Спомени от соца: Чакаш цели 10 години, за да си купиш Лада (СНИМКИ)

БМВ по времето на социализма. Баварският автомобил продължава да е мечта на почти всеки младеж в ж.к. "Меден рудник"
22 Април 2017, Неделя, 02:00 ч.
Руското возило втора употреба се е продавало по-скъпо от нова кола
По времето на социализма за покупка на лек автомобил се е чакало десетина години, като по улиците са шествали лади, москвичи, вартбурзи и трабанти. За някои по-непретенциозни марки автомобили като “Застава”, ‘Трабант”, “ЗАЗ”, “Шкода”, полски “Фиат” в повечето случаи е нямало ред и са се закупували свободно. Волгите са били резервирани за партийния елит, а западен автомобил е можело да се купи само с валута от “Кореком”, пише Соц.БГ.Според отчетите на ДСО „Мототехника” - държавната компания, която по това време държи монопола върху търговията с коли, в края на 80-те години на миналия век са се продавали по 40-50 хиляди нови автомобила годишно. В числото влизат 20-30 хиляди лади, около 15 хиляди москвича и по 5000-6000 вартбурзи, шкоди и трабанти.
В края на развития социализъм една лада струва 8500-10 000 лв. в зависимост от модификацията. При това първоначално се е правела вноска от 1500 лв., срещу която се получава номер. Парите са стояли на безлихвена сметка, а хората са чакали “да им излезе номерът”. Дори е имало традиция, когато се роди син или внуче, да му се прави вноска за кола и това допълнително е увеличавало броя на чакащите.
Понякога накрая хората са нямали пари да купят колата и са си продавали номерата.
Най-дълго се е чакало за “Лада”, около 10 години, понякога и повече. А по обясними за тогавашните времена причини, “Лада” втора употреба се е продавала по-скъпо от нова. Според публикуван в Държавен вестник от април 1988 год. тиражен лист на Държавната парично-предметна лотария, лек автомобил "Москвич-2140" е струвал 6400 лева, лек автомобил "Трабант" - 5660 лева, лек автомобил "Волга" - 11860 лева. Бленуваната от всички “Лада” между 1983-1986 год. струва около 5-6 000 лв, а по същото време в Европа струва 10 000 западно-германски марки. През 1988/89 година “Лада 2107”е на цена 8000 лв. Цената на шофьорския курс, за който записването също е ставало чрез чакане е струвал 220 лв.
Вижте цените на западните коли в Корекома:
През последните десетилетия пазарът у нас претърпя пълна промяна, като западните автомобили тотално изместиха соцвозилата. Вече за покупка на кола не се чака. Най-купувани днес у нас са марките “Тойота”, “Пежо”, “Рено”, “Форд”, “Дачиа” и др. Търговците на нови автомобили дават щедри отстъпки. По автокъщите в страната сега има не по-малко от 200 000 коли. Но символична част от тях - под 14 000, са нови, останалите са употребявани. Пазарът на нови возила у нас е твърде ограничен.
Ето и ретро снимки на култови западни модели коли от социализма:
В категории:
Ретро Флагман






Времето през Страстната седмица ще се нацупи, очакват ни дъжд и гръмотевици
13/04/2025, Неделя 14:20
0

ЕС нямал интерес от търговска война със САЩ, но имал силни оръжия
13/04/2025, Неделя 14:00
0

ГДБОП иззе 4 килограма кокаин
13/04/2025, Неделя 13:40
0

Швейцарският шоколад започна да нагарча след митата на Тръмп
13/04/2025, Неделя 13:20
0

Карлос Насар е най-добрият тежкоатлет в Европа
13/04/2025, Неделя 12:40
0

Ужас край София: Зверска катастрофа между автобус и 2 коли
13/04/2025, Неделя 12:20
1

Хартиените трудови книжки остават в историята
13/04/2025, Неделя 12:00
2

Туризмът в Русе преживява Ренесанс след приемането ни в Шенген
13/04/2025, Неделя 11:40
1

Ето с кого почива Даниела Рупецова на Малдивите
13/04/2025, Неделя 11:20
3

Вносители на нови коли скочиха срещу затегнатия данъчен контрол
13/04/2025, Неделя 11:00
0

Председателката на Европарламента е уличена в плагиатство
13/04/2025, Неделя 10:40
0

Тръмп: Преговорите за спиране на войната вървят добре
13/04/2025, Неделя 10:20
5
Ние предлагаме заеми с най-добрия размер на електронната поща днес и да получите вашия заем. Електронна поща: [email protected]
Ние предлагаме заеми с най-добрия размер на електронната поща днес и да получите вашия заем. Електронна поща: [email protected]
Мин. работна заплата 1984 г. - 110 лв. по 2 ст. за една вафла купуваш 5500 вафли
-билетче за рейс 6 ст - 1834 билетчета
-2017 год. мин. РЗ 460 лв - купуваш 767 вафли по 60 ст.
-билетче за рейс 1 лв - 460 билетчета, а в София по 1,6 - 287 билетчета.
Анадън му, шинди!
Ако можеш - мисли!
Защо не отбележиш инфлацията идиот
Тя една вафла по твое време беше 2ст а сега са по 60 панемаеш меня
- Лада никога не е струвала 5 - 6 000 лева - 1974 год. а-л Жигули се продаваше за 6100 лв., през 83-та Ладата беше около 8100 лв.
-Волги-те основно си купуваха тексимаджиите и животновъдите- основно свинарите, а те НЕ БЯХА партийни величия!Дори ги раздаваха и като печалба от лотарията!
Така че стига манипулации!