×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Професор съм в Софийския университет, а нямам право да преподавам в училище – абсурдно е


Професор съм в Софийския университет, а нямам право да преподавам в училище – абсурдно е
Най-важното е учителската професия да се отвори и това може да стане много лесно, казва бившият просветен министър Даниел Вълчев
17 Септември 2018, Понеделник, 15:30 ч.
Автор: Лъчезар Лисицов, снимка: "Фейсбук"

Образованието не е приоритет за българските правителства напоследък, след 2010 г. здравеопазването го изпреварва драматично като разходи, казва бившият просветен министър

Даниел Вълчев е роден през 1962 г. в Бургас. Юрист, адвокат, политик. Народен представител в 39-ото Народно събрание. Министър на образованието и науката (2005 – 2009 г.) в мандата на 40-ото Народно събрание. По това време бяха извършени някои от най-сериозните реформи в системата за последните десетилетия. Потърсихме г-н Вълчев за анализ на образованието почти 10 години по-късно, а поводът, разбира се, бе първият учебен ден.

- Г-н Вълчев, изминаха 10 години, откакто бяхте министър. Днес българското средно образование по-добро ли е или по-лошо оттогава?
- Оценките за българското образование, откакто аз бях ученик, винаги са били доста разнообразни. Има хора, които считат, че то е твърде лошо, а има хора пък, които изпитват някаква носталгия по онова време на соцобразованието и считат, че просто трябва да се възстановят моделите, които съществуваха тогава. Според мен българското образование нито е толкова лошо, колкото понякога си го представяме, нито е толкова добро, колкото заслужават децата. Така че в този смисъл то е горе-долу както си е в България всичко. Мен едно време като бях министър, често са ме питали – България е по еди-коя си световна система за оценяване на еди-кое си място и защо не сме като Швеция, Сингапур, Финландия и т.н. На което аз винаги съм отговарял – че ние по какво сме като Швеция, Финландия и Сингапур? По доходи ли, по здравеопазване ли, по пътна инфраструктура ли, по продължителност на живота? По какво точно сме като тях? Та трябва да си даваме сметка, че големите публични системи, каквато е образованието, при всички случаи в някаква степен са отражение на обществото такова, каквото е то. Така че ние се развиване безспорно, за съжаление не с темповете, които искаме, и за съжаление – не постоянно постъпателно; има и нагоре, има и надолу. Не е удобно да правя оценка на моя си екип, когато аз бях министър на образованието и науката, но мога да кажа, че ние се опитахме да направим някои значителни неща и, слава Богу, част от тях успяха. Ние въведохме външното оценяване, най-силен и популярен израз на което са матурите. Въведохме самостоятелните бюджети на училищата. Вкарахме обратно в масовите училища децата със специални образователни потребности, т.е. с различна степен на инвалидизация, каквато е световната и в частност европейската практика. Мисля, че не лоши неща направихме в областта на възстановяване на училищните униформи, ритуалите в училище и т.н.

- Какво е належащо да се направи оттук насетне според Вас?
- След като се стегна системата (а системата на училищното образование наистина доста се дисциплинира от гледна точка на бюджетни разходи) и след като знаеш, че като пуснеш 1 лев, той отива може би не 100 процента, но горе-долу където трябва (въобще не е такъв въпросът със здравеопазването), би трябвало да се увеличава и обемът на финансирането. Защото колкото и да се говори, че образованието е  приоритет, има един прост критерий дали това е така – например, ако във вашето семейство от 1000 лева харчите 500 за фитнес и 100 за храна, очевидно е, че фитнесът е по-важен от храната. От времето на Тодор Живков образование и здравеопазване винаги са вървяли с едно и също финансиране с малки разлики през годините. Когато аз бях министър, за здравеопазване и за образование имаше горе-долу един и същи бюджет – малко над 2 милиарда. От 2010 г. насетне здравеопазването драматично изпревари образованието като разходи. И в момента бюджетът за здравеопазване е почти 4 милиарда, докато за образование едвам стига 3. Т.е. вече има сериозно изпреварване с една четвърт. Това показва от моята гледна точка, че образованието в никакъв случай не може да се каже, че е приоритет на българските правителства напоследък. За съжаление това е така.

- Въпреки че има едно рязко вдигане на заплатите по време на това правителство?
- Това също не е вярно, защото докато аз бях министър, имаше 30% вдигане на заплатите. Ако изчислите по време на това правителство, то е само на година и половина, максимум да има десетина процента.

