че БДЖ е спечелила обществена поръчка през 2009 г. за 15 години.

„Т.е. до 2024 г. нашият пазар е напълно защитен”, отсече Вълков.  

След това можело да се обяви нова поръчка. Условията на европейското законодателство обаче позволявало държавата да извърши и директно възлагане. Причината е, че нашата мрежа била с 20 милиона влаккилометра, т.е. под границата от 23 милиона.

„Държавата напълно може да защити както пазара, така и националния превозвач. Така че аз смятам, че всичко друго е спекулации”, заключи Иван Вълков.

Николай Тишев не опонира на тези аргументи. Никой друг от БСП не взе участие в дебата.

Законопроектът мина на първо четене с 93 гласа „за” срещу 32 „въздържал се”.

 

 


В категории: Бизнес , Политика


Флагман.БГ Несебър отбеляза Деня на Тракия Несебър отбеляза Деня на Тракия 26/03/2025, Сряда 14:47 0
Флагман.БГ Напусна ни известен ресторантьор Напусна ни известен ресторантьор 26/03/2025, Сряда 12:41 0
5
Коментара по темата
5.
Дернев
08.02.2019 06:44:38
2
2
Поредна проява на наглос от страна на БСП. Доста от тяхните министри на транспорта са за затвора за състоянието на ЖП транспорта у нас. А и не само техни. Отваряне към Европа, разбира се. А за БДЖ да търсят партньор от Холандия съвместно да обслужват трафика Ротердам ,- Карнобат. БГ е важен транспортен участък в евроазиатския трафик. Никакви задръжки и ограничения не трябва да има при нас.
4.
Наблюдател
07.02.2019 22:24:56
2
4
.... И защо се притеснява!? Че ще свърши “Мандрата” ли!? БДЖ отдавна се е превърнало в една вонлива дупка, поглъщаща милиони левове и станала партийна хранилка на властимащите! Колкото по бързо бъде закрито, толкова по добре за хората...
3.
bgman
07.02.2019 21:48:04
2
6
Тишев, кога последно слезе от парламентарния мерцедес и пътува с влак до Бургас? Че то си е като филм на ужасите - ако не дерайлира, ще се запали или ще се откачи вагон...
Този превозвач ли да пазим???
Мерси, няма нужда....
2.
Raccoon
07.02.2019 19:00:33
1
1
https://www.youtube.com/watch?v=C-u5WLJ9Yk4 SPOKO HAHAHAHA !
1.
bate Goiko
07.02.2019 18:45:31
4
5
pritesnyava se , che nyama da se poluchat negovite planove , a chujdite ! Kesteniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii .
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Радио POWER FM-Бургас спира излъчване в ефир на честота 91.1Mhz Радио POWER FM-Бургас спира излъчване в ефир на честота 91.1Mhz Любимата си музика ще може да слушате пак след бърза настройка Над 90 млрд. лева спестявания „кътат“ българските домакинства Над 90 млрд. лева спестявания „кътат“ българските домакинства Сумата се равнява на 42,3 от брутния вътрешен продукт (БВП) на България Брутална катастрофа! БМВ се вряза в камион, има тежко пострадали (СНИМКИ) Брутална катастрофа! БМВ се вряза в камион, има тежко пострадали (СНИМКИ) ПТП-то е край Монтана  Продажбите на нови коли в България намаляват Продажбите на нови коли в България намаляват Купуват повече хибридни Кунг-фу майстор вилня в Несебър, потроши столове на заведение и май не е сам Кунг-фу майстор вилня в Несебър, потроши столове на заведение и май не е сам Вижда се, че непознатият мъж излиза от близкото казино, а след това агресира върху мебелното обзавеждане на обекта в съседство Скандал! „Отворено общество“ на Сорос ще определя рейтингите на българските университети Скандал! „Отворено общество“ на Сорос ще определя рейтингите на българските университети Това е ключов въпрос, защото от оценките зависи финансирането на ВУЗ-овете Над 30 кръводарители до ранния следобед след старта на кампанията „Дари кръв - спаси живот“ Над 30 кръводарители до ранния следобед след старта на кампанията „Дари кръв - спаси живот“ Въвеждат еднодневни винетки Въвеждат еднодневни винетки Камионите с “такса задръстване” Министерството на туризма глоби концесионера на плаж Бутамята Министерството на туризма глоби концесионера на плаж Бутамята До решението се стигна след резултатите от незабавната проверка, разпоредена от министъра на туризма Мирослав Боршош Вандализмът срещу Мъск или как толерантността умря от собственото си лицемерие Вандализмът срещу Мъск или как толерантността умря от собственото си лицемерие Как за една нощ защитниците на човешки права станаха терористи
Напусна ни известен ресторантьор Напусна ни известен ресторантьор Тъжната вест съобщава своя внук – Божидар Данаилов, наследник на известния пловдивски ресторантьор и дългогодишен собственик на ресторант „Малкия Бунарджик" Наемите в Лондон доближиха 3220 евро Наемите в Лондон доближиха 3220 евро В Рим искат 2000 евро на месец Почина Детето на хилядолетието Почина Детето на хилядолетието Издъхна едва на 25 години  Търпят бой, унижение и забрани Търпят бой, унижение и забрани Зад лъскавия живот на турските актриси се крие високата цена на успеха Мощен бизнесмен, ударил шамар на Костадин Костадинов, празнува днес Мощен бизнесмен, ударил шамар на Костадин Костадинов, празнува днес Става на 58 години Трагичната история на Джъстин Бийбър и сексуалния тормоз в музикалната индустрия Трагичната история на Джъстин Бийбър и сексуалния тормоз в музикалната индустрия Днес някогашната тийн звезда е развалина От Белия дом с подробности за гафа с журналиста и военните От Белия дом с подробности за гафа с журналиста и военните Съветник на американския президент пое отговорност Тръмп се хвали с напредък за мира в Украйна, но сделката за АЕЦ „Запорожие“ пропада Тръмп се хвали с напредък за мира в Украйна, но сделката за АЕЦ „Запорожие“ пропада  От Кремъл са категорични, че АЕЦ „Запорожие“ е руска и прехвърлянето й на друга страна е невъзможно  Знаменит тенисист с култово последно желание Знаменит тенисист с култово последно желание Агилера поиска студена бира Желание за стриптийз в „Ергенът“, но Мартин отказа Желание за стриптийз в „Ергенът“, но Мартин отказа Това е гадно, каза той, след като Анна-Мария го би в игра и това й даде право да поиска нещо от него
Станислав Балабанов Станислав Балабанов Отдавна са им спестяванията на депутатите от "Възраждане" в евро Виц на деня Виц на деня - Ало, обаждам се само да ти кажа, че те обичам!
- Господине, объркали сте номера! Ние сме фабриката за ракия...
- Знам...!
Виц на деня Виц на деня - Асане, наеш ли английски?
- Да!
- Какво означава 7 days?
- Курасан...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато една жена спре да яде след 18.00, в 19.00 почва да гризе съпруга си!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори