ГЕРБ яхнаха учителското съсловие за лични дивиденти, дойдоха избори и изведнъж намериха пари за двойно увеличение на заплатите
Образованието е спасителното лекарство за „болното човечество“, каза Диана Гурева, пета в листата на БСП Бургас
Ключови думи:
Диана Гурева, бсп бургас, парламентарни избори 2017, флагман, бургас, герб, община сунгурларе, листа бсп
23 Март 2017, Четвъртък, 16:00 ч.
Автор: Емел МАХМУД, снимка: авторътКатастрофата на българското образование е очевидна за всеки, отбеляза кандидат-депутатът
Диана Гурева е магистър по начална училищна педагогика от Шуменския университет „Епископ Константин Преславски”. До местните избори през октомври 2015 г. работи като учител в СОУ „Христо Ботев” в Сунгурларе. След избирането на Васил Панделиев за кмет на общината Гурева става негов заместник. Хвърля се в битката за 44-то Народно събрание от 2-ри МИР-Бургас. На пето място е в листата на „БСП за България”. Ако стане депутат, ще се бори за промени в образователната система, която е от основните акценти от програмата на социалистите.- Г-жо Гурева, какви ще бъдат вашите приоритетни направления на дейност и кауза в следващото Народно събрание, ако бъдете избрана за депутат?
- Тези, които ме познават знаят, че аз се стремя да помагам на всички, независимо от политическите им убеждения. Доказала съм го като зам.-кмет на Община Сунгурларе. Ще продължа по същия начин и в парламента. Убедена съм, че е безотговорно, лекомислено и популисткo да се дават обещания на избирателите преди избори. Няма да ме чуете да обещавам неща, които не мога да изпълня, защото си държа на думата, защото искам да помагам на хората и защото ме интересува как живеят те. Ето защо в случай, че заслужа доверието на хората и бъда избрана за народен представител, в своята дейност аз ще се придържам към реалистични и действително постижими основни каузи и приоритети. Ще работя преди всичко за благополучието на хората от нашия избирателен район. Всяка кауза, зад която застана, се превръща в моя лична. Например -увеличаване на средствата на „Фонд за лечение на деца“ и облекчаване на процедурата за отпускането им, защото нищо няма значение, когато детето ти е болно.
- Като педагог вие добре познавате образователната система. Какво бихте променили в нея?
- Образованието е спасителното лекарство за „болното човечество“. Прекалено много са натрупаните проблеми в образователната ни система и аз не мога да бъда оптимист за нейното скорошно оздравяване. Всички знаем, че трябва да има промяна в образованието, но не направена по този начин. Това, че от СОУ ще стане СУ, че РИО ще се преименува в РУО или че в ученическия бележник няма да има графа „забележка”, няма да направи по-добри нито учениците, нито учителите, нито училището. Не разбирам защо беше необходимо това бързане. Смятам, че трябваше първо да се подготвят учебниците и тогава да се пристъпи към реалните промени на самия учебен процес. Никой не пита учителите и не се съобразява с тяхното мнение за реформите в образованието, за материалната издръжка на системата, за справедливото възнаграждение на учителския труд, за съдържанието на учебните програми и качеството на учебниците.
-Има ли спасение за българското образование?
-Катастрофата на българското образование е очевидна за всеки. Сериозен процент от завършващите училище са функционално неграмотни, затова промените трябва да започнат от най-ниската степен - от начален етап. Ниската грамотност на децата ни е проблем, който след това става основа на друг проблем – подценяването на езиковата култура води до подценяване на всичко останало, което касае не само образованието, но и начина на живот въобще. Чрез възпитание и обучение хората трябва да станат човеци, да се усъвършенстват умствено и нравствено. Промените в образователната система се правят на парче, а не се гледа цялостното състояние на сектора. Необходим е общ поглед върху нормативната рамка, съобразен с конкретни стъпки. Трябва да има нов образователен модел, тъй като този, който наложи бившият министър на образованието, е изключително грешен и вреден, но за изработването му трябва да участва академичната общност в сферата. Четох внимателно новия закон за средното образование.
-И какво е вашето мнение като професионалист, експерт в сферата...
-Има стандарти за какво ли не, но няма стандарт за дисциплина, стандарт за човечност, стандарт за справедливост, стандарт за гражданско поведение. Силата на образованието е най-вече в това – умението да създаваш хора, да възпиташ в ценности един човек и да го научиш на четмо и писмо. Като учител с дългогодишен опит мога да разкрия грешките в образованието и да покажа нужните подходи за промяна, за едно качествено европейско образование. Аз съм за образователна система, която формира активни, критично мислещи и отговорни граждани, обичащи България.
- От две години сте от другата страна - зам.-кмет сте на община Сунгурларе. В тази връзка кой според вас е по-добър стопанин на училищата – общините или държавата?