- Планът обаче мисля, че е за двойно увеличение до края на мандата.
- Ако това е така, аз бих ги поздравил наистина, но засега това е планът. А както казваше покойният Николай Хайтов в разказа си „Мъжки времена“ - едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто – да го направиш. Дано да стане!

- Правителството често се хвали, че са започнали да приобщават децата, които не ходят на училище. Налице ли е наистина такъв успех, имате ли наблюдение?
- Нямам данни, за да мога да кажа. Ще кажа обаче, че това е доста голям проблем. Една от причините ние да имаме различно мнение за образованието е, че всъщност българското образование не е една система, а това са две паралелно съществуващи системи. Между другото, в България през последните десетилетия съществуват почти навсякъде две паралелни системи. Същото е и в здравеопазването. Един човек, който има съответно обществено положение и добри доходи, има принципно различен достъп до здравеопазване в сравнение с един пенсионер, който няма никакви доходи. Някак си ние свикнахме с тези две паралелни системи. И в образованието също е така. Ако ние замерим резултатите на децата от езиковите гимназии, част от частните училища, Американския колеж, вие ще видите, че те са напълно съизмерими с най-добрите образователни системи. Ако отидете обаче 200 метра настрани или в ромската махала, ще видите, че резултатите са коренно различни. Т.е. ние свикнахме, че има две системи и това е единият проблем. А другият е тъкмо този, който вие казвате – че всъщност част от децата не са обхванати от образователната система, със сигурност не и след една определена възраст. Не мога да кажа какви са числата, нямам достъп до тях през последните години. Сложността тук идва от това, особено в ромските общности, че образованието само по себе си не е много голяма ценност. По една или друга причина така се е сложило и там трябват специфични усилия, за да могат тези деца да бъдат прибрани в училище. По мое време един от големите проблеми беше, че голяма част от тези деца формално се водят, че ходят на училище, за да може училището да си получава субсидията и да има брой ученици. Ако трябва да употребя шеговито един израз от Наказателния кодекс, това е малко като една организирана престъпна дейност, защото и едната, и другата страна лъжат в статистиката, за да може единият да получава субсидията, а другият да си има образованието, без да полага усилия. Дали сега това е преодоляно, не мога да кажа, но дано поне да има такава тенденция, защото това наистина е голям проблем. Защото ако една общност няма образование и умения, какво може да се очаква след това? Как да го приобщиш към пазар на труда и в културни общности и т.н.? Това е наистина много важен проблем и дано наистина да има напредък.

- По отношение на нивото на учителите има ли някаква значителна промяна през последните десетилетия?
- Отново е трудно да се обобщи. Пак ще дам пример със здравеопазването и лекарите. Има прекрасни лекари, които са на световно ниво, има и такива, които случайно са попаднали в професията и да не дава Господ да попаднеш при тях. Същото е и с учителите. В България има над 80 000 учители. Между тях има прекрасни и като хора, и като професионалисти. Но има хора, които случайно са попаднали в професията. Това е във всяка професия. Така е и при вас журналистите - не всички са еднакви.

- Говорим за масовото ниво.
- За мен лично тук пак има една носталгия по соцвремето когато аз съм бил ученик, защото тогава в обществото имаше един патриархален модел и някак си учителят заместваше бащата и майката с авторитета си в класната стая. В момента самото семейство е в доста сериозна криза. Знаете, че една огромна част от децата са в семейства с разделени родители. И при това положение учителят няма как да компенсира и няма откъде да черпи условен авторитет. Големият проблем е (нещо което сме се опитвали още по мое време да направим, за съжаление синдикатите тогава имаха много силна възпираща роля, за да не се случи това), че учителската професия трябва да се отвори. Ще ви дам един пример, който на мен ми изглежда абсурден. Аз съм на 50 и кусур години. Доктор съм по право, професор съм в Софийския университет, даже и ръководител на катедра, преподавам на 19 или 20-годишните деца, когато дойдат в университета, но не мога една година по-рано да им преподавам в училище, защото нямам педагогическа правоспособност. Как ви се вижда това?

