Замайват ни с лични драми и протести, а цените на горивата пълзят нагоре тихо, пълзят...
Барел суров нефт днес се търгува за 114 лв.,а през 2011 г., при същото увеличение за литър гориво, той се е търгувал за 142.5 лв.
23 Октомври 2018, Сряда, 00:02 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВ, снимката е илюстративнаБез логично обяснение дизелът е на невиждани от години нива – 2.46 лв./л , А95 стигна 2.44 лв.
Трябва ни протест и то сериозен - срещу непоносимо високите цени на горивата, които изцеждат личния ни джоб и помпат цените на всичко останало, свързано с транспорт. В момента 1 литър дизел се търгува на бензиностанциите за цена между 2.21 и 2.46 лв., а най-нискокачественият, но и най-търсен бензин А95 е скочил до невиждани от няколко години нива – до 2.44 лв. за литър.Протестите от 2011 г. и 2012 г. срещу високите цени на горивата сериозно разклатиха властта. Тогава цените бяха сходни, като дизелът се продаваше за 2.55лв./л, а А95 за 2.49 лв. Тези числа скочиха с още близо 20-25 стотинки през първите месеци на 2012 г., което бе и таванът.
Цените сега са по-ниски от висотите им през 2011-2012 г., но каква е съпоставката с международната цена на суровината: Към днешна дата един барел суров нефт е 67$ при курс на зелената валута от 1.703. Това ще рече, че на българския пазар горивото се продава за 114 лв.
За сравнение същата тази статистика за 2011 г. изглежда по различен начин. Горивото се е търгувало за 94$ на барел, при курс на долара от 1.516 лв. Казано с други думи – тогава цената е била 142.5 лв. за барел (158,987 литра).
„Защо при по-ниски цени на нефта за барел днес, цените по бензиностанциите са същите, като тези преди 7 години?“, питат шофьорите и недоумяват кои са тия външнополитически фактори, които биха могли да диктуват у нас цените на горивата.
Дизелът се извисява с невиждани от години цени. Около това гориво в последните година-две имаше сериозни скандали. В началото на 2018 г. стана ясно, че най-големият производител на автомобили – немският концерн Фолксваген, е уличен в сериозни измами с екопоказателите на най-харчените им модели – TDI (turbo diesel injection).
Този скандал прерасна в европейска политика против "мръсното гориво" и преди няколко месеца то официално бе обявено от най-високо ниво за "горивото на миналото" и че "съвсем скоро" ще остане в историята.
Това е една от първите възможни причини за високата му цена - за да се откажат по-скоро любителите на дизелови коли от покупката им.
Тук обаче проблемът е в контрола и по-точно, защо се позволява на суверенната територия на България да се прокарват частни бизнес политики и няма контрол върху намеренията на големите играчи?
По информация на ОПЕК, повишението на цените се дължало на факта, че някои от държавите производителки на горива са намалили износа си. През 2016 г. се достигна до решение производството да се ограничи до 1.2 млн. барела на ден, а през 2018 г. това ограничение продължава. Това, разбира се, води до логична ситуация – по-малко продукт, за едно и също (дори увеличаващо се) търсене. Това е икономика за осмокласници, като резултатът е ясен - следва повишение на цените, защото търсещите са склонни да платят повече, когато няма достатъчно количество.
Но това са глобални процеси, контрол върху които нямат и големите играчи на пазара. И какво общо има това със суверенната малка и бедна България, която си има и собствен нефтозавод. Въпросът е кой диктува цените по бензиностанциите? И не е ли очеваден картелът.
„Мислехме, че става въпрос за кратки сезонни завишения в обекти покрай морето, но днес – близо месец след края на сезона, ръстът продължава, вместо да се спазва световната тенденция – горивото да поевтинява в студените месеци, то пълзи нагоре“, коментират потребителите.
Ще има ли протест срещи високите цени на горивата 7 години по-късно. По всичко личи, бе вървим в тази посока. Ако държавата не опъне ушите овреме на тези, които се договарят помежду си, а би трябвало да са в конкуренция.
В категории:
Бизнес
Три населени места в Община Троян са без ток
Най-малко 10 души са убитите при нови израелски удари в Газа
Коя е най-силната жена в зодиака
Щe дaдeтe ли $100 000 зa eднa нoщyвĸa? Toвa ca нaй-лyĸcoзнитe и cĸъпи xoтeлcĸи cтaи в cвeтa
За тези, които нямат време: лесен и вкусен десерт за броени минути
На Витоша: Непочистени пътища, не може да се стигне до ски пистите
26/12/2024, Четвъртък 12:20
1
Почина Георги Христов
26/12/2024, Четвъртък 12:00
0
Три населени места в Община Троян са без ток
26/12/2024, Четвъртък 11:40
0
Байдън иска от Пентагона да продължи активните доставки на оръжия за Украйна
26/12/2024, Четвъртък 11:20
2
От 10 месеца няма и следа от 17-годишната Ивана от Дупница
26/12/2024, Четвъртък 11:00
2
Марая Кери смятала, че е твърде млада за коледен албум
26/12/2024, Четвъртък 10:40
0
Най-малко 10 души са убитите при нови израелски удари в Газа
26/12/2024, Четвъртък 10:20
0
Без ток остана целият курорт Боровец
26/12/2024, Четвъртък 10:00
5
Тръмп: Китайски военни управляват Панамския канал
26/12/2024, Четвъртък 09:41
1
Джей Ло се чувствала пренебрегната като дете
26/12/2024, Четвъртък 09:20
1
Най-необичайните коледни традиции по света
26/12/2024, Четвъртък 09:00
1
Такси се вряза в пешеходци в Ню Йорк
26/12/2024, Четвъртък 08:40
3
"Троловете" използват едни и същи предварително подготвени текстове. А сега посочи ЕДИН сектор, реформиран успешно от Борисов, за ДЕСЕТ години абсолютна власт ? Чакам !