- Много труден въпрос. Отговарям така: ако училището е малко, то и бюджетът му е малък, т.е. Общината трябва да се погрижи. Ако Общината обаче е във финансова невъзможност, както е нашата и много други, какво правим тогава? В училищата и детските градини през годините се извършват частични ремонти ежегодно, в рамките на капиталовите разходи предвидени в бюджета на Общината. Много от общините са във финансов колапс, а така не могат да изпълняват основните си местни дейности, затрудняват се в социалните си ангажименти към детските градини и училищата и този въпрос е поставян многократно. Трябва да се преодолее порочната практика държавата да прехвърля дейности на общините, без да осигурява необходимите финанси.
- Смятате ли, че е необходима регионална карта на образованието според спецификата на всеки един регион?
- Държавата трябва да създаде необходимите условия за насърчаване на бизнеса и работодателите да инвестират в образованието и да използва науката като фактор за развитие и за икономически растеж. Необходима е и регионална и национална карта „Образование – икономика“, изработена от държавата, общините и бизнеса. Такава карта е нужна за провеждане на държавната политика в областта на професионалното образование и обучение. Да се събират, сравняват и представят данните от статистиката на образованието на регионално и национално равнище. Да се планират кадрите, подготвяни от професионалното и висшето образование, така че да отговарят дългосрочно на потребностите на икономиката и пазара на труда по региони. Нужен е нов закон за професионалното образование, осигуряващ качествено обучение в реални условия, в производство, стаж и работа.
-Дуалното образование работещ модел ли е?
-Бизнесът трябва да участва в ранната професионална ориентация на учениците, финансово да стимулира приема на ученици за стаж в реална работна среда и да предлага кариерен план на учениците от професионалните училища. Критичното състояние на професионалните гимназии е неотложен проблем в сектора.
- Като бивш учител как приемате поведението на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, което като премиер отказа увеличаването на учителските заплати, а сега твърди, че ще ги вдигне двойно?
- Всичко започна от така наречения учителски „събор“. За него бяха акредитирани 12 000 делегати, с цел да се даде старт на образователната реформа, както и да се даде мощен обществен знак за значимостта на учителската професия. Човек би очаквал мащабност и плътна и натоварена програма. Реалността обаче се оказа друга. Два часа настаняване и час за откриване и приветствия. Едно голямо и безсмислено мероприятие, което за пореден път се случва на гърба на българския учител. Попитайте учителите от Бургаска област как часове стояха на магистралата, защото платиха близо 40 лв. за транспорт, а им изпратиха някакви „раздрънкани“ автобуси.
Неведнъж в разговори с колеги казвах, че това е едно голямо източване на пари и съм против, но като представител на местната власт ми се наложи да присъствам, та с очите си видях - това беше едно голямо и безполезно шоу. Кунева гордо обяви 10 % увеличение на заплатите, но на другия ден Борисов отсече: „Държавата няма пари за обещаното увеличение на заплатите на учителите“.
Ето ти "Учителски събор", ето ти обещания, ето ти реалност! Жалко, много жалко, за пореден път българският учител е излъган и манипулиран! Дойдоха избори и държавата изведнъж намери пари за учителите, че и за двойно увеличение. И това ако не е подигравка?! „Ако за последните 25 години не сме си научили урока, че политиците са едно, думите им второ, действията - трето, то ще трябва да се явим на поправителен“ – коментираха колеги. Обидно е! Българските учители не заслужават това. За пореден път ГЕРБ „яхна“ учителското съсловие за лични цели и дивиденти! Събор....глупости!!!
В категории:
Парламентарни избори 2021
Британски генерал: Готови сме да се бием с Русия още сега
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
Приятелката на самоубилия се полицай: Димитър беше рядко съвестен човек
Пети опит за избор на парламентарен шеф
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
Британски генерал: Готови сме да се бием с Русия още сега
22/11/2024, Петък 10:10
1
Антисемитски акт ли е решението за арест на Бенямин Нетаняху?
22/11/2024, Петък 08:47
3
Пети опит за избор на парламентарен шеф
22/11/2024, Петък 08:29
0
Разбиха престъпна мрежа с български просяци в Гърция
22/11/2024, Петък 08:03
0
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично
21/11/2024, Четвъртък 22:00
5
5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса
21/11/2024, Четвъртък 21:40
0
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак?
21/11/2024, Четвъртък 21:20
0
Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е
21/11/2024, Четвъртък 21:00
1
Владимир Путин с извънредно обръщение
21/11/2024, Четвъртък 20:45
12
Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа
21/11/2024, Четвъртък 20:40
0
Ще се шокирате какво се твърди за него
21/11/2024, Четвъртък 20:36
3
След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова
21/11/2024, Четвъртък 20:20
2