- Странно.
- На мен ми е доста странно. И аз повдигам един въпрос – защо системата все пак да не бъде отворена за един човек, който е завършил физика или математика, но няма учителска правоспособност. О'кей – той може би трябва да научи някакви неща, така е, безспорно. Но той спокойно може да го прави, докато работи, а не тепърва да отиде да учи 200 часа Макаренко, та да се яви на изпита, та да го пуснем при децата. Това ми се вижда много странно. И всъщност всичките вопли, че няма млади учители и т.н., те биха били уместни само при положение че ние сме отворили професията. Например, какво пречи хора, завършили университета, макар и без педагогическа правоспособност, да ги пуснем при децата като младши учители и да им кажем – ето, ти ставаш за две години младши учител; ако ти хареса, през тези две години бъди така добър задочно да положиш и три изпита. А не, както сега разбирам, че е идеята – една година те да били обучавани, пък можело и да е възрастен човек. Че кой е тоя човек на 45 години, който една година няма да работи, за да може да се квалифицира за учител? Според мен тази система няма да работи. Нека да отворим, нека да отворим! Това е най-важното нещо, според мен, което може да се направи. И между другото, много лесно може да се направи.

- Както се казва - бяхте министър, трябваше да го направите.
- Ами аз опитах да го направя, но реакцията на синдикатите тогава беше страховита. „Как така хора без квалификация ще влязат в класните стаи?“ Добре, има логика в това. Но как моите асистенти (наскоро имах конкурс), които нямат квалификация, влизат при студентите? Нещо да са им направили?

В категории: Просвета , Политика


Флагман.БГ “Джингъл белс” с гайда по родопски “Джингъл белс” с гайда по родопски 23/12/2024, Понеделник 11:00 0
ЦРУ се меси във войната в Украйна
ЦРУ се меси във войната в Украйна 23/12/2024, Понеделник 08:40 0
Принцеса Кейт става кралица скоро
Принцеса Кейт става кралица скоро 23/12/2024, Понеделник 08:20 0
Белгия се готви за война
Белгия се готви за война 23/12/2024, Понеделник 07:34 1
13
Коментара по темата
13.
Бивш учител
20.09.2018 17:25:03
0
0
„ Данните на Националния статистически институт сочат, че от учебната 2006/2007 г. досега са закрити 537 школа. Именно тогава стартира “реформата”, чийто баща бе министърът на тройната коалиция Даниел Вълчев. Равносметката сочи, че с последната порция набелязани за бастисване училища, от 2005 г. насам в България е унищожено всяко четвърто школо – от 2551 на брой, в момента те са 1887, т.е. 25% от тях вече ги няма. Данните на НСИ също са публични.
………………………………………………………………………
Ето ги отново данните на НСИ: през 2007-2008 г. училищата намаляват с 80, през следващата са затворени 300 (най-много, именно тогава Вълчев се развихри), през 2009 – 2010 г. се ликвидират още 50. След това намаляват по 30-40, а в последните 2 години са закрити общо 12.“

Патриотичен Десант
10 Юни 2016 г.

Цялата статия, тук: http://www.desant.net/show-news/36080
12.
*********
19.09.2018 00:00:06
0
1
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
11.
конкурс за простотия
18.09.2018 09:50:32
2
4
Тоя си няма идея какво е педагогика, кой му е дал диплома въобще?
10.
BCP
18.09.2018 09:39:19
0
2
Да направи коментар за седенката.
9.
Развеселен
18.09.2018 08:02:05
0
4
Надуши избори и изпълзя
8.
Гоп
18.09.2018 07:51:10
6
5
Един от най-умните, който е бил министър. Единствено той започна и направи реформи.
7.
*********
18.09.2018 00:28:22
1
1
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
6.
*********
18.09.2018 00:28:22
0
1
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
5.
*********
18.09.2018 00:10:42
1
1
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
4.
на седянката
17.09.2018 22:41:15
6
8
Умен и интелигентен мъж.
За съжаление и след 10 години помня фразата "Хайде да разтуряме седянката"
която изцепиха с Орешарски.
Та не всичко, което блести е злато
3.
Ников
17.09.2018 22:23:39
5
6
Това същество унищожи образованието в България. Никой до него не е направил толкова злини за българските ученици и учители.
2.
иван
17.09.2018 21:48:11
5
9
министър-унищожил образователната добра практика в България.
1.
..
17.09.2018 21:40:16
7
5
От малкото достойни министри гледам него гледам и боко и ми са плаче
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Доц. Киселова бие Бойко Борисов по доверие, а МЕЧ губи мястото си в парламента при предсрочни избори Доц. Киселова бие Бойко Борисов по доверие, а МЕЧ губи мястото си в парламента при предсрочни избори За българските граждани е по-приемлива една надпартийна фигура, която да балансира между различните интереси Вучич обижда опозиционните лидери, били магарета и педофили Вучич обижда опозиционните лидери, били магарета и педофили В Сърбия ври и кипи Лоша новина за Украйна! Изход за войниците няма Лоша новина за Украйна! Изход за войниците няма Въоръжените сили на Киев нямат резерви, демобилизацията е невъзможна Вижте кой има имен ден! Почитаме велик българин Вижте кой има имен ден! Почитаме велик българин Празнуват Бисер, Бисера, Бисерка, Бистра и Наум Къде да откриете дежурна лаборатория по празниците Къде да откриете дежурна лаборатория по празниците Първа следа за изчезналия Ники, откриха кучето му Първа следа за изчезналия Ники, откриха кучето му 13-годишното момче със синдром на Даун от старозагорското село Конаре е вече седми ден е в неизвестност Не правете секс на дивана, защото... Не правете секс на дивана, защото... Лекар предупреди за сериозни рискове Знаете ли какво се случи с наркодилъра, който се опита да избяга от Второ РУ и счупи пръстите на полицай Знаете ли какво се случи с наркодилъра, който се опита да избяга от Второ РУ и счупи пръстите на полицай 21-годишният Йосиф Шокеир бе задържан със 120 грама марихуана и 10 грама кокаин Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Пазете се от токсични приятели, които могат да съсипят връзката ви Неподходящи изказвания за връзката или партньора ви е първият червен флаг 4-те зодии, които имат ангелски души 4-те зодии, които имат ангелски души Ето кои са те 
Светът е изправен пред глобална катастрофа, питейната вода намалява Светът е изправен пред глобална катастрофа, питейната вода намалява Bъпpeĸи чe Зeмятa e пoĸpитa cъc 70 % вoдa, caмo 1% oт нeя e гoднa зa пиeнe Украйна губи елитни бригади край Курахово, пада и Торецк Украйна губи елитни бригади край Курахово, пада и Торецк Полковник на ВМС призна, че донецкия град е изгубен за властите в Киев Забраниха на Роби Уилямс да се състезава за "Оскар" Забраниха на Роби Уилямс да се състезава за "Оскар" Крал ли е култовият музикант, питат се почитателите на седмото изкуство Доналд Тръмп с удар по ЛГБТ, обеща да спре „транссексуалния делириум“ Доналд Тръмп с удар по ЛГБТ, обеща да спре „транссексуалния делириум“ Ще сложа край на сексуалното осакатяване на деца и ще изключа транссексуалните от армията и от училищата, закани се той ЦРУ се меси във войната в Украйна ЦРУ се меси във войната в Украйна Очаква се обаче Бърнс да се оттегли от поста шеф на ЦРУ след встъпването в длъжност на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп Принцеса Кейт става кралица скоро Принцеса Кейт става кралица скоро Тайни знаци я издадоха Украйна заменя пехотата с ултрамодерна техника Украйна заменя пехотата с ултрамодерна техника Володимир Дегтярев съобщава за нападение на украинските отбранителни сили срещу позициите на руските войски край Липци, разположено северно от Харков Белгия се готви за война Белгия се готви за война Брюксел издаде насоки към населението си за войни и бедствия Путин нареди удари по Украйна с „Орешник“ заради терора в Казан Путин нареди удари по Украйна с „Орешник“ заради терора в Казан Жилищна сграда в основания от волжките българи град бе поразена от дрон, жертви обаче няма 18 пъти по-богат от крал Чарлз 18 пъти по-богат от крал Чарлз Това е най-големият милиардер в Африка
Сергей Станишев Сергей Станишев Не може да си девствен два пъти Виц на деня Виц на деня - Мамо, аз съм вече голям.
- Защо мислиш така, Стефчо?
- Вече не искам дядо Коледа, искам Снежанка.
Виц на деня Виц на деня - Брат, ти лягал ли си с грозна жена?
- Еми случвало се е...
- Аз пък никога не съм си лягал с грозна... ама с к'ви съм се събуждаааал...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Да ти увиснат ц*ците е дреболия, но да ти увисне дреболията е проблем.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори